Bevestiging productie 5 modellen in Melfi inclusief Lancia Gamma
Van Opel tot Lancia.
Melfi pruttelt al een paar jaar en teert vooral op Jeeps (Compass en Renegade). Geen hoogdravende productieaantallen meer zoals een jaar of 5 geleden, maar er gloort hoop. Een nieuw productieplan bestaand uit middenklasse EV’s en hybride modellen. Het plan klonk een tijdje geleden al als theorie door en lijkt nu officieel bevestigd, inclusief het stappenplan en om welke modellen het precies gaat. Het is het gevolg van een concretiserend overleg met de lokale bonden. Het betreft strategisch belangrijke EV’s en hybride’s van 4 verschillende Stellantis-merken, wat een belangrijke erkenning is voor de moderne Zuid-Italiaanse fabriek in de Basilicata regio (provincie Potenza). Voor ons liefhebbers van de Italiaanse merken, is vooral de productie van de Lancia Gamma vanaf 2026 in Melfi een mooie stip aan de horizon. De terugkeer van een ruim topmodel voor het stijlvolle merk uit Turijn.
Vijf modellen op STLA Medium.
In 2024 stopt de productie van de FIAT 500X alvast en niet lang daarna die van de Renegade. Van de FIAT worden er niet heel veel meer verkocht en de komst van de nieuwe 600 zal dit proces enkel versnellen. Vanaf het vierde kwartaal van volgend jaar begint de assemblage op de nieuwe lijn ook. Voorbereidingen zullen vanaf komend voorjaar in volle gang zijn. Een elektrische SUV van DS op basis van het concept Aero Sport Lounge van een paar jaar geleden trapt eind volgend jaar als eerste af (foto boven). Er zullen dus ook hybride versies in Melfi geproduceerd gaan worden en niet louter EV’s. De DS zal qua lengte en hoogte vergelijkbaar zijn met de nieuwe Peugeot 3008, het eerste model op het STLA Medium platform. DS wordt Melfi’s belangrijkste merk qua output trouwens, want er komt tevens een tweede model vanaf 2025 (mogelijk zit het verschil vooral in de hoogte/daklijn). Deze opvolger van de DS7 komt enkel als EV van de band. Jeep krijgt in datzelfde jaar een opvolger van de Compass die als hybride en als EV geproduceerd zal worden.
Dan eindelijk Lancia.
In 2026 is het dan eindelijk de beurt aan Lancia. In 2026 rolt de Gamma van de band, wat een luxe EV zal worden op het STLA Medium platform. Opel mag vanaf dat moment ook meedoen met de Manta, een model dat in basis veel deelt met de Lancia. Of je het nu over een coupé SUV of over een wellicht iets lager en langer 4-deurs model hebt, alle hier genoemde toekomstige modellen hebben straks een fastback look. Stellantis smeert deze lijnvoering dus volledig uit over de merken DS, Lancia en Opel. Voor het Jeep gevoel lijkt het ons logischer als de Compass-opvolger een hogere daklijn krijgt, maar laten we vooral überhaupt hopen op voldoende differentiatie. Vier verschillende merken uit 1 fabriek vraagt om vergaande creatieve oplossingen, die een bepaald merk-DNA veilig moeten stellen, terwijl veel componenten zullen worden gedeeld. Hoe dan ook, het plan vormt goed nieuws voor de bijna 7000 Italiaanse werknemers, die verbonden zijn aan de fabriek die in 1993 het levenslicht zag.
Tsja, het klinkt mooi maar het zijn allemaal modellen met lage aantallen. Mooi nieuws dat er een nieuwe Gamma komt natuurlijk, dat wel! Alleen waar blijven de Fiats en Alfa’s in dat segment?
Poor Melfians: “DS will be the most important brand of the Melfi-Fab.”
DS will be left unsaleable and non-starter-cars.
The italian nation don’t waiting for a flood of fastbacks from Lancia, DS, Opel or others.
And a embarrassing Manta can’t be sold in germany without a paper-bag over the head. In Italy?
Common to all, without engines, equal which system, they don’t even think about producing automobiles.
Lancia zou best wel eens goed kunnen verkopen.
Er kan ook een Alfa busje of MPV komen. Fijn, altijd op gewacht. Schijnt AR designchef Alejandro Mesonero-Romanos te hebben gezegd, aldus AW. Geen stationwagen, coupé, shootingbreak of crosswagon is ergens genoemd (jaja die 33), maar wel een busje of MPV. Als dit waar is en dat deze sjef dat uit zijn strot krijgt. Al is de helft waar. Daar wordt je toch woedend om. Hoax?