B-UV voor de merken Alfa Romeo, Fiat én Lancia?
Volgens het welingelichte Quattroruote is er bij FCA een offensief in de maak op het gebied van kleine SUV’s. Het betreft een van de belangrijkste projecten die dankzij de samensmelting met PSA in vrij rap tempo vorm zal kunnen krijgen. De Italiaanse merken (+Jeep) doen allemaal mee in dit grootschalige productplan, dat dankzij de fusie met een flinke kostenreductie tot stand kan komen. Het doet ons denken aan de tijden dat Fiat nog een grotere rol speelde op de Europese markt.
Alfa Romeo zal haar instapmodel danken aan dit project en trapt waarschijnlijk af. Kort daarop is Fiat aan de beurt met een B-UV op basis van het Centoventi-idee. Fiat komt de komende jaren met maar liefst 6 modellen op de markt (B t/m D segment), waarvan 2 in het B-segment (2022). Een compacte elektrische opvolger van de Panda en een ruimere meer economische gezinsauto in de vorm van een B-UV.
Maar ook Lancia is een toekomst gegund en neemt deel aan dit B-UV offensief. Volgens Quattroruote (dat dit al een paar jaar consequent roept) is de nieuwe Lancia inmiddels al een tastbaar fenomeen op de tekentafels in Turijn. Het gaat om een model van ruim 4 meter, die waarschijnlijk ook volledig elektrisch zal zijn.
Waar komt bovenstaand Tonale plaatje vandaan, nog niet eerder gezien zo. Quattroruote zit er meestal niet ver naast het uiteindelijk model. Ziet er goed uit, op de velgen na.
Ik laat me verrassen
@Redbart
Tonale?
Mooie leuke SUV voor Alfa Romeo de komende jaren kunnen dan de verkopen flink toenemen. Lancia is dan eindelijk terug met een nieuw model.
De velgen kijken op Lancia velgen
Jeep, Alfa and Fiat…
Q Niccolo, ja ik zat fout, B segment niet C segment. Weliswaar is front een kopie.
Het heeft een aantal jaren flink pijn gedaan in mijn Alfa hart. Maar wellcht was Sergio Marchionne toch slim bezig achteraf om FCA verkoopklaar te maken en nu dat de fusie met PSA werkelijkheid is geworden Tavaris gas gaat geven met de nieuwe modellen. Dit zal ook Lancia liefhebbers bevallen als er weer nieuwe Lancia’s komen.
Heeft die render niet een basis in de Ford Puma? Wanneer Alfa die kant op gaat lijkt me dat niet slecht; Puma krijgt goede beoordelingen op gebied van rijeigenschappen en is ook nog best praktisch (met die krat in de bodem).
Dus een 2008 met Alfa Jas hoop wel dat ze die dan wel een beetje aan pakken en wat zwaardere motoren toepassen Max 150km/h is voor een Alfa wel een beetje onder de maat. Snap eigenlijk niet waarom men geen versnellingsbakken toepast. De motoren hebben koppel zat maar voor snelweg verkeer draaien ze hoog rpm wat stroom zuipt door er een paar verzetten in te maken kan dat verbruik omlaag en de actieradius omhoog. De meeste Betaalbarere EV’s komen op snelweg ergens tussen de 150-250km ver op een lading. Daar kan je niet mee op vakantie want je moet na ieder 1,5uur rijden een half uur laden. Leuk voor stads auto’s en dagelijks woon-werkverkeer maar als je veder moet is een PHEV toch handiger met een tank vol benzine of diesel
PSA maakt zeer goede onderstellen en platformen! Ze maken ook weer zelf hun eigen dempers zoals ze deden ten tijden van de Peugeot 205 en 405 en 309.
Alfa Romeo maakt gebruik van een nieuw platform wat door FIAT is ontwikkeld en wat door PSA ook gebruikt gaat worden. Alfa Romeo zal daarbij motoren gebruiken die bij het merk passen FIAT zal die fout niet meer maken.
Het krachtveld in de Autobranche is langzaam aan het verschuiven je ziet nu dat de VW groep het lastiger begint te krijgen de ID3 en Golf 8 zijn niet goed en hebben problemen. Omdat Fiat van olietanker naar mooi jacht werd afgeslankt konden ze heel snel sturen op de markt en hebben ze nu alle kaarten in handen om zeer succesvol te zijn! Alfa Romeo Maserati en Ferrari zijn de premium merken Lancia kan mooie stijlvolle middenklassers maken en weer een echte Lancia Thema. En natuurlijk zou er TZT een Lancia Delta moeten komen.
Ciao
Squadra