China grootste markt voor Maserati, maar de rem gaat er op

China is sindskort de grootste afnemer van Maserati. Lange tijd was dat de VS. De verkoop verloopt dit jaar voorspoedig met 36.000 stuks wereldwijd over de eerste negen maanden. Daarvan zijn 10.479 alleen al in China verkocht. De verkoop is in China met de helft toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, wat vooral aan de gewilde Levante te danken is. In 2016 zijn er rond de 12.000 eenheden verkocht in China, een aantal dat dus met gemak zal worden overschreden dit jaar.

Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen, maar bij FCA weet men wel beter. De Chinese overheid legt importeurs nu strengere regels op over het te verdelen aantal modellen over hun distributeurs. Met andere woorden, de vaart gaat uit de verkoop. Minder auto’s op een schip en dus meer druk op de huidige voorspoedige gang van zaken.  De uitbreiding van het netwerk dat tegen eind dit jaar op 74 komt te staan, zal nu mogelijk ook minder voorspoedig verlopen.

Ook Alfa Romeo dat nog maar net van start gaat in China, lijdt onder de maatregel. De productie in Mirafiori, Grugliasco en Cassino, zal ook tijdelijk terug worden geschroefd in verband met de Chinese restrictie. In Turijn wordt de productie van de Levante zelfs 2 weken stilgelegd en in Cassino is productie van de Giulia en de Stelvio al sinds vorige maand naar een lager aantal gebracht. Het heeft ook gevolgen voor de doelstelling van dit jaar. Voor Alfa Romeo rekende men op een totaal aantal van rond de 170.000, maar nu zal de teller ergens tussen de 13.000 en de 140.000 blijven steken eind dit jaar.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “China grootste markt voor Maserati, maar de rem gaat er op

  • 1 november 2017 om 10:23
    Permalink

    Heel veel Europese merken hebben hier momenteel last van en China doet dit om de eigen markt te beschermen.

    Maar kom maar met negatieve berichten!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 1 november 2017 om 11:02
    Permalink

    Niet is wat onzorgvuldig wat er staat. Het is niet de verkoop waar de rem op gaat, maar het aantal auto’s dat een dealer mag hebben! Oftewel, de voorraden moeten worden afgebouwd.

    Beantwoorden
  • 1 november 2017 om 11:02
    Permalink

    China neemt dit soort maatregelen al heel lang. Het is heel simpel: om succesvol te zijn in China moet je daar auto’s bouwen. Daar is niks nieuws aan. Alfa importeert en is nu dus de klos. Voor Maserati is het als klein merk lastiger om ter plekke auto’s te gaan bouwen, maar ook dat merk had gewaarschuwd kunnen zijn.

    Het China-beleid van FCA is een lachertje, alle andere Europese merken hebben daar al jaren serieus voet aan wal. Fiat was te laat, bracht te weinig en nu het een heel klein beetje begint te lopen is elke oneffenheid een terugslag. Jammer, maar het was te voorspellen.

    Beantwoorden
  • 1 november 2017 om 18:45
    Permalink

    One five nine fca bouwt al jaren auto.s in china en werken dsar ak heel lang samen.
    Maar ze willen niet dat alfa maseratie ferrari nog buiten italie gebouwt word.
    Alleen fiat en jeep worden daar nu gemaakt.

    Beantwoorden
  • 2 november 2017 om 06:36
    Permalink

    @Henk : Er staat (heel zorgvuldig): “De vaart gaat uit de verkoop” er staat niet de rem gaat op de verkoop: lagere stock = hogere prijzen = lagere verkoop

    Beantwoorden
  • 2 november 2017 om 08:21
    Permalink

    @Lancia4Ever
    Sorry, helemaal snappen doe ik die redenatie niet
    Feit is dat wettelijk voorgeschreven de voorraad bij de dealer verlaagd moet worden. Gevolg: de aanvoer naar China moet verlaagd worden, dus de productie moet verlaagd worden.

    Beantwoorden
  • 2 november 2017 om 10:13
    Permalink

    China beleid van FCA is een kwestie van keuzes maken. Met Jeep heeft men er voor gekozen om lokaal te produceren en voila: vanuit het niets verkoopt met 200.000 stuks per jaar. Om de vakbonden en een paar krampachtige Alfisti zoet te houden houdt men star vast aan het idee dat een Alfa Romeo en Maserati alleen maar in Italië gebouwd mogen worden. Onzin! Als je wilt overleven moet je volumes draaien en kun je de Chinese markt niet negeren. Ik zou zeggen: open vandaag nog een fabriek voor de Stelvio en Levante en verkoop van beide 50.000 stuks per jaar extra.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.