CineCars filmt Lancia’s vooruitstrevende Lambda
Beter hadden de mensen achter CineCars het niet kunnen plannen. In de meest onzekere week uit Lancia’s bestaan zo’n beetje, geven ze ons deze unieke beelden die terug gaan naar de oorsprong. Een oorsprong die grote indruk maakte op de prille wereld van de auto-industrie en aantoont dat Lancia niet voor niets genoemd wordt in de hall of fame van de automobielgeschiedenis. De Lambda mag gerust gezien worden als hét meesterwerk van Vincenzo Lancia en wel om verschillende redenen. De Lambda is voor elke Lancist namelijk een veelzeggende naam vanwege de hoge standaard die werd neergezet in deze vinding. Alles valt qua merkwaarden reeds samen, toen in 1921 werd bereikt (debuut voor publiek in 1922, Parijs), waar Vincenzo Lancia reeds jarenlang naar toe had gewerkt.
Een revolutie in techniek en design ten opzichte van eerdere modellen zoals de Kappa series (Kappa, Dikappa en Trikappa), dankzij een gepatenteerde eerste zelfdragende carrosserie in de wereld, onafhankelijk geveerde voorwielen (‘sliding pillar’), een revolutionaire smalle V4 (13 graden) met enkele bovenliggende nokkenas en een zeer verfijnde (lichte!) en rank vormgegeven chassis uit één geheel met hoge tunnel voor de aandrijfas en korte versnellingspook. De rankheid kwam tot stand dankzij een bewust geheel uit staal opgetrokken smalle carrosserie (Vincenzo Lancia zou op een stalen schip tot het idee zijn gekomen) met als doel de torsie tot een minimum te reduceren (de tunnel voor de aandrijfas werkte als een soort samenbindende ruggengraat in de lengte). De Lambda was hiermee zijn tijd ver vooruit. Lancia testte de auto’s altijd in de steile hoogten van de Alpen, waardoor aspecten als een laag gewicht, wendbaarheid, comfort en soliditeit echt kritische punten werden binnen de ontwikkeling van het product. Resultaat; de Lancia Lambda was een automobiel met een voor die tijd exceptionele wegligging. Het zijn vindingen als deze die een Lancist doen dromen van lang vervlogen tijden. Het bezitten van een Lambda is uiteraard het maximaal haalbare, wat maar voor weinigen is weggelegd. In Nederland is dat slechts een enkeling. Dit zijn dus unieke beelden. Beelden die aantonen dat het merk Lancia een zeer lange rijke geschiedenis kent en dus alleen daar al om onwaarschijnlijk veel bestaansrecht heeft.
httpvh://youtu.be/duvCTqz8c00