BMW heeft voorlopig geen grote plannen met Fiat
Vanaf de beurs in Milaan (foto) is vandaag bekend geworden dat de koers van het aandeel Fiat SpA momenteel wat in de min zit (-0,26%). Een van de oorzaken is volgens de analisten de ontkenning van BMW dat het een grootschalige samenwerking met de Italiaanse autobouwer zou overwegen. De Beierse CEO Friederich Eichner maakt een eind aan de speculaties en moest door ietwat onverklaarbare geruchten, zelfs ontkennen dat BMW zich zou klaarmaken voor een overname van Alfa Romeo. Ondanks dat, betreft het dit keer gelukkig geen moddergevecht zoals in de gevallen met Volkswagen. Reithofer liet weten dat de betrekkingen tussen BMW en Fiat uitstekend zijn, maar dat er geen groot samenwerkingsverband op handen is wat betreft het delen van techniek en platformen.
BMW had zeker FGA even nodig om Peugeot te laten instemmen op hun voorwaarden… hun samenwerking is wel aanstaande…
Ja dat zou wel eens kunnen kloppen. Politieke spelletjes noemen we dat.
Ik zou ook niet weten wat BMW met Alfa zou moeten. BMW heeft niets maar dan ook niets te duchten van Alfa. BMW is 1 van de meest succesvolle automerken ter wereld en hoeft zich in geen enkel segment te bewijzen.
Dat ze niet met FGA groot gaan samenwerken is ook volkomen verklaarbaar. Ze hebben de Mini en een samenwerking met PSA. Hieruit zijn fantastische motoren geboren die winnaars zijn bij de engine of the year award. Wat heeft FGA dan aan BMW te bieden ?
Multiair ? Dat heeft BMW allang onder een andere naam
(Valvetronic) en een iets andere techniek in haar motoren. Niets nieuws onder de zon dus voor BMW.
@Ferry832: Iets te veel loftrompetten Ferry. BMW heeft een hele hoop te duchten. In de lagere segmenten is het merk totaal afwezig dus als het geen solide samenwerking aan zou gaan met een sterke speler op die markt (PSA is aanwezig maar naar mijn mening niet sterk op de langere termijn) heeft BMW over 10 jaar een heel groot probleem. En daarbij kan het veel grotere FGA-Chrysler uitkomst bieden.
Ik weet dus ook zeker dat deze firma’s bij elkaar zullen aankloppen voor een deal. Alleen niet voor 2014.
@AutoEdizione: Ik ben bezig om de website BMWEdizione te gaan opzetten. Interesse om partner te worden ?
@Ferry832: Ik meld me direct al JohnyM3 en ga het dan heel positief over Alfa hebben! Ha.
@alfaspeed: Oke, dan doe ik het onder mijn schuilnaam pet535i
Noem het wel in goed duits BMW-Edition
Ciao!
😉
oei… dan gaan jullie dus concurreren met http://www.siegheilBMW.de en Wirhabenesnichtgewusst.be, en http://www.woistmeinBeamer.be
Das wel lef hebben.. al zul je snel sponsorgeld krijgen van http://www.suffeVAGmobiele.de en http://www.ichhabeeinTaxi.nl, dat dan weer wel
@Ferry832: Valvetronic is veel duurder in produktie dan het systeem van fiat. Jullie onderschatten hoe fiat denkt. Maximale output tegen lage produktie kosten. Bijvoorbeeld de TSI motoren van VW, zijn super, maar heel duur. Fiat heeft TBI waardoor zonder compressor soortgelijke rijeigenschappen ontstaan.
@Pan: Klopt wat je schrijft maar beide merken berekenen dit door aan hun klanten. Dat die dat in grote getallen kopen blijkt uit het succes wat ze hebben. Die klanten vinden dat dus blijkbaar niet erg om wat meer te betalen.
Voor kwaliteit en exclusiviteit wordt meer betaald. Daarom verdient Ferrari veel meer geld per verkochte auto dan FGA.