B-SUV van Alfa Romeo heet Rombo?
Een kleine SUV van Alfa Romeo in het compacte segment is aanstaande en zal Alfa Romeo’s instapper vormen ter vervanging van de MiTo. Sergio Marchionne liet het op de autosalon van Genève reeds doorschemeren en zal dit op 1 juni vermoedelijk opnieuw bevestigen tijdens de presentatie van het nieuwe productieplan voor de komende vier jaar. Gezien het gedeelde platform met de 500X en Renegade (voorwiel aandrijving en 4×4 dus), is het aannemelijk dat Melfi de productielocatie zal zijn.
Er is een gerucht dat meldt dat de kleine stoere Alfa ‘Rombo’ zal gaan heten. Een ietwat koddige naam, maar het klinkt niet heel onrealistisch. Alfa Romeo zal namelijk gezien het segment, naar een speelse (makkelijk te onthouden) nieuwe naam zoeken. De SUV’s zullen overigens allemaal nieuwe namen hebben, terwijl meer conventionele modellen zoals sedans en GT’s vernoemingen zullen krijgen uit het rijke verleden. De Stelvio grijpt via de gelijknamige beroemde bergpas terug op de veelgeprezen rijdynamiek van Alfa Romeo, terwijl Rombo teruggrijpt op de vele Alfa’s met een geheel eigen geluid. Van de modellen met heerlijk klinkende boxermotor, tot de zinnenprikkelende 8C Competizione met unieke V8 sound.
Rombo is Italiaans voor een motorische ‘grom’, ‘roffel’ of ‘brom’. Een door Italianen best veel gebruikte term overigens. Nederlanders zijn blijkbaar te nuchter om daar een vaste uitdrukking voor te hanteren. We denken trouwens dat de keuze voor Rombo zal leiden tot de de nodige versprekingen. Rambo ligt op de loer en voor de traditionele Italië-bashers ligt het natuurlijk voor de hand om over ‘rommel’ te spreken. Maar als het een goede auto is zoals de andere recente producten, zullen dit slechts loze kreten in de leegte zijn natuurlijk.
Leuk gisteren one take zitten kijken van Matt Farah, daarna moet je gelijk Chris Harris kijken over de Alfa Giulia Q en wat schets mijn verbazing die praten over totaal verschillende dingen wat Harris heel goed vind en dat vind Matt weer minder. Tja ik vind de nieuwe Giulia the best in Class dat is nu wel duidelijk ik zou alleen een Sportwagon graag zien puur vanwege het design.
Lijkt me een heel slimme actie, Rombo(?), Renegade en 500X op zelfde platvorm uit zelfde fabriek.
Verwijst de naam Rombo niet ook gewoon naar de Passo del Rombo (Timmelsjoch)? Toch zeker niet de minste bergpas en de naam past helemaal in de lijn Stelvio – Rombo – ……….
@ Niels
Ook mijn gedachte, echter de dubbele betekenis maakt het nóg leuker. Laat maar komen die Rombo!
Hopelijk moeten we uit de schetsen niet afleiden dat de ‘Rombo’ een verkleinde kopie wordt van de Stelvio, maar – met behoud van merkidentiteit – een meer eigen persoonlijkheid krijgt. Want dat armoedig kopiëren, dat doen ze al veel te veel in het land met de D…
Deze kan alleen maar Matta gaan heten, toch? Naar de enige echte terreinauto van Alfa en ook mooi als opvolger van de Mito.
Op http://www.clubalfa.it staat een foto en meer info
Is idd van Passo Rombo
De schertsen zien er goed uit. Ik ben niet echt weg van het concept SUV, maar deze scheten kunnen vertaald naar echte producten er misschien verandering in brengen. Kunnen ze zo naast de 500x en renegate van de band laten lopen.
@Hoekree
Dat is (helaas) geen foto maar een ingekleurde tekening.
@Hoekree
Excuus, onderaan de pagina blijkt wel een foto te staan, van een rijdend proto zelfs, redelijk spectaculaire neus lijkt het.
Geeft niks henk
Ik moest zelf ook twee keer kijken ☺
Is dit niet een oude foto van een proto van de Stelvio?
Ik meende me te herinneren dat alle nieuwe Alfa modellen een eigen platform zouden krijgen, juist vanwege het premium label. Een Alfa op basis van een fiat/Jeep platform lijkt me haaks te staan op deze belofte.
Wat niet wel zeggen dat een SUV in dit segment een slecht idee is. Er worden er genoeg verkocht, maar een echt spannende SUV is zelfs bij BMW niet te vinden. De leukste tot nu toe in dit segment vond ik de Mercedes GLA, die een leuke combinatie van premium gevoel, rijeigenschappen en ruimte lijkt te bezitten. Even afgezien van de prijs.
Mmm de schetsen zien er dus wel erg sportief uit maar de uit oering van tekening naar blik lijkt met die bestikkerde versie als dat hem zou zijn wel weer wat minder. Maar we meten het in het echt zien en af. Maar als puntje bij paaltje komt heb ik toch liever een Giulietta II denk ik. Laats voor 2008 gekeken met schoon vader zou zelf altijd de 308 dan nemen breder langer lager.
In 2015 werd de Giulia door MArchionne voorgesteld als de wederopstanding van het merk, de eerste van een reeks nieuwe modellen. Een Alfa moest achter- of vierwielaandrijving hebben, en krachtige motoren. We zijn 3 jaar verder, de reeks nieuwe modellen bestaat uit 2 modellen, de in 2015 gepresenteerde Giulia en de in 2017 gelanceerde Stelvio. Vervolgens gebeurt er heel lang niks en als we veel geluk hebben komt er in 2019 een 3e model, met voorwielaandrijving, op basis van de Renegade/ 500X. Onbegrijpelijk dat je binnen 3 jaar al weer van je eigen visie afstapt. En eveneens onbegrijpelijk dat je 4 jaar (!) na de lancering van de Renegade / 500X bedenkt dat je er ook een Alfa omheen kunt bouwen. Die Rombo had dus al een paar jaar kunnen rondrijden!
Ik vind wel dat het weer erg stil is geworden voor een opvolger voor de giulietta.