Bertone niet eens met Fioravanti over autoshow in Qatar
Bertone heeft plots laten weten dat het van 25 tot 28 januari niet aanwezig zal zijn op de autosalon van Qatar. Er is momenteel namelijk een kleine oorlog gaande in het land van de Italiaanse ontwerphuizen voor de autoindustrie en dan met name tussen Bertone en Fioravanti. Bertone heeft al langer een probleem met Leonardo Fioravanti (foto), de designbaas die tevens voorzitter is van de afdeling voor carrosseriebouwers van de ANFIA (Associazione Nazionale Filiera Industria Automobilistica) de raad voor de Italiaanse autoindustrie, waar Fiat als grootste lid onlangs nog uitstapte.
De Italiaanse ontwerpbureau’s zouden groots uitpakken op de Motorshow van Doha en uiteraard zou Bertone daar ook een aanzienlijke rol in spelen, ware het niet dat dit bedrijf uit Caprie nabij Turijn daar nu vanaf ziet, omdat men het niet eens is met het beleid dat de ANFIA voert, voor het aantrekken van bedrijven voor deze internationale expositie. Onder het kopje ‘Made in Italy’ zouden naast de bekendere designhuizen namelijk ook een heel stel minder bekende clubs aanwezig zijn, die enkel in naam Italiaans zijn, maar intussen hun hele bedrijfsvoering in China hebben zitten. Bertone, dat zelf ook in China actief is maar het hoofdkantoor nog altijd in Noord-Italië heeft staan, vindt dat hiermee feitelijk Chinese bedrijven mogen deelnemen aan iets waar men geen recht op heeft. Leonardo Fioravanti wordt als voorzitter van de afdeling voor carrosseriebouwers van de ANFIA gezien als de boosdoener in deze kwestie.
Fioravanti werd enige tijd geleden ook al door Bertone aangesproken op het feit dat hij te veel aan vriendjespolitiek doet met Fiat Group Automobiles en dat hij dus te weinig optreed in het belang van de algehele Italiaanse autoindustrie, zoals ook in deze kwestie het geval is. Investeerders die straks in Qatar rondlopen, zullen het dus zonder Bertone moeten stellen, omdat volgens dit bedrijf het predicaat ‘Made in Italy’ momenteel geweld wordt aangedaan.
“Onder het kopje ‘Made in Italy’ zouden naast de bekendere designhuizen namelijk ook een heel stel minder bekende clubs aanwezig zijn, die enkel in naam Italiaans zijn, maar intussen hun hele bedrijfsvoering in China hebben zitten. ”
Is er geweten over welke bedrijven/namen het hier gaat?
Toekomstige Maserati’s rollen in de USA van de band, Dodge onderhuids als Alfa en Cherry die start met de productie in Italië, etc. etc. Het sentiment van Bertone kan ik plaatsen, maar evengoed een gemiste kans om een bijdrage te leveren aan het merk Italië. Think local, act global!
Ik ben het eens met niccolo. Voor een bedrijf dat het al moeilijk heeft, was het misschien een kans om aan opdrachtgevers te geraken.