Cassino zet eerste stap naar productie Alfa Romeo Giulia
De voorbereidingen op de productie van de eerste nieuwe generatie Alfa Romeo (na de 4C) zijn op verschillende plaatsen in Italië inmiddels in volle gang gezet. Zo is er bij FCA in Cassino volgens de krant Corriere della Sera de hele maand juli geen Fiat Bravo of Lancia Delta meer geproduceerd en is de assemblage van de Giulietta op gefaseerde wijze verplaatst naar de assemblagelijn waar voorheen de Croma van de band rolde (foto). Dit alles om plaats te maken voor de installatie van de nieuw te produceren Alfa Romeo (Giulia), eerste vrucht van project ‘Giorgio’. Dit nieuws komt een dag na Fiat’s nieuwe akkoord met de bonden naar buiten en sluit aan op de aankondiging her en der, dat Mirafiori maar ook Cassino nu betrokken gaan worden in het verder opvoeren van de productie voor de export van luxe Italiaanse auto’s. De eerste testexemplaren van de D-segment Alfa, worden overigens dit najaar op de weg verwacht.
Uit Brescia komt eveneens de bevestiging dat Cassino straks weer volop in bedrijf zal zijn. De firma Officine Meccaniche Rezzatesi, kortweg OMR (foto boven), heeft een miljoenendeal kunnen tekenen voor de productie van hoogwaardige componenten voor de Fiat-fabriek in de regio Lazio. Het betreft onderdelen voor het chassis, de kooiconstructie, de stuurinrichting, de assen, cilinderkoppen, de behuizing voor transmissies en carterpannen. OMR kan rekenen op een opdracht van 60 tot 70 miljoen euro per jaar voor in ieder geval het komende decennium. OMR besluit daarom alvast 35 miljoen te investeren en neemt nog eens 200 man personeel aan. De firma uit Lombardije produceert hoogwaardige aluminium materialen en is actief op 10 locaties in het land en nog eens 6 in onder andere Amerika, India en Brazilië. OMR levert ook voor de merken Lamborghini, Bugatti, Bentley, VW en Audi voor de Volkswagen-groep. OMR is tevens al jaren partner van Fiat en levert ook voor Maserati en Ferrari.
Zijn hiermee de Bravo en Delta definitief uit productie gegaan? Gezien hun commercieel ‘succes’ en het feit dat beiden reeds op leeftijd zijn lijkt me dat verder investeren in beide modellen economisch gezien namelijk niet verantwoord is, en al zeker niet in de ogen van SM.
Voor de 159 heeft men ook nooit de moeite gedaan de productie opnieuw op te starten op een andere productielijn, en deze modellen waren volgens mij nog succesvoller dan het duo Bravo+Delta nu.
Een productieverhuis (weliswaar binnen dezelfde site) lijkt me zelfs voor de Giulietta duur te zijn en was misschien zelfs te vermijden indien Fiat een langere termijnvisie en -planning had die niet gebaseerd is op luchtkastelen, zoals de meeste van SM zijn powerpoint presentaties.
@ilfiammingo Niet zo negatief. 😉 De verplaatsing binnenshuis heeft niets te maken met een korte termijn visie en is heel gebruikelijk/betaalbaar voor fabrieken waar men een nieuwe opzet wil creëren. Je moet je voorstellen dat de nieuwe Alfa een hele aparte afdeling in beslag gaat nemen waar tot nu toe Delta, Bravo en Giulietta van de band rolden. Dat is dus precies volgens plan. Wat de Fiat en Lancia betreft, lijkt het wel over idd, maar dat is niet officieel. Het is ook niet bekend of de men de afgelopen tijd hard heeft gewerkt aan het aanleggen een voorraad zoals destijds met de Croma. Wel is het feit dat er recent geen productiestop is geweest wegens gebrek aan vraag, een teken dat dit het geval kan zijn geweest. Het is dus best mogelijk dat de stekker eruit blijft na de zomervakantie. Het blijven twee prachtige hatchbacks de Bravo en Delta…
Is er al een ontwerp of een concept-afbeelding van de Giulia?
Overigens wordt op deze manier wel alle critici de monden gesnoerd. Heel goed!
Wat mij opvalt is dat de meeste critici, mensen zijn, die geen genoegen nemen met de hoeveelheid info die Sm en zijn team verschaffen. En dan is het makkelijk de beste stuurlui uit te hangen natuurlijk.
Wij en de media zitten op een zogenaamd “need-to-know-basis”. Terecht overigens, vanuit de FCA-persepctief. Dat dat frustreert, is begrijpelijk, maar niet geheel op zijn plek. Van deFiat Group, als schip op ramkoers, nog desastreuser dan de Concordia, wordt het dankzij SM, steeds meer een high efficient slagschip.
Er zijn er maar weinig die realiseren dat we eigenlijk dankbaar mogen zijn dat er maar een paar onderdelen zijn gesneuveld, in de afgelopen 10 jaar onder het beleid van SM. Helaas natuurlijk. Maar was dat niet gebeurt dan was AR nu zeker in de handen van VAG en de rest van de groep verdeelt over Chinese investeringsgroepen.
@Di Segno : het frappante is dat de zgn vroege mules (meestal meer dan een jaar voor lancering) nooit zijn gezien, maar het lijkt erop dat Fiat die steeds vaker overslaat of dat ze een geheime locatie hebben waar nooit een spionagefotograaf bij in de buurt kan komen. De dag dat het eerste exemplaar gezien wordt, zal alle twijfel al weg zijn… Laten we dus hopen dat die dag idd snel komt zoals de informatie hierboven kenbaar maakt. 🙄
Alfa heeft natuurlijk nu nog meer de mogelijkheid om elders te gaan testritten, waaronder V.S. Aangezien het de bedoeling is dat de Giulia in de V.S. ook geleverd gaat worden, kun je daar veel minder opvallend testritten met een mulle.
Wel spannend hoor, de 159 begint op leeftijd te komen en is over een paar jaar echt wel aan vervanging toe. De Giulia kan zomaar net op tijd zijn… 🙂
@Di Segno
Hoe gelijk heb je. Bravo!
@Lancia4Ever
Die zgn. mules op de weg zijn nauwelijks meer nodig omdat het meeste werk gedaan wordt met simulaties met behulp van computers. Dat is juist 1 van de zaken waarin FCA heel erg sterk (en efficiënt) is. Het belangrijkste van testen op straat is verifiëren of het simulatiewerk correct is. De simulaties maken het ook veel makkelijker om per (motor)versie een eigen afstelling (vering, demping, motor management) te realiseren.
Om nog even terug te komen op de bewering van SM dat BMW niet meer zo benchmark is als voorheen, het auto magazine AUTOCAR heeft een vergelijking gemaakt met een Alpina D3 en een M3. aan de benchmark M3 is nog veel te verbeteren.
@ Henk
Dan is een nieuwe Bravo aanstaande. Quattroruote toont de eerste foto’s van wat ze de nieuwe Bravo noemen. Gedacht in drie varianten, 5 drs. sedan en wagon. Uit kostenoverweging gebaseerd op B-wide platform (500L, oorsprong SCCS platform, Grande Punto/ Corsa)en wellicht gebouwd in Turkije.
Zou dit waar zijn dan lijkt een exit voor de Bravo in Cassino voor de hand liggend en vraag ik mij af wat er met de Delta zal gebeuren.
@ Henk
Herstel:
Foto’s van een mule, gebruikt voor de nieuwe Bravo
@niccolo Ik ken dat bericht en de foto van een opgerekte Linea; Deze ‘opvolger van de Bravo’ is feitelijk een ruime vijfdeurs ‘Pandone’ (uitbreiding van Fiat’s budgetlijn Panda), die dus als sedan voor andere markten dan de onze in Turkije van de band zal rollen (2015, en als sw in 2016). Wellicht zelfs met Turks logo. Een hatch komt in 2016 uit Pomigliano verwacht ik met tevens een CUV versie in 2017. (Nieuwe Panda in 2018) Altavilla zei reeds dat deze praktische auto een ruimtewonder zal zijn dat niet onder doet voor auto’s uit het C-segment. Maar het zijn de zoveelste creaties op het B-Wide platform idd en heeft dus niets met Cassino van doen. ‘Opvolger van de Bravo’ is dus wat misleidend. Je zou de nieuwe 500X uit Melfi eigenlijk ook zo kunnen noemen nl. Maar misschien gebruiken ze de naam opnieuw en heeft het daarmee te maken. Ik zou vanwege het praktische karakter de auto echter weer ‘Tipo’ noemen. Mooiere naam en fijne herinneringen aan succesvolle verkoopperiode! “Één brok temperament!” 🙂
http://www.autoedizione.nl/fiat-duidelijk-naar-een-hoger-plan-ook-europa/
Er valt momenteel geen droog brood in de massaproductie van minder luxe auto’s te verdienen zoals de CEO zelf ook al heeft gezegd en je hoeft geen helderziende te zijn om te beseffen dat FCA vandaag nooit het risico zou nemen om fouten uit het verleden te herhalen door zomaar een sedan, sw en hatchback met fiat-logo zonder niche karakter de EU markt op te gooien.
http://www.autoedizione.nl/marchionne-viert-fca-en-bevestigt-nieuwe-alfa-en-maserati/