Bertone viert 100 jaar met tentoonstelling in Turijn
Bertone bestaat dit jaar 100 jaar en dat wil de beroemde Torinese firma uit 1912 uiteraard niet ongemerkt voorbij laten gaan. Het wordt weer tijd voor wat zomerse uitjes binnenkort, dus hier volgt alvast onze eerste tip voor dit seizoen; Behalve een rijke collectie dat te bezichtigen valt in het onlangs weer teruggekochte hoofdkwartier, zal de komende tijd namelijk ook een mooie expositie te zien zijn in het vorig jaar heropende ‘Museo Nazionale dell’Automobile di Torino’. Deze tentoonstelling loopt van 29 juni tot 14 oktober.
In 1912 was Bertone samen met tal van andere carrosserie-ontwerpers uit Turijn, een van de pijlers van de grote opkomende Italiaanse autoindustrie. Waar merken als Fiat, Lancia, Itala en Diatto te vinden waren tijdens de pionierstijd, trof je steevast ook Bertone op een steenworp afstand. Bijvoorbeeld vanaf de jaren ’20 in de vroeg-industriële zone langs de Via Monginevro. Giovanni Bertone was de oprichter, maar zijn gelijknamige zoon heeft de naam Bertone pas echt groot gemaakt. Giovanni Bertone Junior, bijgenaamd ‘Nuccio’, was de zoon van een tram en rijtuig-ontwerper. Nuccio is geboren in 1914 en werd vanaf 1929 al een belangrijk onderdeel van het bedrijf van zijn vader en bracht het eigenhandig naar grote hoogten tot diep in de twintigste eeuw. Het bedrijf maakte een succesvolle doorstart nadat het in de eerste wereldoorlog ternauwernood aan een definitieve sluiting was ontsnapt. In de jaren ’20 had men 20 man in dienst en werd de eerste grote opdracht binnengehaald in de vorm van de voor die tijd snelle Fiat 501 Sport “Siluro Corsa” (foto boven). Later volgden ook belangrijke ontwerpen voor Lancia (foto onder), Ansaldo, Diatto en Itala. Zowel sportwagens als luxe auto’s.
Ook in de jaren ’30 was Bertone in staat om grote opdrachten binnen te halen ondanks de mondiale crisis. Dit maakte Bertone later ook weerbaar in de Tweede Wereldoorlog, toen het zich specialiseerde in de bouw van militaire voertuigen en bijvoorbeeld ambulance’s op basis van de Lancia Artena. Dat deed men aan de Corso Peschiera in Turijn, waar ook de grote tweede fabriek van Lancia stond. Hoewel het moeilijke tijden waren, waren er ook mooie opdrachten zoals de bouw van de luxe Lancia Aprilia Cabriolet (1937) en de elegante Fiat 2800 Cabriolet (1943, foto onder).
Na de oorlog kwam er weer een flinke periode van bloei en creëerde Bertone ook echte Italiaanse stijliconen die bekend werden tot ver buiten de landsgrenzen. Eerst nog voor Fiat zoals de 500 Barchetta (inspiratiebron voor latere moderne interpretaties), de speciale sportwagen 1100 Stanguellini. Vervolgens ook voor Alfa Romeo met de beroemde Giulietta Sprint uit 1954 (foto boven) en kunstige Giulietta en Giulia SS en nog veel meer. Door oogstrelende succesvolle creaties klopten ook andere grote prestigieuze Italiaanse merken aan zoals Maserati en Ferrari. Lamborghini werd beroemd in 1966 dankzij Bertone’s oogverblindende Miura (foto onder).
Ook de eerste buitenlandse orders kwamen binnen zoals uit Amerika en Groot Brittannië en later Duitsland. Bertone stond voor vooruitstrevendheid dankzij een grote hoeveelheid concept-modellen. Deze vormden de basis voor stijlelementen die doordrongen in de hele autowereld. Grote namen als Marcello Gandini en Giorgietto Giugiaro leerden het vak bij Bertone en werden ontdekt door Nuccio zelf. Bertone hoorde samen met Pininfarina tot de top van de wereld van autodesign en daarmee had bijna elk ontwerp voor de massaproductie, elementen in zich die ooit in Turijn zijn bedacht. Het ontwerp van de Italiaanse auto steeg tot ongekende hoogte als het gaat om tijdloze elegantie en innoverende nieuwe ideeën. Inmiddels heeft Bertone na een diepe crisis zich herpakt als Design Studio, met ook een kantoor in China. De fabriek in Grugliasco is inmiddels verkocht aan Fiat. Sindsdien is er een eind gekomen aan de productie van auto’s. Fiat zal op dezelfde locatie, de komende jaren Maserati-modellen bouwen.
[nggallery id=838]
Fraaie rapportage, met mooi fotowerk!
Ik zou willen herhalen wat Nuvola zei. 🙂