Centro Stile toont schetsen van de nieuwe Lancia Ypsilon
Lancia geeft na de eerste details van afgelopen week nu ook een kijkje in het schetsproces van haar nieuwste product. Het design van het frontaal viel ons nogal zwaar op de maag op maandag 14 februari 2011. Misschien dat deze schetsen en het daarbij behorende commentaar voor meer begrip kan zorgen en gewenning.
Voor Lancia moet dit model de sleutel zijn naar de definitieve uitbreiding op de druk bezette Europese markt. Chrysler heet op ons continent voortaan Lancia en voor zover Lancia nog aanwezig was, is het nu dus opgegaan in dit Amerikaanse merk. De Ypsilon vormt daarbij het belangrijkste ingrediënt om het merk zoveel mogelijk bestaansrecht te geven, gedurende de opstartfase van ‘La Nuova Lancia’. Een moeilijke opdracht waarbij men minstens 40.000 stuks van deze compacte vijfdeurs wil verkopen voor het einde van dit jaar. In Engeland gebruikt Lancia het Chrysler logo. Het einddoel voor de ‘New Ypsilon’ staat op 122.000 stuks per jaar.
De nieuwe Ypsilon lijkt een driedeurs, maar is een vijfdeurs. Volgens Lancia is dit een ‘unique selling point’ waarmee het merk veel aandacht kan trekken in combinatie met een rijke en hoogwaardige uitrusting. Volgens Marketing Product Manager Claudio Nervi, heeft men voor een compacter platform gekozen om niet te veel te concurreren met de Punto en de MiTo. Van deze laatste komt immers ook nog een vijfdeurs variant op de markt. Desalniettemin zal de klant volgens Centro Stile worden aangetrokken door de stijl, kwaliteit maar ook door de praktische kant van deze 3,84m lange Ypsilon.
De grootste concurrenten zijn volgens Nervi de C3, Fiësta en de Yaris. Van deze concurrenten is de Ypsilon de meest innoverende creatie, met een meer hoogwaardige afwerking, aldus de bedenkers van de Ypsilon. De Ypsilon is voor iedereen; man, vrouw, koppel, jong gezin. Een doelgroep dat voornamelijk tussen de 30 en de 45 jaar oud is en waarde hecht aan design en kwaliteit.
Lancia is met dit model zeker niet over één nacht ijs gegaan en wil een grotere groep klanten bereiken dan ooit. Het design van de nieuwe Ypsilon sluit goed aan op die van de Delta, maar heeft tevens een heel duidelijke eigen stijl. Lancia wil daarmee ook aangeven dat het altijd voor een kwalitatief hoogstaand design kiest.
Bekijk hier de gallery:
[nggallery id=548]
Bol het af met die mottige grill.
Ik zie in de schetsen mooie ideeën zitten (gemiste kansen als het het negatief stel). Ik denk dat ik wel over de grill heen kan komen – ook al is dat alleen maar een stap terug ipv vooruit – maar vooral een gemiste kans is de achterkant en profile. Door de bolling lijkt ie te veel op zijn donor auto – de 500 en dat terwijl de y10 en andere Ypsen juist de zo kenmerkende scherpe bijna verticale achterkant hadden. Zo jammer dat dat weg is. Lijkt nu daardoor te veel op bijna een Opel corsa. En dat is geen compliment.
In TopGear op de BBC werd deze auto al meteen (en terecht) de grond in geboord als zijnde omgebouwde en verlengde Fiat 500 met Lancia design waar dan weer een Chrysler logo op zit. 🙂
Specht , weleens van VW gehoord ?