Castagna Milano rekt Fiat 500 op tot Limousine
Carrozzeria Castagna uit Milaan bouwt al meer dan een eeuw de meest bijzondere koetswerken en stort zich de laatse jaren vooral op de Fiat 500. Zelfs de inmiddels overleden dictator van Libiƫ, Muammar Gadaffi was afnemer van een exotisch exemplaar zoals je vorig jaar op onze site hebt kunnen lezen. Overigens wisten al aan het begin van de twintigste eeuw veel rijke prominenten uit allerlei hoeken van de wereld, dit bedrijf in Milaan te vinden. De firma die al eind negentienhonderd in koetswerken deed, heeft altijd creativiteit en een luxueuze afwerking hoog in het vaandel gehad en bouwde in 1913 onder leiding van Ercole Castagna (zoon van oprichter Carlo die onder andere koetsen bouwde voor het Italiaanse koninklijk huis) bijvoorbeeld de eerste aerodynamische auto voor het merk Alfa Romeo, de 24 HP Torpedo die tot op de dag van vandaag bestaat. Castagna bouwde voor de meest vooraanstaande autobouwers (Isotta Fraschini, Mercedes-Benz, Hispano Suiza, Daimler, Lancia, Duesenberg, Alfa Romeo) en automobilisten en hoort duidelijk bij de carrosseriebouwers van het eerste uur.
Inmiddels leven we in een wereld waarin niets meer ondenkbaar is, bijvoorbeeld dat Fiat in Amerika eigenaar is van een grote firma. Castagna speelt daar op in en werkt aan een drietal Amerikaanse Limousine versies van de 500. Wellicht heeft de Milanese firma zich laten inspireren door een opgerekte variant van de vorige generatie van de 500 Club Italia, zij het dat Castagna met een veel gebruiksvriendelijker concept komt. Of Castagna serieus naar overzeese klanten zal zoeken voor dit idee is niet bekend. Quattroruote kreeg de primeur en kwam gister met deze foto’s naar buiten.
Drie varianten zijn er in de maak: Een presidentiĆ«le met de bijnaam ‘President’, voor als het Witte Huis gedwongen wordt om nog meer te bezuinigen vanwege een enorme staatsschuld. Dit model is volledig elektrisch dankzij twee aandrijfmotoren (top van 160 km per uur en een bereik van 250 km).Een zonnige Landaulet voor de Californische boulevards met de naam ‘Limo Sun’, die niet alleen een open kapje heeft achteraan, maar ook een deels opengewerkte zijkant dat is afgewerkt met hout (inmiddels een handelsmerk van Castagna). En de LimoCity, voor een avondje stappen op Broadway. Deze is ook compleet met extra banken en minibar met drankjes. De 500 Limo is 5,32 meter lang met een wielbasis van 408 cm. Hij is ook hoger dan de normale 500 (149 cm) namelijk 158 cm ten behoeve van meer comfort voor inzittenden. De portieren achter hebben een elektrische schuifmechaniek voor een ruimere in- en uitstap dat ook nog vergemakkelijkt wordt door een handige treeplank met ribbels.
Schitterend!
GRANDioso!