Bijzondere Fiat Turbina uit 1954 te zien op Goodwood
De extreme Fiat Turbina Prototipo uit 1954, is vanaf donderdag te zien op het jaarlijkse Goodwood Festival of Speed in Engeland. Een extra reden dus, voor alle liefhebbers van de Italiaanse auto, om dit jaar eens een kijkje te gaan nemen. Dit technische hoogstandje met een gasturbinemotor met compressor, was de eerste in heel Europa die volgde op een vinding uit de VS. Het is de tijd waarin Amerikanen begonnen te werken aan een reis naar de maan en dat elke stripheld al zo’n auto had. Fiat beleefde intussen gouden jaren van economische groei met de succesvolle introductie van massaproducten als de 500 Nuova en 600. Fiat was in dat jaar niet de enige met een dergelijk hypermoderne verschijning want Alfa Romeo toonde tijdens dezelfde salon van Turijn de BAT van Bertone.
De Turbina is een opvallende gestroomlijnde verschijning met in de carrosserie verwerkte verlichting, dat aan voorzijde zelfs meedraaide in de bocht (de Alfa Romeo BAT was hier eveneens mee uitgerust). De luchtweerstand van de auto ligt op slechts 0,14 Cx en heeft een lichte chassis dat deels uit een holle buizenframe bestaat (tubolare). Het project was niet slechts een simpel experiment, maar vormde het resultaat ven een jarenlange ontwikkeling die al in 1948 startte. Op 4 april 1954 werd de eerste rit uitgevoerd op een testbaan nabij Lingotto. De achterzijde van de carrosserie van de tweezitter, kan geheel worden verwijderd, zodat de motor geheel zichtbaar is. Lucht wordt door de opening aan de voorzijde via een tunnel naar de compressor geleid, terwijl de uitlaat uit een grote ronde opening aan de achterzijde bestaat.
Het 1000 kg wegende voertuig is uitgerust met een motor met tweetraps turbocompressor, een tweetraps turbine en een enkeltraps turbineaandrijving, gekoppeld aan reductoren* voor de aandrijving van de wielen en de overbrenging naar de transmissie. De gassen die de tweetraps turbine binnendringen hebben een temperatuur van rond de 800 graden celcius. De versnellingsbak is vervangen door het functioneren van de turbine dat qua werking te vergelijken is met een hydraulische koppelomvormer (meestal gebruikt op automaten). *De transmissie is verbonden met een reductor die voor een maximum toerental van 22.000 toeren zorgt en circa 4000 van het differentieel. De onafhankelijke ophanging van de wielen is afkomstig van de Fiat 8V uit 1952. De topsnelheid van de Turbina, die tegenwoordig in het Museo dell’Automobile di Torino staat, ligt rond de 250 km per uur.