Chinees GAC toont interesse in FCA
In 2009 ging Fiat naar Detroit om via Chrysler de belangrijke Amerikaanse markt te kunnen bestormen. FCA’s Chinese partner Guangzhou Automobile Group wil nu hetzelfde terwijl Lingotto nog altijd verlangt naar meer succes op de Chinese markt. Vanaf dit punt lijkt een en een twee te zijn en is er vanuit de groep uit Changsha volgens de pers zelfs interesse voor een meerderheid in FCA. Inmiddels hebben de Chinezen gezegd dat dit niet het doel is, maar een vergaande strategische samenwerking. Op papier is het een ideale eenheid voor meer mondiale stabiliteit en financiële middelen om FCA verder uit te bouwen. GAC bouwt onder Fiat-vlag in China reeds de Viaggio, Ottimo, Cherokee en Renegade.
Er zou momenteel intensief contact zijn tussen de leiders van beide producenten. De Chinezen gingen naar Auburn Hills en Marchionne was persoonlijk aanwezig bij de in productie name van de Jeep Renegade eerder deze maand. Lingotto geeft vandaag geen commentaar. Mogelijk vanwege de gunstige effecten op de beurs.
I believe there is another deal in the works. They will most probably produce together GAC and FCA vehicle for NAFTA somewhere in USA on FCA’s CUSW underpinnings.
Samenwerking ok maar FCA kan wel een belang nemen in GAC maar anders om moeten ze ten alle tijden voorkomen. De Chinezen hebben al veel te veel in de melk te brokkelen en hebben al veel te veel bedrijven en vastgoed in handen (en daarmee zeggenschap over de westerse economie). We zijn al zo afhankelijk van ze dat we tegen de communisten daar niks kunnen en durven te zeggen. Liever minder in meng dan meer wat mij betreft.
te lezen op http://www.clubalfa .it
gac wil wel samenwerken maar hoeft geen meerderheid te hebben . chinezen zijn heel ambitieus dit is niet verkeerd
Beste Lancia4ever,
Dit kan de terug keer van Lancia betekenen als Lancia in Italie en China het goed doet en de rest van Europa OK dat kan het merk leuke aantallen draaien tussen FIAT en Alfa Romeo.
Ciao
Squadra
Samenwerken OK, overname niet. Dat wordt het ADO van de Autowereld. Italiaanse auto’ moeten het mee gebben van passie en trots. Chinezen, generaliserend, hebben doorgaans weinig respect voor historie, passie of wat dan ook uit Europa. Dan maar geen toegang tot Chinese markt. Of via omweg Suzuki, veel voorspelbaarder.
@Hans
Volvo bewijst het tegendeel. De zweden en belgen zijn ruim vijf jaar na de overname nog steeds gelukkig met hun Chinese eigenaar, die goed begrijpt dat zonder de historische merkwaarden volvo geen volvo meer is. Vergeet ADO.
GAC ontkent, koers weer omlaag.
Hoewel het belangrijk is dat FCA verder groeit en een top-5 speler wordt op de wereldmarkt (voor veel meer fabrikanten is op termijn geen plek, is ook de stellige overtuiging van Marchionne), zie ik een overname of deelneming door GAC niet gebeuren. GAC is wereldwijd de nummer 31 van de wereld, er zijn alleen al zo’n 7 Chinese fabrikanten groter, Met 340.000 stuks niet de grote sterke partij die FCA nu nodig heeft, en met een daling van ruim 30% in 2015 ook nog eens één van de slechtst presterende. Een overname van GAC door FCA vind ik dan eerder voor de hand liggen. Net als Chrysler destijds beleeft GAC moeilijke tijden en is misschien voor weinig geld over te nemen. Ik heb geen idee van de schuldenpositie, dat kan de deal natuurlijk veel beter of slechter maken. Geen inmenging willen van Chinezen is puur sentiment, en niet erg realistisch. Chinezen hebben nu eenmaal geld, dus als er een kapitaalkrachtige partner wordt gezocht kom je al snel daar uit. En zoals hierboven gezegd zien we bij Volvo dat het prima kan.
N.N. heeft volgens mij helemaal gelijk.