Auto Edizione schets: Nuova Ypsilon
Auto Edizione doet een eerste voorstel in tekenvorm. En in dit geval gaat het zoals aangekondigd om het onderwerp toekomstige Ypsilon. In deze amateurschets willen we u uitnodigen mee te kijken naar, en na te denken over de toekomstige compacte en altijd luxe stadslimousine van Lancia. De huidige derde (we tellen voor het gemak de Autobianchi/Lancia Y10 mee) generatie Ypsilon gaat alweer mee sinds 2003, en inmiddels wordt er veel gespeculeerd over een opvolger. Momenteel rolt de succesvolle mini Lancia nog van de band in de Siciliaanse fabriek te Termini Imerese. De Ypsilon is vanaf 2003 verantwoordelijk geweest voor de meeste verkopen van het Torinese merk, samen met de Musa mini MPV (vanaf 2004) daar vlak achter. Beide modellen hebben veel gemeen en worden weleens de redding van het merk genoemd aangezien Lancia als premium merk weinig successen meer heeft geboekt met grotere modellen als de Lybra en Thesis. Sinds de stop op het laatste model en de komst van de succesvolle verse (C/D) Delta, vormt alleen nog de MPV Phedra (in samenwerking met PSA) een productiemodel uit een hoger segment dat al langere tijd in productie is.
De toekomstige Ypsilon zou al in volle fase van ontwikkeling verkeren. Maar netals veel andere modellen van FGA is er wegens zwaar economisch weer een vertraging gezet op de introductie. Volgens geheimzinnige bronnen, die via het internet beweren dagelijks dicht bij het vuur te zitten, wordt de nieuwe compacte Lancia stadslimousine groter dan de huidige Ypsilon. De auto zal niet zoals eerder vermoed werd direct op een Grande Punto of MiTo platform gebouwd worden, maar op een grondige aanpassing van het huidige A segment platform (500, Panda). Dit onderandere verlengde platform zal naar verwachting in Polen gebouwd gaan worden. Het zou gaan om een vijfdeurs variant met weggewerkte handgreep voor de achterportier. Er zal van dit model in eerste instantie geen drie deurs versie gebouwd worden omdat de verwachting is dat de vraag naar compacte 5 deurs auto’s zal stijgen. Ook de nieuwe Fiat variant (de Panda) met eigen ontwerp en technische layout zal 5 deuren, en naar verwachting ook dezelfde afmetingen hebben. Lancia zal zoals gebruikelijk de luxere markt bedienen. De Mini Clubman kan bijvoorbeeld als mogelijke concurrent gezien worden. Met deze afmetingen zal de Ypsilon tussen B en A segment in komen te zitten. Hiermee hoopt FGA in de lagere segmenten, met zoveel mogelijk aanbod, het de concurrentie steeds lastiger te maken. Er zijn ook geruchten over een ‘kleine Delta’ onder de huidge Delta als het gaat om een model boven deze toekomstige Ypsilon.
Volgens de ‘inside informatie’ heeft het nieuwe model een lager en breder voorkomen dan het oude, en zal het te herkennen zijn aan een gladde ronde neus. Op dit frontaal zouden spitse langwerpige lichtunits als koplampen fungeren. Netals bij de Delta zal de eerste letter van de naam van het model (’Y’), wat bij Lancia traditiegetrouw symbool staat voor de hele naam, designtechnisch veelvuldig terugkomen in diverse elementen. Netals bij de Delta zal er sprake zijn van een ogenschijnlijk zwevend dak. De Lancia Ypsilon 4 (3) zal een vrij ruime stadsauto zijn met zeer luxe en rijk aangeklede modelvarianten.
Om deze geruchten kracht bij te zetten heeft Auto Edizione deze schets gemaakt.
[nggallery id=44]
Mattia Mariani,
Dat heb je ongelooflijk mooi gedaan! Mijn complimenten! Het blijft altijd de vraag waar Lancia ditmaal de verassende twist in verwerkt. Heb nog nimmer een Lancia ontwerp gezien waar ik de eerste keer al mijn hoofd omheen kon krijgen, pas na een aantal keren zien wordt het herkenbaar en mooi.
Keep up the good work!
Dankjewel. Er wordt hard getrokken aan het niveau zodat we spoedig meer en vooral mooiere schetsen kunnen tonen die de Lancia spirit hebben en tot de verbeelding spreken.
Nu nog Lancia met olifantjes………