C-segment Fiat-fabriek te Cassino schroeft productie omlaag
Door de sterk dalende Italiaanse markt staat de verkoop van C-segment modellen van Fiat Group Automobiles flink onder druk. Bovendien heeft Fiat besloten om net als in het geval van de B-segment Punto uit Melfi, op de korte termijn geen directe opvolgers in productie te nemen voor de Fiat Bravo (2007) en de Lancia Delta (2008) en is een Sportwagon van de Giulietta uitgesteld. Deze modellen worden momenteel in de Fiat-fabriek te Piedimonte San Germano gefabriceerd nabij Cassino, in de provincie Frosinone. Op deze locatie halverwege de lijn Rome-Napels zal de komende maanden minder frequent geproduceerd worden. Vooral in maart en begin april gaat de rem erop.
In de fabriek waar nog niet zo lang geleden ook nog de Fiat Croma werd gemaakt, werken zo’n 3900 mensen. Nog eens 6000 man werkt in de toeleveringsindustrie. De Fiat-fabriek bij Cassino waar ooit veel verdiend werd aan de Fiat Tipo, heeft het al sinds eind jaren ’90 redelijk moeilijk ondanks diverse investeringen en een hoogwaardige productiewijze. Fiat heeft de afgelopen jaren in ItaliĆ« en de rest van Europa, namelijk behoorlijk wat marktaandeel bij de concurrentie in moeten leveren in het compacte middensegment. Het segment waar deze fabriek in grote mate van afhankelijk is. Eind jaren ’80 rolden hier nog zo’n 1000 Tipo’s per dag van de band.
De moderne Fiat Tipo tijdens een testfase rond Cassino eind jaren ’80. Dit model was nog wel een succes en baarde zelfs de makers van de Golf zorgen.
De werknemers beleven sinds de komst van de Giulietta in 2010 een productieve opleving, maar zullen nu dus weer geduld moeten betrachten. Na Melfi en Mirafiori, staat Cassino namelijk pas op de derde plaats als het om een nieuwe aanstaande investering gaat. Het is nog niet helemaal duidelijk welke rol de fabriek zal krijgen op de middellange termijn. Extra versies op basis van de Giulietta zijn in de ijskast gezet en Lancia’s zullen waarschijnlijk voortaan alleen nog uit de VS en Polen komen. Het aanstaande D-segment van Alfa Romeo zal volgens de plannen dan wel in ItaliĆ« geproduceerd worden, maar over Cassino als locatie wordt door het management nog met geen woord gerept.
Spijtige zaak, zo wel vanuit de vraagkant geredeneerd (te weinig vraag naar deze drie prachtige typen auto’s) als vanuit de aanbodkant: geen sportwagon op basis van de Giulietta (of althans voorlopig niet) en zelfs helemaal geen Lancia meer uit Italia…
Ook slechte zaak voor Italiaanse werknemers in een toch al zeer slechte economie.
Juist het C-segment zou voor Lancia de hoofdactiviteit moeten zijn, dat is waar volumes te maken zijn op wat luxere auto’s.