Belangrijk partnerschap FCA op het gebied van autonoom rijden
Sergio Marchionne liet het onlangs al doorschemeren, dat wat betreft het autonoom rijden gezocht zou worden naar een ideaal partnerschap, om zo het beste op het gebied van deze techniek te kunnen bereiken. En dat vooruitstrevende partnerschap is nu een feit, want FCA gaat in zee met BMW group, Intel en Mobileye. In een ‘Memorandum of Understanding’ dat vandaag openbaar werd gemaakt, is het voornemen om aan een platform van het hoogste niveau te werken, door de genoemde partijen ondertekend. Het gaat om een strategische samenwerking waarbij het te ontwikkelen platform, dat Level 3 technologie tot zelfs Level 4/5 zal bevatten, door de diverse automerken van de fabrikanten gebruikt kan worden. Level 3 lag al binnen het bereik van FCA als het om recente ontwikkelingen gaat, maar deze alliantie biedt dus een nog beter perspectief.
Men mikt hoog, want het doel is om grootste ontwikkelaar te worden op het gebied van deze techniek. Nu begrijpen we ook waarom de CEO weliswaar respect had voor een partij als Tesla, maar dat partnerschap met deze Amerikaanse pionier uitgesloten zou zijn, omdat het eigenlijk te klein is voor dat wat Lingotto voor ogen heeft. Een mondiale aanpak dus met een sterke Duitse partner en een al even vooraanstaand Amerikaans-Israƫlisch technologiebedrijf. Het bekende Intel nam afgelopen voorjaar de Israƫlische firma, die zich specialiseerde in de techniek voor het autonoom rijden, voor 15,3 miljard dollar over.
FCA speelt een sleutelrol op Amerikaanse bodem en heeft ook voldoende ingenieurs in huis die een belangrijke bijdrage kunnen leveren in deze ontwikkeling, samen met de mensen uit Beieren. BMW was reeds bezig met het opzetten van dit partnerschap en noemt de bijdrage die FCA zal leveren een belangrijke stap in de richting van de ontwikkeling van een veilige volledig autonoom rijdende auto. Techniek dat overigens zich al in een verre staat van ontwikkeling bevindt. Overigens staat men bij deze brede aanpak open voor de toevoeging van nog meer fabrikanten en toeleveranciers.
Slim beleid en super partners
Misschien dat ze dan ook gelijk het mini platform kunnen bedingen voor de volgende generatie Panda en 500.
Ik zou niet weten waarom. Het Fiatplatform is beter en multifunctioneler.