Centro Stile Ferrari: Flavio Manzoni over de nieuwe FF
Dankzij een interview van VirtualCar met Ferrari’s designchef Flavio Manzoni, kunnen we nu een kijkje in de keuken van Maranello nemen, als het gaat om de totstandkoming van de nu al succesvolle FF. Manzoni kwam begin vorig jaar van Volkswagen naar Ferrari en werkte eerder bijvoorbeeld al voor Lancia;
“…De FF was al in verre staat van ontwikkeling toen ik in januari 2010 bij Ferrari kwam. Het exterieur is grotendeels door Pininfarina gedaan onder supervisie van Centro Stile Ferrari. Bepaalde aspecten van het exterieur werden door ons gewijzigd en we ontwikkelden het volledige interieur. Al met al is deze auto ongeveer binnen 3 jaar ontwikkeld…
…Het idee voor deze carrosserievorm kwam voornamelijk van Luca Cordero di Montezemolo en Amedeo Felisa. Het plan was een ruime vierzitter te creëren waar zowel de traditionele als de nieuwe Ferrari-klant zich volledig in zou kunnen vinden. We wilden vooral ook een heel ander concept neerzetten voor een ruime vierzitter, dan de meeste andere merken momenteel doen middels vierdeurs coupé’s. De FF blijft een echte sportieve, ranke en tot in detail zorgvuldig ontworpen GT, zonder dat het inboet aan optische dynamiek. Er is bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan de vormgeving en verwerking van de grote kofferklep in de achterzijde, waarbij we een gespierd uiterlijk wilden behouden. Het is tevens een luxe voertuig dat pure sportiviteit in zich heeft, zoals te zien is aan de vormgeving van de luchtinlaten en de diffuser met spiltter in F1-stijl. De FF is een geraffineerde stijlvolle auto met een overduidelijk race-DNA…
…Het is enerzijds een compleet nieuw design en anderzijds is er duidelijk een raakvlak met voorbeelden uit het verleden. Je hebt bijvoorbeeld de ‘Venice’ op basis van de 456 en de bekende one-off shooting brake op basis van de Daytona. In een bepaald opzicht kun je zelfs een raakvlak zien met de 166 Inter van Superleggera Touring…
…Het design van het interieur is wat het instrumentarium betreft de doorgezette lijn die voor het eerst is toegepast op de 458 Italia. Daarbij heeft de bestuurder alle bedienbare elementen aan het stuur zitten inclusief de ‘manettino’ en twee display’s in het zicht. Op de middenconsole vind je de bediening van de F1 transmissie en een touchscreen boordcomputer. Er is echter evenveel aandacht besteed aan de zitpositie achterin, waarbij men zicht heeft op twee beeldschermen in de achterzijde van de voorste hoofdsteunen. Er is enkel voor het beste materiaal gekozen, dat eigenlijk op vele manieren is aan te passen aan de wensen van de klant. Semi aniline-leder van Frau zorgt voor een warmbloedige sfeer, waardoor de ervaring van een exclusieve granturismo alleen maar wordt verstrekt. De FF is in vele kleuren leverbaar, waarvan 6 totaal nieuw zijn.”
Vind dit een geweldige auto. Op dit merk kunnen Italianen trots zijn, net zoals op Lamborghini, Maserati, Pagani..