AutoEdizione naar de start van de Mille Miglia 2014
De Mille Miglia die op 26 maart 1927 voor het eerst van start ging, wordt morgen tijdens editie 2014 opnieuw beleefd. Wat in Italië vaak kortweg ‘Mille’ of ‘Freccia Rossa’ wordt genoemd is allang geen echte wedstrijd meer, maar het ademt nog wel een melancholische sfeer van toen uit, dankzij het parcours en de vele unieke oude voornamelijk Italiaanse auto’s die ook daadwerkelijk ooit meededen. Wat dat laatste betreft is het evenement sinds een paar jaar gelukkig weer teruggegeven aan de mensen en organisaties die er goed voor zorgen, want de Mille Miglia is een tijdje vooral een internationale happening geweest voor iedereen die zin had in een uitje met een oude auto. Dat deed de historische achtergrond geweld aan vonden wij en dat beseften ook de mensen die dichtbij de ‘mooiste race ter wereld’ staan. De sfeer van die fel bevochten overwinningen in een tijd dat het nog bijna onmogelijk leek om met een OM Spyder in 21 en 4 minuten en met een gemiddelde snelheid van 77 km per uur, Brescia-Rome op en neer te rijden over stikdonkere, modderige en gevaarlijke wegen. Toen tijdens die eerst editie Giuseppe Morandi en Ferdinando Minoja dat wél deden, schreven de kranten dan ook over een nieuw tijdperk, waarin de auto hét modernste en meest ideale instrument voor de beleving van vrijheid is. Vrijheid die vaak met het leven moest worden betaald, wat ook leidde tot het afschaffen van de race in 1957. Niet voor niets wordt de vrij frequente regenval tijdens de Mille, vaak aangeduid als ‘de tranen van de weduwen’.
Maar de wereld wordt zelfs nog een stukje mooier wat ons betreft, als binnenkort ook de legendarische Targa Florio nieuw leven wordt ingeblazen. Een eerdere poging werd afgeblazen, maar vroeg of laat gaat het dan toch gebeuren. Targa Florio is een naam die bij liefhebbers als ons, misschien nog wel meer impact heeft als het om de Italiaanse autosport gaat. Wie weet vertrekken we volgend jaar dus naar Sicilië. AutoEdizione is morgen in ieder geval aanwezig bij de start in Brescia van de 32ste historische editie ter ere van de echte race. Zoals we in 2011 al met een Giulietta QV naar het zuiden reden, zo heeft een deel van onze redactie inmiddels weer een reis ondernomen in een Alfa. Alfa Romeo is het merk dat het meest onlosmakelijk met deze race verbonden is en dat zien we ook terug in de aanwezigheid van ‘il Biscione’ met historische modellen uit het Museo Storico namelijk; 6C 1750 Gran Sport (1930), 6C 1500 Super Sport (1928), 2000 Sportiva (1954) en een prototype (Nr2) van de Giulietta Sprint uit 1954. Deze laatst in verband met het 60 jarige bestaan.
@ Autoedizione
1000 MIGLIA inmiddels passé. Waar blijft de reportage?
Haha reportage? We zagen alleen de start hoor 😆
Wat een goddelijke zonde
Wel veel mooie plaatjes 8)
http://www.autoedizione.nl/lancia-lambda-wint-zonovergoten-mille-miglia-2014/