Argentinië trots op productie nieuwe Fiat Cronos
‘Project X6S’ zoals de ontwikkeling van de Fiat Cronos werd genoemd, lijkt niet op een simpele aanpassing van de vijfdeurs Argo uit Brazilië, maar is uitgevoerd als een project op zich. Een stevige investering in de fabriek in de gemeente Ferreyra, even ten zuiden van de grote stad Córdoba, ging er aan vooraf. Na een investering van 500 miljoen dollar startte op 14 december de productie van deze zorgvuldig uitgevoerde compacte vierdeurs. Met oog voor detail is een product uitgedacht dat in alles van een hoger niveau is dan z’n voorlopers. De president van de republiek Mauricio Macri sprak vorige week tijdens de officiële productiestart van een sprong voorwaarts voor heel Argentinië. De Fiat Cronos wordt gebouwd met behulp van 150 nieuwe robots, die geplaatst zijn langs een geoptimaliseerde productielijn, waar volgens de modernste procedures geassembleerd wordt.
Behalve de president waren ook de gouverneur (Juan Schiaretti), de minister van industrie (Francisco Cabrera), de eerste man van FCA voor de Latijns-Amerikaanse regio (Stefan Ketter) en FCA Argentina directeur Cristiano Rattazzi aanwezig, samen met werknemers en gasten uit heel Argentinië, Chili en Brazilië. De Argentijnen zijn trots op dit nieuwe product en hebben weer meer vertrouwen in de toekomst als het om de export gaat. De Cronos zal niet enkel naar Brazilië worden geëxporteerd namelijk. Macri beloofde een periode van bloei voor het land. Hij noemde dit een van de tastbare bewijzen en een modelvoorbeeld voor heel Argentinië. De Fiat Cronos komt in een periode dat de markten in de regio beginnen aan te trekken. De opvolger van dit model is dan ook al min of meer toegezegd voor 2024. Ook van andere Zuid-Amerikaanse Fiat-modellen zijn al opvolgers gepland zoals de Uno, Strada, Mobi, Fiorino, Argo en dus Cronos. FCA zet vooral in Brazilië in op een hoge mate van continuïteit om een leidende marktpositie te kunnen waarborgen.
[nggallery id=1201]
Mooi maar nu ook in europa wordt het eens tijd.
Niet mooi. wielen te klein in verhouding tot de hoog op de poten staande koets. Zou voor Europa echt lager en dikker moeten. Voor Zuid-Amerika snap ik dit wel.
Ze zouden die continuïteit ook eens in Europa mogen introduceren. Het is soms belachelijk hoe lang we op een opvolger moeten wachten, als er die al komt.
Qua design is FCA het spoor een beetje bijster. Er zit nou niet bepaald een herkenbare lijn in, zoals bij andere merken wel het geval is.