Automotive News speculeert over toekomstige Alfa’s
Het neemt onderhand wellicht vervelende vormen aan, na jaren van speculeren over Alfa Romeo’s die er nog steeds niet zijn, maar wie ondanks dat toch verwachtingsvol af en toe de rode draad blijft volgen hier op AutoEdizione, ziet dat de plannen die in de pijplijn zitten alles behalve half gebakken zijn. Bovendien blijkt dat ook steeds vaker uit informatie die zo nu en dan op andere nieuwsbronnen naar voren komt, zoals bijvoorbeeld het internationale Automotive News.
Zij bevestigen namelijk via zogenaamde anonieme bronnen, wat wij al sinds 2011 ongeveer eveneens zo nu en dan in de wandelgangen hebben opgevangen. Alfa Romeo wordt naast Maserati het belangrijkste Italiaanse luxe project in wording, voorzien van een zeer compleet gamma van voornamelijk achterwielaangedreven modellen in het midden en hogere segment.
Behalve de reeds veel besproken Giulia en het E-segment topmodel, zien we in de berichtgeving van de bovengenoemde website ook weer coupés opduiken, namelijk twee op basis van de beide sedans. Daarover hebben we ook al eens geschreven, naar aanleiding over een intern gerucht waarin de typenaam ‘6C’ is gevallen. AN zegt dat ook op SUV gebied twee maten verwacht kunnen worden plus een kleine Crossover naast de ‘Jeepster’ en 500X uit Melfi. Behalve een uitgebreid D-segment (vermoedelijk uit Cassino), wordt volgens deze bron dus ook in het compactere segment en in het hoogste segment (een SUV) aan uitbreiding van het gamma gewerkt. Tevens zullen de bestaande modellen MiTo en Giulietta uiteindelijk de nodige opvolgers krijgen.
Hoe dan ook, het blijft voorlopig het best bewaarde geheim en het minst goede nieuws is misschien nog wel dat we pas tegen het einde van het eerste kwartaal van 2014 (april) meer zullen weten. Sergio Marchionne en z’n gevolg zullen dan het eindplan op tafel leggen.
Maar alles heeft WEER vertraging omdat er weer andere beslissingen zijn genomen over de te gebruiken onderstellen. De grote alfa zou eerst op Ghibli basis worden gebouwd, maar dit blijkt nu weer te duur te zijn, dus heeft dit weer vertraging. De Giulia zou eerst voorwielaandrijving krijgen, maar nu achterwiel wat een nieuw platform nodig maakt. Allemaal goed en wel, maar er zouden dus pas eind 2015 echt nieuwe Alfa’s op de markt komen. Nog twee jaar Mito en Giulietta dus. Het is te belachelijk geworden…
Ik word onderhand een beetje flauw van al die geruchten omtrent nieuwe Alfa’s. Het wordt tijd voor feiten.
héle lange wandelgangen daar in Turijn. Zo lang, dat de anonieme bronnen er in verdwaald zijn.
Ach het is Sinterklaas tijd en dus wordt er volop speculaas gebakken… 😆
Nog 4 maanden wachten, dan weten we het “echt”….denken we.. Want dan is duidelijk of de overname van Chrysler überhaupt wel geslaagd is. Op z’n Duits: Kein Geld, Keine Liebe!
Zo niet, dan gaat de stekker er definitief uit en kan Sergio met vervroegd pensioen.
Fiat overleden (Lancia was dat al).
Ferrari-Maserati gaan zelfstandig verder, al dan niet met een of andere olie-magnaat als investeerder en die wil misschien Alfa ook nog wel overnemen als merk, anders naar China (zie Saab) of toch VAG….
En ja, zo blijven er 6 grote spelers over en een paar niche-merken, heeft Sergio toch ergens gelijk gekregen…..
… 🙄 en toen werd ik wakker….
Alfa Romeo zoals we het kennen is al lang dood.
Alfa is te weinig onderscheidend en blijkbaar werkt deze insteek niet meer.
Hopelijk komt Alfa nog uit de coma waarin het nu verkeerd.
Er zouden genoeg kansen in de markt moeten zijn, zelfs in Europa maar Fiat investeert liever in het eigen Merk en de USA brands.
Sergio zal dit nieuws over 3 maanden weer uitstellen.
Dit soort nieuws heeft hij in het verleden ook al 3 keer uitgesteld!
Het wordt tijd dat ze deze man aan de kant zetten.
Misschien wordt het eens tijd voor een Duitse topmanager ?
Illustratief voor de daadkracht (of vooral het gebrek er van) is de Kamal. Als concept dateert die uit 2003. En 10 jaar later is dat het enige dat Alfa heeft neergezet als SUV: 10 jaar gederfde inkomsten (kijk naar het succes van de concurrentie met dit soort auto’s).
Wachten op het allermooiste en allerbeste ontwerp is een utopie. BMW, Audi, Mercedes moeten er ook een paar modeltypen over doen voordat een model definitief aan slaat. Zet het in de markt en leer van de ervaringen en de feedback van je klanten (ja, die mensen die je producten zouden moeten kopen). Evolueer het tot een steeds beter model. Maar alleen maar uitstellen omdat het nog niet perfect is, is een naïeve gedachte. Zoiets als wachten op de allernieuwste tv: kan je ook eeuwig doen..
Aan alle chagrijnen:
Tja…
Voor de positievellingen:
Waarschijnlijk blijven de MiTo en Giulietta toch ook in het toekomstige beeld bestaan. Niet zo gek natuurlijk, als er inderdaad geen echte C-segment van Fiat meer komt.
Ik blijf positief. Punt 1, ik heb een hele mooie Giulietta, punt 2, ik heb een mooie GT en met deze auto’s zing ik het best wel uit tot er een stortvloed aan nieuwe modellen van Alfa Romeo op ons af gaat komen.
@GTeetje
Toppie
Inderdaad. Blijven hopen en vertrouwen, met wellicht de “natuurlijke” momenten van twijfel en ongeduld. Dit is immers niet het Autoweek.nl forum.
Ik zie veel kennis wat alleen op geruchten is gebaseerd.nig niemand van Fiat heeft iets naar buiten gebracht en toch is iedereen teleurgesteld in uitstel. Gek dat ik als Alfa volger daar nog niets officieel van heb gehoord.mensen waar komt de paniek vandaan???!
@alfapseed, kan niet anders dan beamen en
Dat 9 van de 10 negatieve kritieken alleen maar voort komen uit het oogpunt van een consument-denker en die hebben geen boodschap aan beursgangen, investeringen op lange termijn, nieuwe markten aanboren en vasthouden en last but not least het zinkende schip en verlies-lijdende Europa verlaten.
Off-topic; ik las ergens dat er maar 3500 4c’s geproduceerd gaan worden, God betere het dat dat toch niet waar is, of tenminste 3500 per jaar?!
Hoe geloofwaardig ben je nog als je al 3 jaar volhoudt dat het goed komt. Dat deze directie nog mag blijven zitten is te belachelijk voor woorden. Nederland en Belgie zijn geen grote markten voor Alfa maar wel veel liefhebbers en als je niets nieuws brengt haken er steeds meer kopers af. Ik kan me voorstellen dat trouwe Alfa dealers maar andere merken gaan voeren om te overleven. Schitterende auto hoor de 4C maar denken ze nu echt dat Alfa weer een groot merk wordt in the USA? Europa is altijd de backbone voor het merk geweest en daar wordt op gegokt dat dit zo blijft.
SM had beter Alfa jaren geleden kunnen verkopen aan VAG. Maar hij was waarschijnlijk bang dat Ferdinand Piëch er een succesverhaal van zou maken. VAG gaat de komende jaren 84 miljard euro steken in ontwikkeling en geloof me, dat doen ze. SM blijft alleen maar beloven. En hier op het forum zijn er nog mensen die in hem geloven.Ongelofelijk! Hoe dom kun je zijn! Fiat weet gewoon niet wat ze met Alfa moeten, het merk is een blok aan het been. Verkopen is de enige optie, BASTA
@Di Segno Dat zijn er inderdaad 3500 per jaar en dat doen ze blijkbaar ook omdat, indien ze er meer zouden maken, er strengere veiligheidsregels zouden gelden (verschilt blijkbaar naargelang het aantal geproduceerde units op jaarbasis). Heb ik vorige week gehoord van mijn dealer die net een hele dag op cursus moest om een certificaat te krijgen dat hij aan een 4C mag werken.
Hij wist me trouwens ook te vertellen dat het een bijzonder ingewikkeld instrument is om aan te werken. Voor bijna alles moet de motor compleet uit de wagen gehaald worden vooraleer men erbij kan, en bij een (licht) ongeval moet een expert van Italië komen om – dmv speciale sensoren en scans – te bepalen of de monocoque niet beschadigd is (en vooral niets anders beschadigd heeft). Deze is namelijk zò stevig, dat een quasi onschuldige duw aan de voorkant van de wagen ervoor kan zorgen dat de monocoque deze duw heeft doorgegeven aan de achterkant en daar dus iets kan kapotgegaan/verschoven zijn. Was interessant om te horen. 🙂
@bertone
Ik denk dat FGA heel goed weet wat het met AR wil. Echter is er momenteel geen technische basis en mondiaal dealernetwerk. Onder VAG zou je het probleem met de technische basis inderdaad niet hebben. Daar wordt alles gewoon op het MLB/MQB platform gebouwd. Maar of dat is wat we willen…
Natuurlijk duurt het wat lang maar als dit ‘project’ afgerond is heeft AR een technische/commerciële basis waar het jaren mee vooruit kan.
Wat zou dommer zijn: niet verder dan je neus kijken en op een site negatief blijven reageren op anderen omdat je er niet meer in gelooft of gewoon de daadkracht zien en veranderingen die al gemaakt zijn?? 8)
Als het stuurt en rijd als een vot dan hebben ze meer investering nodig dan de 84 miljard aan ontwikkeling geloof me.Welke baanbrekende ontwikkeling hebben de duitser op hun naam staan de laatste 20 jaar wie verteld het me?? ❓
Daadkracht?! Als ze daar nou eens een heel klein beetje van toonden…
Daadkracht genoeg. Als men alleen naar nieuwe modellen kijkt doe je Fiat echt tekort. Fiat was 10 jaar geleden al opgedoekt als de Fam Agnelli niet het roer had omgegooid.hoe ver is de firma sindsdien gegroeid en uitgebreid om een goede basis te leggen voor de toekomst daar kunnen alle duitse firma’s niet aan tippen. Met geld geld maken is geen kunst maar met niets iets maken wel. Maar alleen op nieuwe modellen aantallen de firma afrekenen doe je het bedrijf zwaar tekort.
@Alfaspeed
Zij wisten met forse economische tegenwind de afgelopen jaren behoorlijk zwarte cijfers weten te noteren. Dat is in vergelijking met FGAN een baanbrekende ontwikkeling.
Met een grote zak geld overleef ik elke crisis.kort door de bocht deze stelling.
@dmantione
Dat kun je slechts alleen op basis van het huidige aanbod stellen. Er gebeurt momenteel ontzettend veel achter de schermen.
@Dutchbird
Dit was alleen mogelijk door de basis die in florerende tijden is gelegd. In geen enkel opzicht met FGA te vergelijken.
@dutchbird:
En naast die alles-en heilig-makende zwarte cijfers, die uiteraard een mooier design hebben dan alles wat de hele italiaanse auto-industrie ooit heeft gemaakt, wat hebben ze nog meer gepresteerd?
Financiele cijfers vergelijken met mooie producten, vind ik nog altijd een te makkelijke manier om je gelijk en in dit geval je negatieve kijk en gebrek aan vertrouwen in Fiat te onderbouwen.
Geen mooie produkten zonder goede financiële cijfers. Helaas, maar waar.
@alfaspeed
Jij wordt echt niet gehinderd door enige kennis van zaken v.w.b de hedendaagse autowereld. Waar anderen toekomstplannen waarmaken, blijft SM ze elke 3 maanden bijstellen. Wellicht denkt SM dat er meer mensen zijn zoals jij die je eeuwig een worst kunt voorhouden. De verkoopcijfers van FGA zeggen genoeg over het vertrouwen in Fiat, Lancia en Alfa.
“daar kunnen alle duitse firma’s niet aan tippen”; Wel eens een autoblad gelezen de laatste 10 jaar of lees je alleen folders van FGA of het Klaverblaadje?
Als je denkt iets zinnigs te kunnen zeggen over de autowereld anno 2013, bereid je dan eens voor!!
@bertone : Jij je mening ik mijn mening. Maar omdat andere niet JOUW mening volgen hen dan als dom wegzetten is wel het allerergste. Dat het nog niet goed gaat is duidelijk maar over het groenere gras aan de andere van de schutting zeuren op deze site en dan iemand die positief is ingesteld wegzetten onzinnig en dom nou………! Duidelijk weinig meegemaakt. 👿
En over zinnig spreken over de autowereld .Alfa aan VAG verkopen. hahahhah.sommige mensen zijn echt desperaat. 😉
Lief zijn 😉