Canadese minister wil dat Marchionne Alfa Romeo’s komt produceren
Ze kwam er speciaal voor naar Turijn, de minister van economische ontwikkeling van Ontario Sandra Pupatello, om te spreken met de CEO die momenteel in Italië is; “We willen Fiat vragen om ook Alfa Romeo’s in onze Chrysler-fabriek van Ontario te komen bouwen, zodat de werkgelegenheid kan toenemen.” Een heel ander geluid dan wat Marchionne bijvoorbeeld vanuit Grugliasco momenteel te horen krijgt. De minister was samen met ambassadeur James Fox (foto) op bezoek in Lingotto, om ook haar waardering voor Fiat’s plannen eens extra te benadrukken; “De Fiat 500 is zojuist bij ons gepresenteerd en je ziet nu al dat er een run op zal zijn. Voor onze dealers is de komst van Fiat daarom een geschenk uit de hemel.”
foto: 500 500’s in Quebec
In Canada produceert Chrysler momenteel te Brampton de 300C en de Dodge Challenger, in Windsor de Town & Country en in Etobicoke nabij Toronto worden componenten geproduceerd. Grote concurrenten als Toyota, Ford, GM, Honda, BMW en Mercedes doen in dat gebied precies hetzelfde om zo op zeer efficiënte wijze de Amerikaanse markt te bedienen. De minister ziet de versterking van Chrysler door Fiat als een prachtig feit, aangezien de autobouwer uit Detroit de afgelopen jaren behoorlijk heeft moeten inleveren bij de concurrentie. Sinds de komst van Fiat zijn de verkopen weer met 48% toegenomen en hebben andere merken in 2010 behoorlijk wat klanten zien overlopen naar de op dit moment Amerikaans-Italiaanse dealer. In de Canadese staat zijn vorig jaar 2,2 miljoen auto’s geproduceerd (meer dan waar dan ook in Noord Amerika), wat mede te danken is aan het fiscale voordeel dat toeleveranciers daar hebben. In het land waar Marchionne als puber opgroeide hebben ondernemers namelijk te maken met een belastingtarief van 25% en een aftrek van meer dan 60% voor investeringen in onderzoek en ontwikkeling.
Bij de bespreking waren van Italiaanse kant ook afgevaardigden aanwezig van de landelijke Industriële ondernemersbond, de kamer van koophandel van Turijn, het nationale instituut voor handel in het buitenland ICE, het nationale instituut voor de autoindustrie ANFIA en het Politecnico.
Inderdaad, wat een verschil met de toestand in Italië. Om moedeloos van te worden.
Gewoon de navelstreng doorknippen en volwassen worden.