Chinese marktcondities van invloed op plan Alfa Romeo

marchionne alfa

Alle modellen zullen er hoe dan ook komen, zoals in de planning staat, maar de verkoopdoelstelling voor Alfa Romeo kan mogelijk voor 2018 de komende jaren wel naar beneden toe worden bijgesteld. China is daarvan de oorzaak. Maserati doet de komende maand de fabriek zelfs even helemaal op slot omdat de vraag in China verder afneemt. Ook de snelheid waarmee Alfa Romeo’s producten op de markt zullen verschijnen zal per model kunnen verschillen, juist vanwege de verminderde vraag in China. Dat vertelde de CEO tijdens een gesprek met de pers na de presentatie van de (positieve) kwartaal cijfers van FCA. Voor 2018 wilde men zoals bekend het doel van 400.000 op jaarbasis halen, maar het lijkt erop dat men vreest voor de economische omstandigheden in China. Marchionne is ook econoom en gaat er blijkbaar vanuit dat de huidige verkoopdaling op de Chinese markt door een vermindering van de economische groei, het voorland is van een opkomende crisis.

In Brazilië verwacht men echter een herstel en is het begin daarvan volgens Marchionne al zichtbaar. De Jeep Renegade kent daar overigens een vliegende start, want nu al neemt de kleine Jeep een kwart van de totale verkoop (25,2%) in het specifieke segment voor z’n rekening. Marchionne zei dan ook dat de mondiale doelstelling voor Jeep (1,9 miljoen auto’s), zelfs nog naar boven toe zal kunnen worden bijgesteld eind 2015.

Verder zei de CEO in donkere trui dat de diesel lang niet dood is, ondanks de affaire bij VAG. Met respect sprak Marchionne over de huidige organisatie binnen VW en dat de groep vast sterker uit deze moeilijke fase (verlies dit kwartaal) zal terugkomen. Behalve over dieseltechniek, sprak de grote baas van FCA ook over plug-in hybrides. Binnen enkele jaren zal het grootste gedeelte van FCA’s portfolio uit deze techniek bestaan. Ook voor merken als Alfa Romeo en Maserati. Tot slot zei Marchionne nog wel even dat het recente akkoord met de Amerikaanse bond UAW, een toegenomen negatief effect zal hebben op het rendabel kunnen produceren. Om productiekosten te kunnen reduceren zal een samenwerking met een andere autogroep des te belangrijker worden. Dat geldt overigens net zo goed voor de Amerikaanse concullega ‘s van Ford en GM, aldus Marchionne.

Deel dit artikel:

12 gedachten over “Chinese marktcondities van invloed op plan Alfa Romeo

  • 28 oktober 2015 om 21:44
    Permalink

    Moet hij voor samen werking maar met de nieuwe VAG baas bellen voor een deal om Diesels te leveren zonder sjoemel software 🙂 Susuki mag blij zijn dat ze die rommel links hebben laten liggen ondanks hun contract en bij FCA ging shoppen. Anders hadden ze nu ook auto’s terug kunnen roepen wegens VAG’s bedrog.

    Beantwoorden
  • 29 oktober 2015 om 06:05
    Permalink

    Diesel is zeker een techiek die nog die dood is, hoogwaardige techiek, al is de benzine motor ook flink verbeterd de afgelopen jaren.
    @AR159 Verkoop van motoren, betekend niet dat ook de software inbegrepen is, voorbeelden die ik ken willen ze dit in eigen hand houden.

    Beantwoorden
  • 29 oktober 2015 om 10:09
    Permalink

    Ik vrees dat het resultaat zal zijn dat de introductie van de Giulia SW vertraging gaat oplopen. Mede daardoor valt de verkoop tegen etc etc.
    Geld voor een revival voor Lancia lijkt er voorlopig niet te zijn.
    Dat Maserati weer minder verkoopt is mede te wijten aan de zeer beperkte marketing, de weinige dealers en het ontbreken van zuinigere versies. Die plug-in hybrides heb je gewoon nu nodig om een vuist te maken tegen het geweld van de concurrentie. Nu is het weer “binnen enkele jaren” zal…. Al in 2009 werd een Twinair met DCT en hybride-aandrijving aangekondigd…. De DCT begint nu pas enigszins door te dringen in het gamma.

    Desalniettemin houd ik de moed erin en blijf dus maar lekker doorrijden in mijn Italianen. Voor die versleten zijn zal er toch wel wat nieuws zijn?

    Beantwoorden
  • 29 oktober 2015 om 10:20
    Permalink

    @Orso Rivival Lancia is nooit over gesproken, alleen maar afbouw tot ‘Italy only’-merk. Ik zie ook niet in waarom FCA alsnog in Lancia gaat investeren. Maserati-verkopen zakken in omdat het merk geen nieuwe versies/verbeteringen doorvoert aan de auto’s. De Ghibli en QP zijn prachtig, maar het interieur past niet bij de klasse van Maserati. Plug-ins zijn er alleen maar om een groen imago te kweken, die koopt niemand (behalve in bijtellingsland Nederland).

    Beantwoorden
  • 29 oktober 2015 om 17:04
    Permalink

    Met de aangepaste plannen is de kans zeer groot dat de SW eerder gaat komen dan eerst gepland. Ik weet zeker dat sommigen dit zeer zullen waarderen!

    Beantwoorden
  • 29 oktober 2015 om 17:06
    Permalink

    In januari wordt de aangepaste planning voor Alfa bekend gemaakt.

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2015 om 21:44
    Permalink

    @OneFiveNine
    Tuurlijk, alle toonaangevende merken ontwikkelen een hybride/ Plug-ins voor de NL Markt. En dan zo’n I8: Alleen maar voor de Bühne. Dream on!

    Beantwoorden
  • 1 november 2015 om 13:54
    Permalink

    Gek eigenlijk he, elk merk is zich aan het bezinnen aangaande de Chinese markt, maar als Alfa het doet is het ineens “groot” nieuws….

    Beantwoorden
  • 2 november 2015 om 09:43
    Permalink

    @niccolo Ik zeg niet dat plug-ins voor de Nederlandse markt worden ontwikkeld. Alle plug-ins zijn een imago-dingetje en om ‘CO2-bonuspunten’ te krijgen van Europa. BMW verdient geen stuiver met i3 en i8, het merk wil alleen maar een groen, innovatief imago kweken. En dat lukt ze aardig.

    Beantwoorden
  • 4 november 2015 om 14:35
    Permalink

    Chinese marktverwachtingen hebben nogal veel invloed blijkbaar:
    http://europe.autonews.com/article/20151104/ANE/151109942/alfa-romeo-will-delay-sedan-suv-launches-sources-say?template=mobile01

    We gaan maar weer eens wachten… en wachten… Goeie marktstrategie lijkt me. Gewoon geen auto’s in de markt zetten en wachten tot je inmiddels verouderde auto alsnog kan worden geïntroduceerd. Klaar met dit getreuzel! Kansarm gedoe. Hoe zorg ik dat Alfa gewoon helemaal geen geld meer verdiend: 5MLD down the drain. Goed bezig daar in Londen/Amsterdam/Turijn/Detroit.

    Beantwoorden
  • 9 november 2015 om 21:57
    Permalink

    @159
    Neen, de i3 en i8 mogen dan geen stuiver opleveren, BMW als geheel rendeert en een goed imago levert daar een goede bijdrage aan. Als het moet, dan maar groen.

    En ondertussen “basteln und tüfteln” ze bij Alfa Romeo aan de veiligheid en de wegligging van de jongste telg to be.

    Voor wat betreft China: Zeg maar misrekend met Maserati:

    http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/autonieuws-nieuwe-modellen-en-typen/nid22913-alfa-romeo-giulia-half-jaar-later.html

    Italian Soap Opera.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.