Bertone gaat enkele topstukken veilen op Villa d’Este
Alle vermogende verzamelaars van bijzonder auto-ontwerpen, zullen sinds gister een koortsaanval van verzamelwoede hebben gehad, toen bekend werd dat Bertone enkele wereldberoemde ontwerpen onder de hamer zal doen. Dit zal tijdens de Concorso d’Eleganza van Villa d’Este gebeuren. Dit evenement op 22 mei in Cernobbio is dit jaar dus nog eens extra de moeite van een bezoekje waard. De modellen stammen allemaal uit de meest interessante periode op het gebied van autodesign, die van ’60-’80. De te veilen exemplaren staan momenteel in het Museo Bertone in Caprie even ten westen van Turijn en zijn nu dus opzoek naar een nieuwe eigenaar.
Het meest in het oog springend is toch wel het prototype der prototype’s, de Lancia Stratos HF Zero uit 1970 van Gandini. Dit model is in 2006 tijdens een tour door Europa nog door Lancia tentoongesteld, tijdens de viering van het Centenario. We hopen met heel ons hart dat dit ontwerp in handen zal komen van iemand met een heel groot Lancia hart. Deze persoon moet dan wel naar alle waarschijnlijkheid bijna 2 miljoen euro meenemen. Voor wie dat geld niet heeft is er een minder bekend ontwerp op basis van de Stratos; De Lancia Sibilo uit 1978. Deze wordt geschat op een bedrag van 60-100 duizend euro.
[nggallery id=581]
Verder zullen aan het Lago di Como straks ook markante ontwerpen met Lamborghini-logo worden geveild. Bertone heeft een reputatie wat deze wilde stieren betreft, en gaf in de jaren ’60 en ’70 eigenlijk het hele merk vorm. Onder de hamer gaan een Marzal uit 1967. Een model waarbij het begrip ‘skydome’ eigenlijk een understatement is. Deze werd getekend door Gandini op basis van de fantastische Espada. De geschatte waarde van de Marzal loopt van 1 tot 1,8 miljoen euro. Verder is de redelijke bekende Lamborghini Bravo uit 1974. Deze kan al weg voor een bedrag tussen de 150 en 220 duizend euro. Dan is er nog de Lamborghini Athon, een extreme Spider uit 1980 (150-220 duizend euro), en een stijlvolle Chevrolet Testudo uit 1963. Deze zou niet misstaan in een goede Bond-film en komt van de tekentafel van Giugiaro (500-800 duizend euro).
Voor liefhebbers van de geschiedenis van de Italiaanse autoindustrie zoals wij, is dit eigenlijk een feit met een gitzwart randje. Opnieuw zien we historisch erfgoed van een centraal punt verdwijnen en dus aan het oog van de liefhebber worden onttrokken richting een onbekende bestemming…
[nggallery id=582]
Klopt, die dingen kunnen we nooit meer ergens bekijken in een museum in Italië.
Nog een geluk dat ik dan in Como op Villa D’este ben, dus ik kan alles nog eens zien voor het verdwijnt.
Welja verkwansel je eigen geschiedenis maar hoor! heel erg slim.
Gooi gelijk de rest van het Italiaans erfgoed maar in de uitverkoop als je toch bezig bent.
Er is toch totaal geen interesse meer voor de mooiste dingen die Italië heeft voortgebracht.
De huidige generatie interesseert zich alleen nog maar in de nieuwste types GSM’s , Ipods, Ipads en andere prul-electronica.
Reed een keer mee met een Lancia Monte Carlo langs een school en niet 1 jongetje keek ook maar voor een seconde naar die bijzondere klassieker die voorbijreed.
Dit had je 20 jaar terug eens moeten doen dan zou je stratenver achternagezeten worden door horden nieuwsgierige jochies.
Nee hoor sluit al die automusea maar, de jongste generatie zal het allemaal een zorg zijn.