Burgemeester Modena zeker van productie elektrische Maserati
In Modena spreekt men al (en zolang schrijft AutoEdizione er ook al over) bijna tien jaar over de onzekere toekomst van de oorspronkelijke Maserati-fabriek. Gian Carlo Muzzarelli (foto) kan er als burgemeester over meepraten, aangezien hij al vanaf 2014 aan het roer staat van het bestuur van de Emiliaanse stad. Hoe vaak moest hij wel niet de leidinggevenden uit Lingotto vragen om helderheid, wanneer het te stil werd. Vooral toen belangrijke nieuwe modellen (Ghibli, Quattroporte en Levante) uit Turijn bleken te komen, in plaats van uit Modena waar de drietand eigenlijk thuishoort. De productie van de Alfa Romeo 4C vormde het afgelopen decennium de enige toevoeging in de fabriek aan de Viale Ciro Menotti, waar verder alleen de Gran Turismo en de Gran Cabrio worden samengesteld.
Maar de burgervader weet het nu zeker en vertelde de lokale pers dat de productie van een elektrische sportwagen van Maserati, in Modena zal plaatsvinden vanaf 2019. Dat past binnen de aankondiging die er al was over een nieuw te produceren elektrische GT vanaf (eind) volgend jaar. De grote GranTurismo en GranCabrio gaan het pand verlaten, om ruimte te maken voor de nieuwkomer, die op de fantastische concept Alfieri geënt zal zijn. Dat Maserati en Alfa Romeo bovendien samen hun hoofdkwartier in Modena zullen hebben, draagt enkel bij aan dit hoopvolle perspectief. Volgens Muzzarelli zal de toeleveringsindustrie opbloeien met de komst van deze productie, dat samen met een te produceren D-segment SUV van Maserati, het strategische middelpunt zal vormen voor het merk de komende jaren. Op 1 juni zal hierover meer concreets bekend worden gemaakt. Ook nieuwe investeringen voor een grotere productiecapaciteit bij Ferrari, is goed nieuws voor de Modenesen.
Nog 1 update van de GranTurismo graag … waarom niet met de 3.0v6 turbo? Wordt deze zeer fraaie coupe (en zusje GranCabrio) ook betaalbaar in Nederland vanwege ruim 100.000 euro BPM of CO2-belasting!