Circa 1000 auto’s per dag uit Fiat Melfi
Duizend auto’s per dag lijkt iets van het verre verleden, maar bij Fiat in Melfi is het weer realiteit, ondanks de Europese marktcondities. Overigens is er ook wat dat laatste betreft weer een toename te zien gedurende deze maand maart. De Italiaanse markt houdt de stijgende lijn vast en dat is vooral goed nieuws voor de club uit Lingotto. De 6200 ton zware persmachines voor het plaatmateriaal in Melfi draaien dus overuren in verband met de vraag naar de Renegade en de 500X, maar ook de Punto doet nog altijd lustig mee. Vanaf afgelopen maandag heeft de fabriek in Basilicata z’n maximale capaciteit bereikt. Met de onlangs ingestelde 20 ploegendiensten per week in plaats van 15, lijkt de crisis op het schiereiland even heel ver weg. Dat geldt ook als je kijkt naar de constante stroom van autobussen die uit de wijde omtrek, vaak kersverse (vooral jonge) werknemers af en aanvoeren (foto onder). De provincie Matera heeft sinds 22 maart zelfs enkele nieuwe lijnen ingesteld om de toestroom op te kunnen vangen. Sinds de jaren ’80 is deze dynamiek niet meer gezien in Italië.
Zeven dagen in de week wordt er gewerkt en enkel rond de klok van 6 en 14 uur wordt er even gestopt in verband met onderhoud aan de productielijn. De Jeep Renegade wordt inmiddels volop geleverd in heel Amerika, wat natuurlijk mede zorgt voor een hoger tempo. Maar ook de vraag naar de 500X in eigen land en de rest van Europa, lijkt boven verwachting goed. Het personeel is over het algemeen goed te spreken over de omstandigheden stelt de burgemeester van Melfi die onlangs de fabriek bezocht. Vooral de loonsverhoging van 1500 euro op jaarbasis en een gemiddelde van 2000 per maand zorgt daar natuurlijk voor, maar ook de organisatie van het geheel zorgt voor een prettig huishouden. Werknemers houden constant de werkvloer bij toerbeurt schoon en er heerst een communicatieve en energieke sfeer in de goed verlichte omgeving.
Afgelopen twee jaar werden er in totaal 123.000 auto’s per jaar geproduceerd, maar nu beoogt men een aantal van 390.000. De Punto rolt tot eind 2015 circa 80.000 keer van de band, terwijl de rest op naam komt van de nieuwe Crossovers van Fiat en Jeep. De recente productietoename heeft ervoor gezorgd dat er bovenop de bestaande organisatie van 5917 man sterk, nog eens 1550 voornamelijk jonge werknemers zijn aangesteld. Ze zijn geselecteerd uit een aanbod van circa 38.000 personen en nog een deel (450) komt uit de bestaande fabrieken in Pomigliano en Cassino. Het werkzame totaal aantal van bijna 8000 werknemers is nog nooit eerder bereikt in de tussen 1991 en 1993 gebouwde fabriek. De gemiddelde leeftijd van de nieuw aangestelde mensen ligt rond de 25, waarmee de gemiddelde leeftijd in de fabriek drastisch is gedaald. Van de 300 nieuwe teamleiders zijn vorige week de laatsten aan het werk gegaan, waardoor nu gezegd kan worden dat de reorganisatie compleet is. De meesten van deze technisch hoger opgeleide mensen hebben een baan achter de rug in de toeleveringsindustrie en zijn rond de 30 jaar oud. Fiat biedt voor velen nu een serieuze kans om door te kunnen groeien.
De investering in de fabriek van Melfi bedroeg in totaal een miljard euro, duurde 10 maanden en was behoorlijk grondig. Zo is de fabriek compleet vernieuwd en is zelfs de dragende structuur aangepast in verband met de nieuwe assemblagelijnen. In totaal zijn er 646 nieuwe voorstellen behandeld ter verbetering van het product en 2086 ter verbetering van het productieproces. In totaal zijn er 100.000 checkpoints gedurende de productie van een auto en 6000 controles op eventuele fouten. Melfi gaat met deze intense wijze van kwaliteitsborging dit jaar nog voor de “gouden” label van het hoogwaardige World Class Manufacturing. Behalve de productie blinkt Melfi ook uit in het zo schoon en veilig mogelijk produceren en heeft de fabriek bovendien een zeer goed ingerichte dokterspost.
De positieve effecten gaan verder dan de fabriek zelf, want in de toeleveringsindustrie bestaande uit 13 firma’s in de directe omgeving zijn nog eens 300 mensen aangenomen om het tempo van Fiat Melfi bij te kunnen benen. In totaal werken binnen de toelevering rond de 2000 personen. Maar ook in de logistiek is het aantal banen dankzij Fiat flink toegenomen. Bijvoorbeeld in de haven van Civitavecchia (foto onder), waar de nieuwe auto’s worden verscheept naar Amerika. De groei voor de motoren fabrieken in Termoli en Pratola Serra zijn nog niet eens genoemd. In Melfi heerst een sfeer van opluchting en opgewektheid. Mensen die er al sinds 1993 werken, zeggen dat een droom is uitgekomen na een neergang die geen einde leek te hebben.
Wat een metamorfose. Kijk wat het juiste product kan doen met de vraag. Hopelijk zien we nu hetzelfde gebeuren in de andere fabrieken.
Je zou denken dat ze het product op de vraag hebben afgestemd. Dat is m.i. een betere volgorde.
Dat is denk ik niet het geheim. Jeep heeft in de V.S. een flink verkoopnetwerk en heeft zowel de particuliere als zakelijke markt goed gepenetreerd. Een nieuwe Jeep zal aan de andere kant van de grote vijver dan ook altijd een zeker succes ingebakken hebben. Als het model dan ook nog eens aanslaat, dan kunnen er hele grote getallen nodig zijn. Ik verwacht daarom dat de 500X daar minder grote aantallen zal maken, ondanks dat die zeker niet minder goed ontvangen wordt.
Voor onze markt is het de eerste Jeep die op onze markt is afgestemd. Voorheen was het een merk van een klein groepje enthousiastelingen, nu is er opeens een auto voor het grote publiek, wat de zeer hoge groeicijfers verklaart. Desondanks geldt hier omgekeerde: Hier heeft Fiat de beste marktpenetratie, zodat ik hier de 500X het hardst zie lopen.