Chrysler Europa vanaf volgende maand helemaal onder leiding van FGA
De grootst voelbare verandering bij Chrysler zal binnen een paar weken juist op ons continent merkbaar zijn en niet in de VS.
Vanaf april zullen de eerste zichtbare veranderingen plaatsvinden. Goed en slecht nieuws voor wie er dagelijks mee werkt. Aan de ene kant is er sprake van een frisse start, en aan de andere kant is er de harde realiteit van het wegsnijden. Zoals we al vaker wisten te melden sinds vorige zomer, zal Dodge hier verdwijnen en zal Chrysler drastisch krimpen, om zodoende weer een efficiënt bedrijf neer te kunnen zetten. Chrysler zal als merk de Europese dealerkaart gaan verdelen met Lancia. Zoals de vlag er nu voor hangt, houdt dat in dat beide merken bepaalde markten krijgen toegwezen en dat in een enkel uitzonderlijk geval ze elkaar zelfs kruisen. Het is dus niet zo dat het een het ander per direct gaat vervangen (hopelijk ook niet op langere termijn!). Naar verwachting zal Jeep op den duur een dominantere rol gaan spelen en hoort Chrysler daar verkooptechnisch als het ware bij. Vanaf volgende maand zullen alle commerciële activiteiten worden overgedragen aan FGA. Financieel valt de Europese tak van de Amerikaanse groep reeds onder de groep uit Turijn.
Al het personeel zal vanaf dit moment onder FGA vlag werken en kan dus ook voor Italiaanse merken in worden gezet dankzij de daarbij behorende ‘omscholing’ via een integratietraject. Er wordt daarom ook niet uitgesloten dat in sommige gevallen zowel de Amerikaanse als de Italiaanse merken vanonder één dak zullen worden verkocht. Helemaal als de eerste nieuwe modellen met Amerikaans label zullen verschijnen die onder FGA regie zijn ontwikkeld. In de VS is er straks eveneens in sommige gevallen sprake van een ‘multiculti’ dealer, met zowel Italiaanse als Amerikaanse merken als aanbod.
Net als bij Driessen Eindhoven.
Daar staan de Alfa’s en Maserati’s in dezelfde showroom als Saab , Corvette en Hummer.
(en nu ook Lancia geloof ik…)
Wel hebben Alfa en Maserati daar een “eigen hoek”.