Chinezen zouden hebben geboden op FCA

Het aandeel FCA knalt vanmorgen door het dak (meer dan 4% in de plus en 10 euro per aandeel) van de beurs in Milaan en dankt dit aan het gerucht van een Chinees bod op de Italiaans-Amerikaanse autogroep. Er zou in ieder geval interesse zijn geweest, wat overigens niet de eerste keer is, maar niet van het soort dat interessant is voor de leiding op Lingotto en in Auburn Hills. Maar er is meer aan de hand; Er zouden meerdere partijen geïnteresseerd zijn en afgevaardigden van FCA zouden in China vorige week gesprekken hebben gevoerd met partijen als Dong Feng Motor, Zhejiang Geely en Guangzhou. Maserati en Alfa Romeo (momenteel nog binnen FCA) zouden overigens buiten de onderhandelingen vallen. Het doel is om de Chinese investeerder juist te betrekken bij de meer op de massa gerichte merken als Jeep, Ram, Dodge, Chrysler en Fiat (plus Lancia).

Marchionne heeft zich al vaak uitgesproken over de noodzaak dat massaproductie enkel nog tegen veel lagere tarieven interessant is op de langere termijn. Partnerschap is daarbij een must. Tevergeefs werd er de afgelopen jaren aangeklopt bij en gekoketteerd met grote autoproducenten in de wereld. Overigens is volgens dezelfde CEO, FCA niet de enige speler van formaat die dit in de toekomst nodig zal hebben.

Er zijn geen officiële verklaringen uit Italiaans of Chinees kamp aangaande mogelijke onderhandelingen. Steeds meer Chinese bedrijven zijn op zoek naar samenwerking buiten de grenzen om een zo intercontinentaal mogelijke aanpak na te streven.

Deel dit artikel:

21 gedachten over “Chinezen zouden hebben geboden op FCA

  • 14 augustus 2017 om 14:44
    Permalink

    Nee het nieuws ook op AB is niet heel duidelijk ik denk een Fusie en wat zal er dan met Lancia gaan gebeuren ?

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 14 augustus 2017 om 15:00
    Permalink

    Dit zit er al heel lang in!

    Kijk naar het nu fantastisch succesvolle Volvo met er met goed chinees geld allemaal te doen is!

    Alfa en Maserati weg uit de FCA groep en met Ferrari in een puur Italiaanse Agnelli groep. Puur 100% achterwiel aangedreven premium groep om het de Duitser heel moeilijk te maken.

    Eindelijk goed investeringsgeld voor massafabricage Fiat, Lancia, Jeep, Dodge, Chrysler.

    Beantwoorden
  • 14 augustus 2017 om 18:37
    Permalink

    @HZW
    En wat is er Chinees aan de nieuwste Volvo’s volgens jou? Ze zijn meer Zweeds dan ze in vele jaren zijn geweest!

    Beantwoorden
  • 14 augustus 2017 om 19:11
    Permalink

    Als Fiat inderdaad Chinees wordt dan is mijn huidige Fiat meteen ook m’n laatste. Ik ga NIET in een Chinese Fiat rijden.

    Beantwoorden
  • 14 augustus 2017 om 21:22
    Permalink

    Dat ze dan Lancia verkopen. Daar doen ze toch niets mee. Hopelijk gebeurt er dan iets mee à la Volvo. Een Alfa Lomeo daarentegen interesseert mij niet…

    Beantwoorden
  • 14 augustus 2017 om 22:20
    Permalink

    @dac1991, doe je ook geen boodschappen bij de Kruidvat? Koop je nooit een lekker Italiaanse geurtje bij ICI Paris? Zou je nooit een verzekering bij Zwitserleven afsluiten? Zou je geen auto pechhulp van Route Mobiel accepteren? Zou je je autoverzekering niet via ZELF.nl regelen? Gaat het slecht met Volvo? Zoek is op voor de gein.

    Beantwoorden
  • 14 augustus 2017 om 22:36
    Permalink

    @dac1991
    Dan kan je ook geen Peugeot of Citroen rijden, gered met Chinees geld, en ook geen Opel, is nu onderdeel van PSA, zoals gezegd gered met Chinees geld en zo is er meer te vinden.

    Beantwoorden
  • 15 augustus 2017 om 20:10
    Permalink

    Waarom zou een Chinese Fiat minder goed zijn dan een Poolse of Turkse waar nu al heel veel mensen naar (grote) tevredenheid mee rijden?
    De kwaliteit van een Poolse Fiat is soms zelfs beter dan een Italiaanse.
    O er zijn al Chinese Fiat’s geweest; de Viaggio en Ottimo. Beiden niet in Europa te koop geweest.

    Beantwoorden
  • 16 augustus 2017 om 01:45
    Permalink

    Het is misschien niet te voorkomen maar het is echt een hele slechte zaak .mijn inziens had het modellengamma allang op de schop gemoeten en samenwerking met toeleveranciers en concollegas strakker aangehaald .
    China wordt door iedereen als het beloofde land gezien ,uit oogpunt van aantallen inwoners zeker maar brengt het echt zo n goed resultaat en op de langere termijn ?
    Tot voor kort was china een zwaar door usa gesubsidieerde bende .
    Wij hebben als westerse wereld een ander oog voor design en veiligheid ,soms te krampachtig vast gehouden aan oude waarden dat wel .
    Volvo word door iedereen als voorbeeld genomen maar is dat op de lange termijn wel zo n goed idee ?het is nog wittebroodstijd .we gaan het zien .

    Beantwoorden
  • 16 augustus 2017 om 11:17
    Permalink

    De grote vergissing die sommigen hier maken is dat ze denken dat FCA Chinees wordt of zo, of dat Fiats voor EU in China gemaakt gaan worden of dat productie naar China gaat of dat Chinezen Fiats gaan ontwerpen.

    Allemaal helemaal niets van waar. Neem weer Volvo als voorbeeld. Chinees geld is in Volvo gestopt om hele goede Volvo’s te maken, ontworpen door en gemaakt in Zweden!

    Beantwoorden
  • 16 augustus 2017 om 14:47
    Permalink

    Ik denk ook dat het veel meer op de achtergrond zal gaan spelen en dat FCA gewoon FCA blijft, Al zal er meer geld beschikbaar zijn om hele mooie dingen te doen. Lancia uit de grond stampen als tegen hanger voor Lexus en Volvo. Lancia kan als merk tussen FIAT en Alfa Romeo in FIAT als prijsvechter met het grootste model een C-segment auto. De modellen van Lancia beginnen bij de Ypsilon die wat groter is als de nieuwe UNO en veel luxer de nieuwe Lancia Delta FWD en Intergrale op basis van het Tipo platform heel mooi en luxe. Dan is de nieuwe Alfa Giulietta RWD midden klassen Lancia Lybra als (Hatchback Sportback) en SW met FWD en intergrale techniek. Het 500 Label krijgt een nieuwe FIAT 500 ietsje groter en lichter ook een nieuwe FIAT 500 L maar deze zal een stuk mooier moeten worden als het huidige model (grotere versie van het platform is voor Lancia de nieuwe Musa) en daarboven een nieuwe FIAT 500X met nieuwe Firefly motoren ook een FIAT 500 station tegenhanger van de Mini en de 500 Zagato coupe als speciaal model die er alleen in S uitvoering is en Abarth.

    Op basis van de nieuwe MX5 en FIAT 124 en Abarth maak je ook een Lancia Fulvia als kleine coupe met RWD. Onderstellen etc maak je samen met Chrysler en Chinese partner. Dan kan Dodge en Alfa Romeo en Maserati gebruik maken van het Giorgio platform.

    Ciao Squadra

    Beantwoorden
  • 16 augustus 2017 om 22:14
    Permalink

    Laten we voorop stellen dat Fiat geen Volvo is.
    De Chinese interesse in Volvo kwam puur om de Know-how die binnenkort op grote schaal door Geely toegepast gaat worden in hun modellen Lynk&co.
    Geely werd ook genoemd als de Chinezen die interesse zou hebben in Fiat Chrysler maar dat hebben ze deze dagen ontkent.
    Dus het nog steeds niet duidelijk welke Chinese instantie wel interesse heeft.

    Beantwoorden
  • 16 augustus 2017 om 23:56
    Permalink

    Ik zeg kijk uit voor wat hoort wat .alle acties van chinezen zijn weloverwogen en zeer sluw gepland .een economie zo snel groeiend gaat ook snel naar de knoppen ,het is nu al zo dat veel producten uit nog goedkoper producerende landen komen en gaan komen .daardoor moeten ze zekerheden inbouwen en macht creeren .maak niet de fout om te denken dat het alleen investeringen zijn zonder eisen en verwachtingen .
    Buiten het feit dat er een giga onevenwichtige verdeling van rijkdom en kennis is in china .dat gaat ook nog wringen binnen niet al te lange tijd .
    De samenwerkingsovereenkomsten met toeleveranciers en concollegas zijn van veel groter belang ,geld komt er vanzelf als je slim met je mensen ,productie en design omgaat .

    Beantwoorden
  • 17 augustus 2017 om 11:04
    Permalink

    @HZW
    Het gaat voor de biedende partij nauwelijks om Fiat maar vooral om Jeep en het zeer winstgevende Ram.

    Beantwoorden
  • 18 augustus 2017 om 16:02
    Permalink

    Het gaat de Chinezen om merken én technologie. Merken omdat ze weten dat Chinese merken de auto het imago “Chinese rommel” geven. In Jeep zullen ze daarom meer interesse dan Lancia, aan Italiaanse merken, leuk of niet, maar er kleeft een verleden aan. Maar technologie om goede auto’s te maken is ook meer dan welkom: Daar wilde men van Volvo leren en ook Fiat heeft veel kennis in huis die de Chinezen goed kunnen gebruiken.

    Een overname door Chinezen kan daardoor veel gunstiger uitwerken voor de Italiaanse auto-ontwikkeling dan een fusie met General Motors. Neemt niet weg dat ik ze het liefst zelfstandig zie doorgaan, er zijn geen dwingende redenen om de zelfstandigheid weg te doen.

    Beantwoorden
  • 18 augustus 2017 om 21:55
    Permalink

    Toch een eventuele Gruppo Trio Sportivo (Alfa Romeo, Maserati en Ferrari) onder leiding van di Montezemolo klinkt niet zo heel slecht. Dit is een image boost waar Jaguar en BMW bijna geen antwoord op zullen hebben.

    Beantwoorden
  • 19 augustus 2017 om 11:29
    Permalink

    @II Quadrifoglio
    Dat klinkt heel goed! Maar di Montezemolo is er niet meer.

    Beantwoorden
  • 21 augustus 2017 om 20:47
    Permalink

    @ Olaf
    Een auto is voor mij iets heel anders dan een winkel. Bij mij is een auto emotie. Misschien dat dat bij jou anders werkt. Dat kan.

    @ Henk
    Dongfeng is minderheidsaandeelhouder van PSA. Dat is wat anders dan dat FCA/Fiat in z’n geheel Chinees wordt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.