Bigland belooft Alfa Romeo Giulia Sportwagon en andere modellen

reid-bigland

Reid Bigland zou in een interview met AutoCar openlijk gesproken hebben over hoe het industriële plan voor Alfa Romeo er tot 2021 uit zal zien. Hij doet dit aan de vooravond van de lancering van de D-segment SUV Stelvio, aanstaande woensdagavond (18:15 Nederlandse tijd) in Los Angeles. Overigens kunnen we nu met zekerheid concluderen dat de eerste SUV van Alfa Romeo ook daadwerkelijk Stelvio zal heten, aangezien beeldmateriaal van een nieuwe webpagina is uitgelekt met daarop het zo herkenbare bochtige patroon van de wereldberoemde weg in de gelijknamige Italiaanse bergpas (afbeelding onder). Precies zoals Marchionne een jaar geleden tijdens een bezoek aan de fabriek in Cassino had beloofd. Bigland vertelt in zijn verklaring overigens een paar interessante nieuwe feiten. Zo is de komst van de Giulia Sportwagon nu wel zeker en zal deze in Genève volgend jaar al te zien zijn, om vervolgens in de loop van 2017 gelanceerd te worden. Het wordt volgens een goede Alfa-traditie een echte Sportwagon, dus veel extra ruimte heeft minder prioriteit (Al zal hij wel ruimer worden dan de 159 Sportwagon). Het groene licht voor deze variant hangt samen met twee feiten; De goede verkoopcijfers sinds de komst van de sedan, plus de opgaande lijn van de Europese markt, met name in Italië.

stelvio-la

Reid Bigland geeft als nieuwe baas van Alfa Romeo ook nog een paar andere feiten prijs. Zo is het volgens hem toch niet zeker of de opvolger van de Giulietta een achterwiel aangedreven model zal zijn. Dat is het tegenovergestelde van wat Bigland’s voorganger Harald Wester ooit zei. De Amerikaan stelt dat het platform Giorgio voor vele varianten geschikt is, maar dat er ook goed gekeken moet worden, naar wat de markt vraagt. De Giulietta-opvolger zal trouwens voorlopig nog niet op de markt verschijnen. Pas tegen 2019 is dit het geval, maar Alfa Romeo heeft dan behalve een hatchback dit keer ook een Sportwagon (en wellicht een sedan) op dezelfde basis in gedachten. De reden voor het uitstel is het hoge kostenplaatje voor de aanpassing van het achterwiel aangedreven platform. De voorkeur gaat wel uit naar dit type platform, al was het om Alfa Romeo onderscheidend te houden en meer marge te halen in alle segmenten.

Alfa’s eerstvolgende project na de Stelvio, wordt opnieuw een SUV. Dat zegt genoeg over wat de potentie is van dit type model. De kortste weg naar veel hogere verkoopaantallen (en inkomsten) en een eerste grote stap in een volgens Bigland lang traject, om serieus te kunnen concurreren met succesvolle Duitse premium-merken. Dat laatste is volgens Bigland overigens absoluut de bedoeling met Alfa Romeo en is een kwestie van totale toewijding bij ieder te lanceren model. De volgende SUV zal in het hoogste segment zitten en rolt straks (mogelijk begin 2018) vrijwel zeker in Mirafiori van de band, waar ook de Levante wordt geproduceerd. De SUV’s van Alfa Romeo zullen zich volgens Bigland vooral ook qua rijdynamiek onderscheiden van wat er al op de markt te krijgen is. Vandaar dat Stelvio ook een passende naam is voor de X3 en Q5 concurrent die we volgende week zien debuteren in de VS. De sportiviteit van de Stelvio zal ook naar voren komen wanneer de Quadrifoglio-versie met 2.9 V6 aan het publiek getoond zal worden.

Een E-segment sedan als topmodel wordt voorlopig nog niet aan gewerkt, aldus de Alfa-baas. Wat wel zo is, is dat bij succes van de SUV’s, vrij vlot over kan worden gegaan tot het eveneens verder uitrollen van een dergelijk project. Bigland zegt dat in andere tijden juist sedans de basis hadden gevormd voor de ontwikkeling van SUV’s, maar nu zal dat precies andersom zijn. Overigens heeft Alfa Romeo het ontwerp allang klaar, maar is het kostenplaatje te hoog om dit bijvoorbeeld volgend jaar al te realiseren. Ook hangt het in sterke mate af van de ontwikkelingen op de Chinese markt, waar grote sedans steeds minder populair zijn en SUV’s juist meer.

bigland-alfa1

Tegen 2020 zal er precies zoals de Duitse concurrentie dat doet, overigens ook worden overgegaan tot de lancering van een derde type model, namelijk een Crossover. Zoals BMW coupé-achtige varianten tekent van haar SUV’s (X4 en X6), zal Alfa Romeo als eerste op basis van de Stelvio eveneens een tweede type model uitdenken. Het is vervolgens niet uit te sluiten dat op basis van de opvolger van de Giulietta ook een dergelijk model zal worden gelanceerd.

Ook de lancering van meer sportieve modellen, om de ware merkidentiteit van Alfa Romeo niet te laten verwateren, ligt verder van ons af dan bijvoorbeeld de SUV’s. De Giulia blijkt de ideale basis, maar de te verwachten lagere verkoopaantallen van een coupé of Spider, zorgen ervoor dat de prioriteit momenteel duidelijk elders ligt. Niet voor 2020 zullen de ‘GTV’ en ‘Spider’ het daglicht zien. Overigens wordt er in verband met de komst van deze modellen, ook gedacht aan het niet langer produceren van de 4C vanaf dat moment.

Wat het kleinste segment betreft, wenst Alfa Romeo volgens Bigland voorlopig nog geen afscheid te nemen van de MiTo. Men broedt dan ook op plannen om het bestaande concept verder te verbeteren. Een totaal nieuwe opvolger uitdenken zou echter onrendabel zijn.

Om het ambitieuze plan van circa 400.000 modellen op jaarbasis te realiseren is het verder uitrollen van het merk in de VS cruciaal, evenals serieuze plannen voor de Chinese markt. In Europa zal met de te verwachten toename al snel aan een jaarlijks aantal van rond de 150.000 kunnen worden gedacht.

Deel dit artikel:

12 gedachten over “Bigland belooft Alfa Romeo Giulia Sportwagon en andere modellen

  • 12 november 2016 om 17:04
    Permalink

    Goed nieuws over de Giulia Sportwagon! Een ware opvolger van m’n 159 sportwagon Tbi in het verschiet.

    Beantwoorden
  • 12 november 2016 om 19:08
    Permalink

    The truth is that Bigland never gave a interview to Autocar. It’s a pure fabrication and thus even this AutoEdizione article is just a click bait.

    Beantwoorden
  • 12 november 2016 om 20:03
    Permalink

    @N.N. How come you know anything about the TRUTH? 😉
    So you’re saying they are making up everything? Even the things Bigland said? In that case I expect FCA to make a denying press release on monday.

    Beantwoorden
  • 12 november 2016 om 22:17
    Permalink

    Dat plaatje van die bergpas ziet er in ieder geval geloofwaardig uit.

    Beantwoorden
  • 12 november 2016 om 22:24
    Permalink

    Volgens mij een dikke flater om geen spider of coupé te voorzien in het gamma. Zo verloochen je de hele historie van het merk waarmee de merkwaarden verwateren. Waarom een tweede SUV? Om de concurrentie aan te gaan met het eigen Maserati? Bizarre politiek. Graag terug een italiaanse alfaliefhebber aan het roer.

    Beantwoorden
  • 12 november 2016 om 23:36
    Permalink

    Altijd mooi van die mensen die dan wat roepen en daarna hoor je niks meer. Autocar is een serieuze partij dus ik denk dat dit echt niet zomaar uit de lucht komt vallen. Daarbij is het ook slim je blijft onder de aandacht en dat doet Alfa Romeo momenteel heel erg goed!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 13 november 2016 om 09:44
    Permalink

    Lusso suv moet eerst geld in het laatje brengen

    Beantwoorden
  • 13 november 2016 om 18:21
    Permalink

    @Lusso: tijden veranderen. Een voorwaarde voor Marchionne om Alfa in leven te houden was dat er veel grotere volumes nodig zijn, anders is het niet rendabel te krijgen. Dus moet Alfa wereldwijd verkocht worden. Wereldwijd worden er nauwelijks spiders en coupé’s verkocht en ook steeds minder traditionele E-segmenters. Bijna alle verkoophits zijn crossovers en SUV’s, dus is het logisch dat Alfa zich daar ook op richt, met duidelijke Alfa genen, dus sportief, RWD/AWD, design. Ter illustratie: BMW verkocht in 2015 4000 Z4’s in Europa, tegen 45.000 X3’s, 23.000 X4’s, 40.000 X5’s en 14.000 X6’s. In de VS is het contrast nog veel groter, met bv 1800 Z4’s en 55.000 X5’s. Een verstandig besluit van Marchionne dus om de revival van Alfa niet in te luiden met spiders en coupé’s. Hij zal ook geleerd hebben van de 4C en 8C, die weliswaar fantastisch waren maar die nooit iemand ziet op de weg.

    Beantwoorden
  • 14 november 2016 om 07:14
    Permalink

    “Bigland zou openlijk gesproken hebben” is nog minder dan autocar citeren. Of autocar een serieus blad is, is niet relevant in deze context.

    Cijfers van Mareblu spreken boekdelen. Ben zelf evenmin fan van SUV’s maar dit is wel de juiste volgorde voor Alfa Romeo.

    Het wordt een beetje een “poor man’s Maserati” verhaal, en dat is natuurlijk ook erg leuk. Mooi dat in de pers geschreven wordt dat het lijkt of Alfa Romeo nooit gestopt is met het produceren van achtrwielaandrijvers. Concern breed zijn ze dat natuurlijk ook niet.

    Zie hier, de puzzelstukjes beginnen in elkaar te vallen.

    Beantwoorden
  • 14 november 2016 om 10:42
    Permalink

    Het artikel van Autocar is deels speculatie. Er staan een aantal quotes van Bigland in (o.a. over twijfels Giulietta-aandrijving en twijfels over E-segment auto), maar hij geeft geen bevestiging van de komst van nieuwe modellen, zoals de Sportwagon of grote SUV. Dat is allemaal speculatie door Autocar. Dat Alfa focust op SUV’s lijkt me logisch, als je kijkt naar de markt, dar hoef je geen helderziende voor te zijn. Die SUV’s staan trouwens gewoon uitgetekend in het meerjarenplan.

    @Lusso: volgens mij heeft Alfa al een Coupé en een Spider in zijn assortiment, in de vorm van de 4C. Dat Alfa dus pas over een aantal jaar met een Spider komt, lijkt me niet meer dan logisch.

    Beantwoorden
  • 14 november 2016 om 12:08
    Permalink

    Hij komt, hij komt, die lieve goede (Sint)Giulia Sportwagon…

    Beantwoorden
  • 18 november 2016 om 23:34
    Permalink

    Mereblu is juist: eerst cashen voordat je leuke modellen op de markt kan brengen!!! Laatst in een Fiat 124 Cabrio gereden, reeds ook als een klok, maar ik had niets anders verwacht!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.