C-Evo wordt steeds concreter
De eerste plannen van FGA voor de jongste versie van het C segment platform zijn steeds helderder.
Officieel horen we de openbare nieuwtjes omtrent dit nieuwe platform pas eind november, wanneer FGA er mee naar buiten zal komen. Dat de productiekraan wijd open staat is een ding wat zeker is. Ontelbare testversies van de eerste Alfa variant op dit platform zijn jullie allemaal bekend. Wie denkt dat dát allemaal nodig is voor een ietwat gemodificeerd Bravo onderstel, moet zichzelf snel even in de spiegel gaan bekijken en zeggen: “Wat klets je nou? Geloof je ’t zelf?” Dat het om een grondige, kostbare maar goed besteede evolutie gaat, met naar alle waarschijnlijkheid zeer hoogwaardige karakterstieken, begint nu toch wel langzaam duidelijk te worden. Hiermee zal in eigen huis het verschil tussen een Bravo (degelijk maar stroef), Delta (degelijk en comfotabel) en Milano (degelijk, comfortabel én sportief) duidelijk zijn en zullen vooral de nieuwe generatie Chryslers en Jeeps ook per direct meeprofiteren. Hierdoor zal het Amerikaanse huis geholpen zijn, aangezien de club uit Auburn Hills in het kader van ’de laatste kans’ een kwalitatieve en commerciële omslag moet neer zetten. FGA is daarbij de reddende engel. Wat de Amerikanen misschien niet zo goed weten, is dat FGA zelf ook nog steeds bezig is met een omslag aangezien de resultaten in 2003/04 een ultiem dieptepunt bereikten.
Intussen lekt nu dus langzaam naar buiten dat na de Milano, een compacte nieuwe Jeep geboren zal worden op hetzelfde C-Evo platform. Het begin van de productie van een reeks modellen vanaf 2011, allen voorzien van MultiAir technologie. Voor Chrysler zal de ontwikkeling van een opvolger voor de PT Cruiser in gang worden gezet. Dit laatste retro model is door FGA onlangs bewust in productie gehouden, aangezien het een geheel eigen positie inneemt in de markt. Daar komt nog bij dat er een verlengde versie van dit platform zal komen met dus ook voorwiel aandrijving. Van die langere variant zal een nieuwe Chrysler D segment auto gebouwd worden, de opvolger van de Sebring. Het gerucht gaat dat er ook een Lancia variant van gemaakt zou kunnen worden.
En bij dit laatste willen we opnieuw even stil staan. Lancia zal dus met Chrysler een hoop gaan delen als dit doorgang krijgt. Het gerucht van een D segment Lancia (op D-Evo) met achterwielaandrijving is dus bij deze een valse. Maar onze theorie dat een opvolger van de 159 achterwielaandrijving zou krijgen, en dat deze volwassen Alfa niet op een verlengd C-Evo platform komt te staan, blijft bij deze kaarsrecht overeind staan. Het zou namelijk om D-Evo gaan volgens ons, wat betekent dat de overlap met C-Evo uitermate beperkt is. Deze theorie die wij aanhangen worden door andere bronnen in automedialand nog keihard genegeerd. Daar gaat men eerder uit van een langere C-Evo, óók voor de Alfa. Maar dat vinden wij totaal niet in lijn met de aanstaande toekomst van achterwiel aangedreven Alfa’s en Dodge’s die veel gemeen zullen hebben. Ook veel slimmer vinden wij, want zo kun je alle merken goed positioneren. Iets wat bovendien vlak na de overname van Chrysler bekend werd gemaakt tijdens de reorganisatie. De merken zullen allemaal een heel eigen identiteit krijgen.
Planmatig vinden we steeds meer dat FGA sterk bezig is met een goede toepassing van productdifferentiatie. Onderscheid met beleid! Ondanks dat er zoveel mogelijk samen gedeeld moet worden. Iets wat we in een recent verleden nog met grote argwaan tegemoet zagen.