Bevestiging details nieuwe Maserati topmodellen
Er zijn een aantal details aangaande de nieuwe Maserati Quattroporte en de E-segment ‘Baby-Quattroporte’ inmiddels bevestigd; De Quattroporte debuteert volgend jaar dus als eerste en is langer dan de huidige met een lengte van 5097 mm (1895 mm breed en 1438 mm hoog). De achterzijde zal zich onderscheiden van een klassieke sedan door een meer schuin doorlopende daklijn, vergelijkbaar met Audi’s A7 Sportback. Dit zorgt onder andere voor meer ruimte achterin.
Progetto M156 heeft duidelijk als doel om een nog grotere Maserati Quattroporte te creĆ«ren, zodat er meer ruimte ontstaat voor een ook niet al te klein nieuw E-segment model (Progetto M157). De nieuwe Quattroporte positioneert zich volgens de Modenese autobouwer in het G-segment, terwijl het model eronder tussen E en F in komt te staan. Deze laatste wordt waarschijnlijk wel een conventionele sedan en heet mogelijk ‘Levante’.
Maserati spreekt wat beide projecten betreft overigens ook over het hanteren van een nieuw platform. Wellicht gaat het om een nieuwe evolutie van Detroit’s grootste (Het ‘LY’ platform dat nauwelijks meer verwantschap heeft met Damiler’s oude ‘LX’), wat wij in de wandelgangen al E-Evo hebben genoemd. Deze basis zal dus in verschillende lengtes op de markt verschijnen en is behalve voor Maserati uiteindelijk ook voor Lancia en Alfa Romeo bestemd. Onderhuids gebruikt men zoals eerder al is bevestigd een nieuwe V6 (plus V6 diesel), V8 en een 8-traps automaat. Het merk met de drietand heeft nog niet willen bevestigen of de nieuwe Quattroporte al in Parijs te zien zal, ondanks dat het model al klaar lijkt te zijn en de voorbereidingen op de productie in Grugliasco, reeds in volle gang zijn.