Clarkson roemt Rally-geschiedenis Lancia in docu over 037
Het volgende gaat liefhebbers in het algemeen al kippenvel opleveren en als je ook nog eens van Lancia houdt, raden we je aan om een doos tissues erbij te pakken. Vaak wordt in het kader van Lancia gesproken over een gebrekkige merkidentiteit. Maar voor Jeremy Clarkson is er al jaren één merk dat een bijzondere status geniet, juist vanwege een rijk DNA en dat is Lancia. Dat heeft de Britse markante presentator al meermalen gezegd toen hij nog voor de BBC werkte. In zijn nog redelijk nieuwe programma The Grand Tour blijft hij dit opnieuw verkondigen, wat eigenlijk een soort zegen is voor wie het inmiddels verschrompelde merk een warm hard toedraagt. Lancia werd natuurlijk al voor en net na de oorlog bekend vanwege hoogstaande producten en vele technische innovaties. De keuze voor de F1 was vervolgens, hoe bijzonder ook, funest voor Lancia als zelfstandig merk. De overname door Fiat luidde echter een prachtige nieuwe fase in. De talloze Rally-ervaringen vanaf de Fulvia HF (1969) bleken erg vruchtbaar voor het merkimago in de jaren die volgden.
Vooral toen Lancia onder de kundige leiding van Vittorio Ghidella een periode van bloei kende vanaf de jaren ’80. Het begin van die periode wordt in deze documentaire van 20 minuten prachtig beschreven. Iedereen kent de climax die Lancia uiteindelijk wist te bereiken met de Delta HF Integrale. Daar ging echter nog genoeg aan vooraf. Na de rijke ervaring met Fulvia HF en Stratos, presenteerde het merk uit Turijn onder de vlag van Scuderia Martini Racing in 1982 een nieuwe Rally-auto in de vorm van de 037. Deze was al een paar jaar in ontwikkeling geweest en had als basis de reeds bestaande (Beta) Montecarlo (Tipo 137, 1975-1981). Deze laatste is een prachtige straatversie van de Lancia met middenmotor, die al vanaf het begin met magisch Abarth-logo (X1/20) in het achterhoofd is uitgedacht en uiteindelijk het levenslicht zag als niche sportwagen voor het merk Lancia (Fiat kreeg de X1/9. Eind jaren ’70 werd de Montecarlo gebruikt als racewagen in de Groep 5 toerwagen races. Dit leek tevens het slotstuk voor dit model, maar de oliecrisis kreeg de door Pininfarina ontworpen en gebouwde coupé niet klein. Daarna volgde namelijk het indrukwekkende project in de Rally-sport ondanks dat het budget klein was. Lancia ‘waagde’ het om met weinig middelen en veel slimme ideeën, de Duitse vierwielaangedreven suprematie van de Audi Quattro te torpederen. De 037 was immers een ‘gewone’ achterwielaangedreven sportwagen. Bekijk hieronder dit indrukwekkende verhaal uit de rijke geschiedenis van Lancia, waarin bekende hoofdpersonen als Cesare Fiorio en Walter Rohrl ook nog aan het woord komen.
Was inderdaad een mooie reportage. Vele mensen denken verkeerdelijk dat audi met zijn quattro onoverwinnelijk was, maar dat was in de realiteit niet waar. Ik vrees alleen dat die hoogdagen nooit meer terugkomen.
Prachtig filmpje met een prachtig citaat op 17:54 “Driving a Lancia is a perfect thing”
“Ik vrees alleen dat die hoogdagen nooit meer terugkomen.” Ik ook maar op zich zou het een maki moeten zijn met alle kennis die ze nu in huis hebben met naast de Q4 systemen en de kennis van jeep om een echt rally kanon neer te zetten. Wat FCA ontbreekt is een geweldig goed ge oliede marketing machine. VAG en Toyota zijn ondanks alle problemen van de afgelopen jaren onverminderd populair en Tesla is met niks de grootste zeep bel in de gehele auto geschiedenis maar Musk heeft wel geld beschikbaar om te ontwikkelen ook al hebben ze nog geen cent verdiend is het bedrijf op de beurs bijna $60 miljard waard. Gelukkig gaat het aandeel van FCA nog steeds omhoog maar is het bedrijf natuurlijk veel meer waard dan een Tesla alleen al het vastgoed wat FCA bezit is velen malen meer waard dan dat wat Tesla heeft.
Er zijn wel geruchten over een b segment auto van lancia en ik zeg maar zo waar rook is is vuur.
Mooi om dit weer eens te lezen en te zien.
Prachtige oude beelden.
Amazon….ze zijn al zo moeilijk vindbaar, gaan ze ‘t ook nog blokkeren.