Cassino kan rekenen op STLA Large platform
‘Io sono Giorgio.’
Eigenlijk had dat de titel boven dit bericht moeten zijn, maar dat zou best verwarrend over kunnen komen. Dat wat Stellantis zo graag voortaan STLA Large noemt, is feitelijk een doorontwikkeling van het mooie Giorgio (EVO)-platform als basis voor grotere EV’s. Zoals de evolutie van PSA’s E-CMP-platform voortaan zal functioneren onder de naamgeving STLA Small, zo zal STLA Large een elektrisch vervolg worden op de ontwikkeling die ooit door FCA in gang is gezet. Toen nog met de viercilinder 2.0 en 2.9 V6 als uitgangspunt… Het waren de smeuïge tijden waarbij het ‘Skunk team’ van Marchionne met een beperkt budget in de catacomben van Modena, het onderste uit de kan haalden. Wat STLA Large voortaan vooral ook typeert dus, is de ‘E’ variant voor EV’s in het grotere middensegment en het hogere segment.
Goed nieuws voor Cassino dus.
De fabriek in de provincie Frosinone werd tijdens een bezoek door Tavares geroemd om z’n hoge productiekwaliteit. Deze exclusieve hoofdrol krijgt dus een vervolg. Welke modellen precies van de band gaan rollen is nog niet bekend. Ook vragen we ons erg af hoe Cassino zich gaat verhouden tot Mirafiori, waar eveneens elektrische Maserati’s van de band rollen. Wordt Turijn een locatie voor steeds kleinere productie op dit gebied? Maserati en Alfa Romeo behoren tot de hoofdrolspelers rond het STLA Large platform. Het platform kan verschillende lengtes aannemen. Naast Cassino heeft ook de Chrysler-fabriek in het Canadese Windsor al een tijdje geleden te horen gekregen dat het STLA Large mag gaan maken. Men vreesde lange tijd het ergste in de voormalige FCA-fabriek, doordat het met uitsterven bedreigde en bejaarde topsegment van Chrysler, de enige concrete invulling bleef. FCA had wel degelijk plannen om nieuwe grote auto’s in Windsor te bouwen, mogelijk zelfs voor Alfa Romeo (E SUV) maar kon deze voor de fusie nog niet ten uitvoer brengen.
Goed nieuws voor Cassino. Ben wel benieuwd wat dat voor de Grecale betekent.
Ik hoop dat Stellantis slim is en niet alleen maar gaat voor elektrisch steeds meer landen en automotive CEO’s zeggen dat de verbrandingsmotor nog lang niet klaar is. En wedden op 1 paard zoals het domme Europa doet is niet slim. De nieuwe Maserati Quattroport komt er waarschijnlijk alleen elektrisch hij krijgt de basis van de Granturismo maar lijkt me zinvol om toch ook de Neptuno V6 erin te leggen dit kan vrij makkelijk gezien de aandrijflijn gelijk zal zijn met die van de Granturismo.
Ciao
Squadra
Eens, maar wel typisch Maserati. Rare wendingen zijn M. niet vreemd, zoals ooit met de Quattroporte II of de overgang naar de Biturbo’s. Alleen Ferrari is consistent.
En hoe moeilijk is het die Ferrari-modelstrategie te kopiëren? Lijkt mij ‘molto facile’. Maar Fiat, Alfa, zelfs Lancia, doen het net zo slecht als Maserati. Hoewel, de laatste 20 jaar is het beter bij Maserati. Laten we hopen dat ze niet in oude Italiaanse gewoontes vervallen.