Arese opnieuw bezocht door mannen uit Wolfsburg
Dit keer klinkt het allemaal redelijk officieel aangezien er een bevestiging is uit verschillende hoeken, zoals bijvoorbeeld enkele vakbonden die met de Duitse autobouwer in gesprek zijn. Dit meldt een Italiaanse website die de beurs en de handel in Italië nauwlettend volgt. Afgelopen zomer zou het voormalige Alfa Romeo fabrieksterrein al eens zijn bezocht. Morgen is er een bijeenkomst zijn tussen mensen uit Wolfsburg en vertegenwoordigers van de AGLAR groep die momenteel eigenaar zijn van het terrein. Het gaat in totaal om 2,5 miljoen vierkante meter aan industrieterrein tussen de Milanese deelgemeenten Arese, Rho, Lainate en Garbagnate. Er is nog geen sprake van een op handen zijnde verkoop van het terrein noch van het merk Alfa Romeo dat eigendom is van Fiat SpA, maar de interesse is er dus duidelijk wel van de kant van VAG. Lokale vakbonden hopen op een uiteindelijke volledige terugkeer van het merk op de historische locatie in Lombardije, dat ooit het pulserende hart vormde van een zelfstandig Alfa Romeo. Er zijn officieel nog 70 werknemers verbonden aan Arese, die vanaf januari definitief hun baan verliezen, als gevolg van het volledige vertrek uit Arese vorig jaar. De bonden in kwestie Flm Uniti-Cub en Slai-Cobas staan niet bepaald op vriendschappelijke voet met de leiding van Fiat, dus sommigen zeggen dat het gerucht over verkoop van het terrein, veelvuldig gebruikt wordt om hun ‘zaak’ opnieuw onder de aandacht te brengen.
Goed nieuws… ze moeten snel zijn voordat die SM (weet nou waarom dit zijn initialen zijn) de boel helemaal heeft verbrast
Ik vind het ook goed nieuws en VAG ziet daar dus mogelijkheden die FGA niet ziet. De fabriek is historisch en daar hoort een Alfa vandaan te komen. Ik vind nog steeds dat een auto geproduceerd moet worden in het land van herkomst, ondanks globalisering en de lage lonen landen.
BMW en Mercedes produceren het grootste deel gewoon in Duitsland en hebben daar veel succes mee. Sterker nog ze kunnen de vraag niet aan en halen het ene record na het andere. Mercedes is overigens erg blij dat ze van Chrysler verlost zijn maar dat is weer een ander verhaal.
Het kan ook zijn dat VAG arese wil gebruiken voor andere merken dan Alfa en dan slaat FGA helemaal een modderfiguur. Als VAG daar succesvol kan produceren in een gemoderniseerde fabriek dan mag FGA zich toch gaan afvragen waar ze mee bezig zijn.
YES, laat voor eind van dit jaar de deal rond zijn dan kunnnen we het jaar goed afsluiten. En hopen op betere tijden voor Alfa.Weg met de incompetentie van Fehler In Allen Teilen en de slepende onduidelijkheid over de toekomst van Alfa.
Komm Ferdinand, mach ma hinne !!!!!!!!
De Duitsers zouden nooit massaproductie WILLEN toepassen in een land als Italië. Omdat Duitsers niet dom zijn.
Wat een berichten weer VW kan helemaal niks kopen. Big Sergio is heel duidelijk over Alfa Romeo. Alleen als ze heel veel geld meenemen ga ik om de tafel zitten maar volgens mij kan dit helemaal niet omdat Alfa zo verweven zit binnen FGA.
Ciao
Squadra
Misschien moeten we meer gaan denken aan een samenwerking?
@Squadra… zeggen dat het niet te koop is.. of alleen voor ‘heel duur’ is onderdeel van de onderhandeling. FGA wil vooral niet te eager zijn in de verkoop. het feit dat er wel een meeting is in Arese, zegt wel heel wat anders. Als FGA dat strategisch gezien niet ziet zitten ga je geen tijd verspillen met een zinloze afspraak. (waar rook is, is vuur)
@Il Quadrifoglio, samenwerken?.. denk het zeker niet. Zowel voor VAG als FGA geldt dat ze al veel te veel ijzers in het vuur hebben.. soms moet je meer doen dan alleen maar zaaien… er moet ook wel eens geoogst worden… FGA likt nog haar wonden van de GM samenwerking, ze zullen eerst de samenwerking met Chrysler willen afronden voordat ze weer wat anders strategisch zouden willen opzetten.. Dat gezegd hebbend.. dat zou verstandig zijn… en aangezien ze dat niet zijn, heb je wellicht toch gelijk;-)
@hans: FGA is geen deelnemer aan de afspraak. Dit gaat over het fabrieksterrein.
Maar je denkt toch zeker niet dat VAG in alleen het terrein is geinteresseerd?
Productiecapaciteit en ruimte zijn momenteel volop overal in europa beschikbaar (bijv in huis bij Seat, of in Born waar de laatste kogels uit de colt worden geschoten). Ik denk niet dat ze zo naief zijn bij VAG dat ze denken dat de creativiteit die ze in wolfsburg zo missen, daar automatisch naar boven komt drijven als je er VWs gaat produceren.
Het heeft lang geduurd, maar steeds meer Alfisten zien de voordelen en passie van VAG in.
Alfa loskoppelen van FGA moet geen grote moeite hoeven te zijn. Want momenteel is alleen de badge iets van Alfa’s eigen. Een badge dat notabene niet eens uit italia maar uit spanje komt. (bij mij staat er altijd “made in spain” op 🙂 )
Als FGA groot geld ruikt zullen ze zeker overstag gaan. Net als destijds met de naam Autodelta.
Wat jij schrijft is net zo wishful en ongenuanceerd als mensen die het tegenovergestelde beweren Jordy… Ieder woord van begin tot eind in de post hierboven 😉
Zolang de focus van et management vnl op Fiat en Lancia is gericht, is en wordt het niets met Alfa binnen FGA. Maar of het ook iets gaat worden binnen VAG???? De kwaliteit van het VAG dealernetwerk is in ieder geval een stuk professioneler.
Wie is er nog Alfist als men denkt dat Alfa beter af is bij VAG?
Een autobouwer die een oud fabrieksterrein bezoekt en met gefrustreerde Vakbondsmensen spreekt dat is dan een rede om aan te nemen dat Alfa wordt verkocht?
Veeel fantasie voor nodig.
De eenheids worst die VAG maakt is al lang onderwerp van discussie zoals laats de Poll van Autovisie al aantoonde.
Laat Marchionne maar schuiven die man zal nog heel belangrijk worden voor Alfa Romeo.
Basta!
@ Alfaspeed: SM zal inderdaad heel belangrijk worden voor Alfa!
Hoop dat hij zal besluiten om de zaak toch te
verkopen. Hij en die andere zgn managers hebben
inmiddels bewezen dat ze de weg kwijt zijn.
Bij VAG hoeven ze zich bijna nooit zorgen te
maken over afzet, doorontwikkeling en
consistentie in het modellenprogramma. Dus geef
Alfa nog een kans bij de Duitsers, kans van
slagen vele malen groter dan bij FIAT. BASTA!
Wat een onzinnige discussie hierbove, lezen jullie wel ?
VW praat niet over Alfa, enkel over het Arese fabrieksterrein dat in handen is van Aglar. En daar zijn nu nog 70 werknemers bezig tot eind van deze maand.
Dat VW zich hiervoor blijkbaar laat lenen is om de vakbonden meer in het nieuws te laten komen op basis van historische melancholie. Hiermee hoopt men S.M. onder druk te zetten over de toekomst van met name Mirafiori.
Het belangrijker vinden dat een auto uit een bepaalde stad komt dan dat ie gebouwd en ontworpen wordt door italianen maakt het zorgwekkender.
Alfa Romeo in handen van VAG.
Iets wat je Alfist maagpijn van krijgt.
Deutsche grundligkeit in een Alfa dat is je ziel verkopen aan de duivel.
Even afgezien van of Alfa beter af is bij Fiat of VAG.
Iedereen die denkt dat VAG Alfa kan overnemen snapt werkelijk niets van de auto-industrie. Ook al zouden beide partijen willen dan is een verkoop nog niet mogelijk. Gewoonweg juridisch veel te ingewikkeld. Koopt VAG Alfa, krijgt het ook direct toegang tot bijvoorbeeld Fiat’s multi-air techniek. Die is essentieel is Fiat’s toekomstplannen voor alle merken van de groep.
Het wegkopen van een merk van de ene grote autogroep naar de andere is vrijwel onmogelijk tegenwoordig. Dan zou een totale fusie tussen VAG en de Fiat Group nog makkelijker zijn.
En waarom zou Fiat van Alfa af willen op dit moment?
Na jaren van kwakkelen heeft het merk eindelijk weer de wind in de zeilen. Er is afscheid genomen van mooie, maar verliesgevende modellen als de GT, Brera en Spider.
De meest recente modellen Mito en Guilietta dan het goed, volgens verwachting. Als de ook geldt voor de opvolger van de 159 staat het merk weer helemaal op de rails. Dan heeft de Fiat Group in meest interessante segmenten met Alfa Romeo een prachtige aanbieding voor mensen die op zoek zijn naar iets dat net effe sportiever en exclusiever is dan de massa, zonder direct een buitennissige “premium” prijs te hoeven betalen. Eigenlijk weer helemaal volgens de aloude kernwaarden van het merk.
Let op: Het zou mij niet verbazen als Alfa Romeo in 2011 al winstgevend blijkt te zijn binnen de Fiat Group. Er is natuurlijk flink gesnoeid in de kosten en het omzetpotentieel van het huidge gamma is redelijk goed te voorspellen. En dan komt er van zelf weer wat meer ruimte voor dingen waar wij als liefhebbers echt voor warm lopen.
Zal wel zuur zijn als VAG de fabriek in Arese koopt en een nieuw sportief merk daar autos zou bouwen die Alfa’s hadden kunnen wezen. Een goede tekenaar hebben ze al nu komt die niet verder dan het herontwerpen van oude ontwerpen en dat is best saai werk en past goed bij merken als VW en Audi de gemiddelde buitse bradworst zullen we maar zeggen.
Persoonlijk ben ik er geen fan van dat Alfa ooit VAG zou worden dan is het er slechter aan toe dan nu. Mijn ervaring met de Alfa dealer is stukken beter als met de VAG dealer maar ja dat zijn tegenwoordig ook allemaal dezelfde want Heron is stern groep en Vireo ook. Alleen mijn alfa gaat niet naar 1 van de grote jongens maar de kenner met hart voor het merk en die bestaan niet bij VAG.
Wij zijn juist uiterst blij dat onze VAG het oprijpad heeft verlaten het had een italiaan kunnen zijn van 30 jaar geleden mijn vaders golf 1 was degelijker en die was slechter dan de 2 sud’s die hij heeft gehad.
Waarom wil je uberhaupt bij VW zitten behalve dat ze heel veel geld hebben zetten ze alles naar hun eigen hand.
Ik werk ondermeer voor Suzuki en die hebben een samenwerkings verband met VW de hoogste Japanse baas van Suzuki had al slaande ruzie met meneer Piech. Omdat hij vond dat Suzuki maar gelijk hun hele merk indentiteit mocht inleveren.
Dit wil Suzuki niet en zo werd er lekker politiek spel gespeeld,
Laat Alfa Romeo bij FGA zitten lekker Italiaans.
Ik heb vandaag met mijn broertje naar een nieuwe lease auto zitten kijken hij wil graag de nieuwe Mito 1.3 JTD met 14% bijtelling en dan helemaal vol hangen met opties heb je een super complete Alfa voor weinig bijtelling.
Ciao
Squadra
Jongens, die mensen van VAG gaan niet naar Arese om de lokale vakbonden wat te plezieren. Daar zit een reden achter. En het is niet om daar een fabriek op poten te zetten om VW’s of andere audi’s te maken want ze hebben eigen capaciteit genoeg.
Bovendien is de topprioriteit van FGA niet alfa nieuw leven inblazen maar 51% van Chrysler in handen krijgen. En daar is hopen geld voor nodig wat ze niet voldoende hebben. Alles staat in de winkelrekken (Magneti Marelli, Iveco, New Holland, Alfa Romeo, …) wachtend tot er een koper opduikt die voldoende cash wil neertellen. Als VAG morgen op de proppen komt met voldoende geld voor Alfa zullen ze het aannemen, dat is zeker.
Het lijkt mij niet zo onoverkomelijk om Alfa los te koppelen. Ze zouden de Mito en Giulietta kunnen laten bouwen door FIAT en zelf nieuwe modellen bouwen in Arese. Dat autoconstructeurs auto’s bouwen voor anderen komt meer voor (bvb FGA bouwt de Ford Ka).
Dat een overname niet door zou gaan omdat VW dan inzicht zou hebben in FGA’s multiairtechniek is een flauw argument. Het eerste dat een autoconstructeur doet als er een nieuw model van een concurrent op de markt komt is het model kopen en volledig ontleden. Ze weten dus toch al lang hoe het werkt. En bovendien is het beschermd door patenten.
Het kan mij niet schelen wie eigenaar is, ik wil wel op korte termijn een gamma van echte alfa’s. En dan bedoel ik sportieve berline’s, een spider, een coupé. Zoals nu kan het niet.
@Lusso: Perfect omschreven en ben het helemaal met je eens.
@Ferry832: Grazie!
@ Lusso helemaal eens. Mensen die nu nog geloven in de manier waarop Fehler in Allen Teilen met Alfa, maar ook met Lancia, omgaat hebben oogkleppen voor.Het is met het eens zo roemruchte merk definitief afgelopen als het zo doorgaat. Wat heeft Alfa nu gepresteerd sinds de 156/166. Helemaal niets, behalve flops! En met de Giulietta gaat men het ook niet redden. Er staan er trouwens veel te koop als demo’s!!!Als de auto al goed zou verkopen, zal dit van korte duur zijn want doorontwikkeling zit er bij Alfa vaak niet in en de concurrentie slaapt nooit!
Goed punt van de mensen die hierboven beschrijven hoe moeilijk een overname wel niet is. Bij Volvo zien ze het haast niet meer zitten op dit moment en Suzuki zit in een conflict.
VAG zou alleen het logo kopen en dan wil ik wel eens zien hoe aantrekkelijk die nieuwe Alfa’s zijn. Worden gewoon ‘Italiaanse’ Skoda’s, vol in en in Duitse onderdelen.
@Bertone: Heb jij wel ooit van schaalvergroting gehoord? Haal je Europese oogkleppen eens van je ogen. Je noemt de prestaties van AR sinds de 156 en 166….. dat is precies de periode waarin men de omslag heeft durven maken die bovendien de enige mogelijkheid bleek en waar nu de vruchten van geplukt gaan worden terwijl hier nog een stel zitten te azijnzeiken in hun slaap! Puur lef hebben ze daar in Turijn! Iets wat veel Alfisten hier blijkbaar niet hebben.
De Giulietta verkoopt boven verwachting in dit slechte klimaat en zal geen verlies lijden omdat de techniek breed zal worden ingezet tot de VS aan toe.
@AutoEdizione: Ik snap wel dat jij niet mee kan gaan in de negatieve spiraal van veel reactie`s. Het is ook goed om een discussie te hebben met voor en tegenstanders.
Ik vind de Mito en Giulietta helemaal niet zo goed verkopen en zie er nu al de klad in komen. Dit terwijl het vrij verse modellen zijn. Vergelijk het eens met de 33, de 147 en de 156. Die verkochte goed ( voor een Alfa, zeker in het begin ) maar nu is het toch een stuk slechter. Natuurlijk is de markt slechter maar volgens mij zijn veel Alfisten intussen ook afgehaakt.
‘Voor een Alfa’.. je zegt het zelf Ferry (dat geldt ook voor Lancia en in zekere zin zelfs voor Fiat wat Europa betreft). Daarom stapt men nu over op een nieuw internationaal rendabel systeem en dat is volgens mij het belangrijkste in al deze discussies. Alfa Romeo krijgt daar uiteindelijk een goede plaats in. De Giulietta en MiTo zijn in feite net te vroeg gekomen maar dat kon nu eenmaal niet anders want alleen een 159 voeren gaat net iets te ver. Maar toch gaat daar niet de ‘klad in komen’ zoals je zegt want de Giulia komt op tijd en de inkomsten ook + Amerikaanse marktintroductie. Einde van een kwakkeltijdperk dus.
Dat iemand zegt dat het waardeloos is wat er de afgelopen paar jaar aan aanbod is geweest is prima! Gelijk heeft men. Maar laat het daarbij en hang het niet op aan termen als wanbeleid en slecht management blablabla…want dat is simpelweg BS. Ik spreek al deze teleurgestelde Alfisten over een paar jaar weer..gewoon op deze site..en dan is het een groot feest nodig ik al huidige critici uit om zich aan te sluiten in die polonaise.
PS: discussie is idd goed zolang men niet ordinair gaat bashen en dat gebeurt hier ook bijna niet. Daarom hulde aan onze lezers! 🙂
Ik wil hier even een reactie over geven.
Uhhh laatste jaren zou Alfa Romeo niks hebben gepresteerd he!?!?. Ik zou heel graag een Alfa Romeo Brera willen hebben en dan bijvoorbeeld een 2.4 20V Diesel met 210 PK en een chipie dan heb je een monster van een auto. En dat overgewicht is dan compleet verleden tijd toch dat er altijd bij Alfa Romeo over gezeurt word terwijl je bij Dikke BMW’s en Mercedesen er nooit wat over hoort terwijl die 6 olifanten wegen.
Leuk detail je ziet ze het nu wel moeilijk hebben in hun Bayer ScheiBe mobil in de sneeuw met hun fantastische achterwiel aandrijving. Wij rijden momenteel heerlijk in de Lancia met winterbanden.
Alfa Romeo komt echt goed en tijden van achterwiel met supercar setup en race V6en zijn verleden tijd. Maar Alfa Romeo leefde toen te veel op grote voet!
Je zal een goede basis moeten hebben dit merk blijft ook na 100 jaar nog steeds heel sportief en Italiaans. Alfa Romeo is a driving sensation. Bij Alfa Romeo is het een fijne menu kaart je moet wel even goed kijken maar dat heerlijke gerecht zit er echt tussen.
Ciao
Squadra
Ben zelf een fervent lezer van het Duitse blad Sportauto. Daarin speelt Alfa geen rol van betekenis. De andere, wel sportieve merken wel en dat is voor de echte Alfist niet te verkroppen. Alfa doet gewoon niet mee, niks meer of minder.
En de test van de Brera op het Topgearcircuit was om te janken, niet om aan te zien! Je kunt als merk dan toch niet meer pretenderen sportief te zijn!
@bialbero: ja maar da’s normaal. Die duitse autobladen zijn zo objectief als een moeder over haar eigen kind. Iets wat niet van Deutschland komt is sowieso scheisse en als er iets uitblinkt mijden ze het als de pest.
Geen duitse autobladen voor mij…
@ Lusso: makkelijk praten als je niet gehinderd wordt door kennis van zaken. Horst von Saurma is altijd razend enthousiast over Ferrari, Nissan GT-R, Lexusetc. Maar ook over hothatches die niet uit D. komen bijv Clio, Megane, Honda etc. Alfa komt bijna nooit voor in het blad, teken aan de wand.
@Bialbero: Niet alleen in de Duitse bladen komen ze sporadisch voor.
In de jaarlijkse supertest van autovisie komt ook nooit een Alfa voor. Buiten de supermerken zijn het toch echt de Renaults, de BMW`s, en de VAG producten die daar de dienst uit maken. Heel af en toe een snelle Fiat maar meer heeft Italie niet te bieden. De laatste Alfa in de supertest was de 156 2,5 v6 en daar waren ze enthousiast over.
Als Alfa liefhebber is het wel zuur dat je nooit je favoriete merk in zulk soort testen vind.
@Ferry832 Gelukkig ben ik niet de enige die dit constateert, veel mensen op dit forum denken dat Alfa internationaal als sportief merk nog iets in de melk te brokkelen heeft, niet dus.
Als dat het geval zou zijn zou Alfa in Duitsland ook goed verkopen
en wat daar goed verkocht wordt, verkoopt ook goed daarbuiten.
Dus laat VAG de boel overnemen, evt. met Chrysler, pardon Lancia.
Waar Piech gekozen heeft voor Molsheim (heilige grond Bugatti)
zou dat Arese kunnen zijn voor Alfa.
@Ferry832: De laatste Alfa in de autovisiesupertest was een GT 3.2 V6 en kwam als de rijdersauto van het jaar uit de test.
dat er nu de klad in zit heeft met reorganiseren en op krachten komen te maken.
Als je een Alfa embleem op een Passat of Leon plakt heb je de Alfa die gebouwd gaat worden onder VAG regiem.
Ik tril al bij de gedachte.
Spagetti met zuurkool Bah!
@Bialbero: Met Seat gaat het ook briljant sinds de VAG overname of niet?
Degene die Alfa graag naar VAG zien vertrekken zou ik zeggen koop uit protest een VAG produkt en rijdt geen Alfa meer want dat stelt toch niets meer voor.
Briljant idee!!
@alfaspeed: Oke, nou dan was de GT de laatste der Mohikkanen. Geweldige auto overigens, zo maakt Alfa ze niet meer.
Jij generaliseerd het een beetje en ik denk dat iedereen het beste voor heeft met Alfa.
Al deze berichten doen echt pijn aan je hart voor een echte Alfist, Heb zelf 2 alfa`s een GT jtd en 146 1.7 boxer maar bij overname door VW kun je ze beide terugvinden op marktplaats.
En hoe mooi en degelijk de toekomstige duitse alfa`s dan mogen zijn hij zal er bij mij nooit meer komen.
P.S altijd die BS over betrouwbaarheid mijn 146 is inmiddels 12 jaar in mijn bezit 250dkm en deze heeft mij nooit in de steek gelaten hoop dat Marchione dat ook niet doet met Alfa
Amen
@ alfaspeed Mijn 156 is de laatste Alfa voor dagelijks gebruik, dan stap ik over naar BMW 3 serie met 6 cilinders en achterwielaandrijving. En als ik een echte Alfa wil rijden heb ik de keus tussen een Spider en een Bertone.
BTW: Seat is het enige merk van de VAG dat het minder doet, maar de verkopen zijn nog altijd hoger dan bij Alfa.
De mensen in Turijn houden de Alfisti voor de gek. Men weet daar toch inmiddels wel wat de echte liefhebbers willen, denk ik. Maar waarom zou je de markt serieus nemen. Met de hapsnappolitiek van Sergio en zijn maten ben ik klaar.
Vreemde discussie…gaat dit worden…
mensen die hun alfa’s gaan verkopen als het VAG wordt… NIET DOEN.. dan moet je ze net vasthouden, als zijnde de laatste echte Alfa’s..
mensen die me vertellen dat ik geen Alfaliefhebber ben omdat ik (sinds vorige week pas) vind dat het zootje welnaar VAG mag…
en ik rijd pas sinds 1982 niets anders dan Alfa, en heb er 4 in de garage staan?
Als ik vind dat VAG het beter kan beheren dan Fiat is dat niet omdat ik VAG producten bewonder. Sterker nog.. ik kots ze uit.. maar een Bugatti of Lambo zou ik toch niet afslaan,
Maar wat Fiat aan het doen is, is net zo erg..als ze gaan doen wat ze met lancia aan het doen zijn, wordt de identiteit gewoon verkwanselt.. het kan dus niet erger worden..
@Autoedizione,
Gelukkig dat je dat ook constateerd. Dan zitten we weer op hetzelfde niveau van elkaar. 😉
@Eric,
Zo ingewikkeld zal dat niet zijn. Alfa is bij FGA niets meer dan een “badge”. Geen eigen techniek, geen eigen researsch, geen eigen logistieke middelen, geen eigen produktiemiddelen.
Handjeklap en Alfa is onderdeel van VAG.
@Het anti-VAG-kamp,
Alfa verkocht zijn ziel al ten tijden van de verkoop aan Fiat. Leuk dat Fiat italiaans is, maar daar eindigt ook de overeenkomst. Snap niet dat het land van herkomst zo zakligmakend is voor iedereen.
Je scheert BMW en Mercedes toch ook niet over dezelfde kam omdat het beiden duitse wortelen hebben?
Of Rover en Jaguar?
Of Honda en Toyota?
Of Chrysler en Ford?
Of Holden en Ford-AU?
Of Peugeot en Renault?
Of Spyker en Donkervoort?
Of Saab en Volvo?
Naast het wisselen van enkele techneuten in het (verre) verleden heeft Fiat totaal geen overeenkomst met Alfa. Vanwaar de blinde liefde voor Fiat-produkten dan? Italiaanse roots zijn zaligmakend schijnbaar?
Moet ik als Alfist dan ook blind vallen voor Maserati en Lancia omdat het beiden italiaanse merken zijn?
Ik zie VAG helemaal niet als een duitse producent. Door de internationalisering van VAG over de wereld is het zijn duitse wortelen 1 voor 1 aan het afknippen. FGA doet momenteel toch hetzelfde als VAG? Met dezelfde copy-cat praktijken die VAG succesvol toepast?
Buiten de primaire voertaal zie ik geen verschil in bedrijfsvoering tussen VAG en FGA.
Ach ja, ben benieuwd wie zich aan zijn woord houd en daadwerkelijk zijn Alfa verkoopt waneer VAG de badge overneemt.
Zijn die Alfisten dan niet trots op de +/-80 jaar dat Alfa zelf historie schreef?
Ik volg de media de laatste 5 jaar intensief en zo goed als het nu ervoor staat met Alfa is dat de laatste 30 jaar niet meer geweest.Door de samenwerking met GM is de boel helemaal in het honderdt gelopen en had dat geen toegevoegde waarde dan dat ze gebruik konden maken van “kennis”,maar inwerkelijkheid verloren ze alleen maar hun identiteit.
Fiat heeft dat optijd ingezien en zich losgekocht van deze logge reus.
Heel veel innovatieve dingen zouden nu het daglicht niet hebben gezien indien ze nog bij GM waren gebleven.
Denk daarbij aan multiair,multijet 2, twinair,en zo zijn er nog enkele ontwikkelingen die door GM in de ijskast waren gezet.
Marchionne heeft een duidelijke visie en die is erop gericht om de Italiaanse autoindustrie weerop kaart te zetten en daar hoort ook bij de wereldmarkt te veroveren en niets te verkopen dan alleen produkten.door Chrysler over te nemen slaan ze in een keer een paar stappen over om de Noord amerikaanse markt te veroveren.Denk aan dealernet en Fabrieken.
@6C Jordy: Je bent geen echte Alfist dat had ik al begrepen maar nu leg je het zelf nog uit ook.
Een Alfa Romeo leeft en dat kan een duitser niet in het produkt brengen.Rijdt al jaren VAG,BMW en Mercedes produkten maar dat zal nooit zo in je bloed gaan zitten als een Afa Romeo.Zoiets in een auto brengen lukt alleen Ialianen.
@Alfaspeed,
Of ik een Alfist ben maak ik zelf wel uit. Ik rijd niet rond in BMW’s en Mercedessen.
Maar als ik jou zo hoor kan ik dus concluderen dat een Alfasud geen echte Alfa is? Een duitser stond daar aan de wieg.
Innovativiteit van multi-air valt overigens mee. Vrachtwagens rijden al langer met dit principe rond. Echter dan voor de uitlaatkleppen in plaats van de inlaatkleppen. (afremmen op de motor) Het amerikaanse Jacobs Brake Systems heeft daar een aandeel in. FGA zet de techniek alleen voor een ander doeleinde in.
Lees voor de grap pagina 182 van Klaverblaadje 132 eens. (deze week in de bus + mooi fotoboek) Mijn ergernis is daar goed uitgelegd. Passievol Fiat-beleid?
Ik ken dit gedrag?
Jaren geleden deden andere dat ook die hadden toen ook iets met Duitsers!
Het komt echt goed met Alfa Romeo en Sergio weet echt wat hij moet doen zeker voor de Alfistie maar dan moet er wel geld zijn en een stabiele situatie.
Alfa Romeo word nog sterker. Had vanavond het SCARB boek binnen gekregen echt prachtig en geeft aan hoe mooi Alfa Romeo is als merk.
Ciao
Squadra
Het boek is inderdaad zeer prachtig. De woorden die ze begin 2010 maakten zijn meer dan waar gemaakt.
Een boek om zuinig op te zijn.
Wil iemand zijn boek afstaan aan Sergio?
Zo kan zijn geheugen opgefrist worden.
Ik ben gisteren uit nieuwschierigheid, naar de hyundai genesis, de hyundai dealer binnen gestapt. Dat is gewoon een mooie auto geworden ondanks dat het geen italiaans design is. Naar mijn idee is Hyundai de enige autoproducent die lef heeft aangezien de rwd. De auto heeft gewoon een eigen identietijd iets wat ik wel kan waarderen in deze tijden van autocrisis. Ik denk dat Hyundai ons nog het nodige zal laten zien, iets waar fiat nog van kan leren. Alfa heet onder Fiat geen eigen iedentitijd gehad en zal het daar ook waarschijnlijk nooit krijgen. Sorry maar Alfa is naar mijn idee nu niks meer dan een fiat met een alfa embleem. En ik vraag mij af waarom de Vag groep alfa romeo wel een eigen indentiteit zou geven. Ik hoop dat meneer SM een geweldig plan heeft klaar liggen waardoor Alfa Romeo haar naam weer met eer kan dragen.
@wouter75: Hyundai verkocht in 2009 3,1 miljoen auto’s. Alfa Romeo moest het slechts met 150 duizend doen. Ik denk dat de boodschap duidelijk is 😉
@6C Jordy: Lees je eens goed in in de materie dan ben je half op weg meer zeg ik niet.onwetendheid over veel zaken maken je bitter. Jammer!
Ik word moe van het lezen van bovenstaande reacties. De argumenten van de pro VAG boys zijn wederom uitermate mager. Omdat de huidige Alfa lijn niet in hun plaatje past, moet het merk weg onder de Fiat vlag. En blijkbaar maakt het daarbij niet uit wie de nieuwe moeder wordt.
Degene die beweren dat een Mito, Giulietta of 159 hetzelfde is als een Polo, Golf of Passat, een Fiesta, Focus of Mondeo, een A1, A3 of A4, een Ibiza, Leon of Exeo, die wil ik toch eens vragen hoe ze vinden dat Alfa er dan wel uit moet zien.
En roep niet gemakkelijk RWD want dat was in de periode van de 156, 147 en GT ook taboe, gezien de verkopen van die modellen zagen velen die wel als echte Alfa’s. Net als de Sud en 33.
Een Mito en Giulietta zijn trouwens sowieso met FWD beter af.
Naar mijn idee missen bovengenoemden een imagomaker van elke serie, een soort über-GTA om maar eens een goed duits woord te gebruiken….
Een Mito met 250pk, een Giulietta met 350 pk en een 159 met 450 pk en AWD bijvoorbeeld.
Ik durf te wedden dat iedereen Alfa ineens geweldig zou vinden, om vervolgens een model met minder dan de helft van het vermogen te kopen…..
@Lusso:
– Een auto kopen, ontleden en weten hoe die techniek werkt is een.
– Die techniek dan ook mogen toepassen is een ander verhaal.
@Ferry832:
“Oke, nou dan was de GT de laatste der Mohikkanen. Geweldige auto overigens, zo maakt Alfa ze niet meer.”
Klopt. Alfa maakt ze inmiddels veel en veel beter.
Ik rijd inmiddels 5,5 jaar GT. Word komend jaar ingeruild van Guilietta waarin in al zeer uitgebreid heb proefgereden. De GT is de fijnste en langdurigste auto die ik ooit gehad heb. Maar de Guilietta is echt op alle punten een betere auto, technische en kwalitatief grote stappen vooruit.
De Busso V6 was een prachtige motor voor toen, laten we de herinnering vooral koesteren. Maar naar de maatstaven van 2010 is de 1750 tbi in alle opzichten (behalve sentiment en nostalgie) een betere motor.
En hetzelfde geldt voor de multi-airs versus twin sparks, jts’en etc.
@hape:
Je slaat de spijker op z’n kop. Wat ik ook altijd zo bijzonder vind, is dat sommige mensen altijd onderscheid maken tussen “echte Alfa’s” en “niet echte Alfa’s”.
Het grappige is daarbij dat de criteria daarvan naar verloop van tijd verschuifd. In de praktijk komt het vaak op het volgende patroon:
– Een niet-echte Alfa = een nieuw, actueel model dat niet binnen het bereik van de klager ligt.
– Een echte Alfa = een oudere model dat niet meer geproduceerd wordt en wel binne het bereik van de klager ligt.
Zo was de 156 bij de introductie voor velen geen echte Alfa. Want, voorwielaandrijving, veel te populair bij leasers (dus geen “echte Alfisten”) en nog talloze gezochte redenen. Nee, de 75, dat was nog eens een echte Alfa….
Inmiddels is (een tweede of derdehands) 156 echter probleemloos gepromoveerd tot de categorie “echte Alfa’s”. Want daar zat tenminste nog zo’n fantastische Busso V6 in. Jaja, de 156, dat waren nog eens tijden.
Op dit moment zijn de 159, Mito en Giulietta de gebeten honden voor de criticasters. Want geen echte Alfa’s om wat voor reden dan ook. Gewoon een paar jaartjes wachten en ook dat veranderd weer spontaan.
@Eric: Je hebt helemaal gelijk.
@Eric: Amen!
@Eric: Complete onzin met Alfa`s die binnen of buiten het bereik liggen van de liefhebber. Voor de meeste ligt iedere huidige Alfa binnen bereik. Hetzij door lease ( in mijn geval ), een lening of sparen. Als de mogelijkheden er niet zijn om een nieuwe te kopen dan mag je dus geen commentaar geven volgens jou.
Ik denk juist dat veel tegenstanders van Alfa naar VAG de situatie door een roze bril bekijken en niet gehindert worden door feiten. Waarom vragen jullie je niet af waarom Alfa zo slecht verkoopt als alles zo goed is.
Alfa naar VAG en dàn zal Alfa beter af zijn dan bij FGA = óók door een roze bril kijken.
In het kort :
FGA + Chrysler = een (toekomstige) wereldspeler.
De autobranche is véél meer dan alleen Europa.
Europa = vervangingsmarkt.
VS = groeimarkt voor Alfa.
Zuid-Amerika = groeimarkt voor Fiat en Jeep (eventueel ook Chrysler en Dodge).
Azië = groeimarkt voor Fiat, Jeep en Chrysler.
Akkoord : in Azië staat Fiat en Chrysler op een achterstand tov van VAG, BMW, Mercedes en GM.
Zalig Kerstfeest 🙂
@Ferry: als antwoord op de eeuwige zelfde vraag; Omdat Alfa Romeo een ukkepuk klein snot merkje is (met toch een briljante product zoals de Giulietta) dat alleen in europa nog ronddartelt momenteel. Je ziet toch dat zelfs drie optimale producten (beter dan de concurrenten) als de Bravo, Delta en Giulietta uiteindelijk niet kunnen renderen ondanks dat alles nieuw en up to date is kortom goed voor mekaar.
Geen enkel merk is meer afhankelijk van de Europese markt op de modellen van FGA na die wij hier dagelijks bespreken. Dus transformeren en doorstarten. Kortom alleen maar applaus voor die gast in slobbertrui en niet voor die lui die om een of andere vage reden het Italiaans erfgoed willen verpatsen voor een appel en een ei.
@AutoEdizione: Ik ben het niet met je eens maar ik wens jou en al je lezers een fijne kerst. Op naar volgend jaar met misschien meer duidelijkheid omtrend Alfa Romeo.
Jij ook Ferry, geniet er van!
@Alfaspeed,
Met jou praat ik pas verder als je jouw mening t.o.v. mij eens weet te onderbouwen. Leg eens uit waarom ik geen kennis van zaken zou hebben. Aan populaire one-liners heb ik niks.
@Hape,
Je mist het punt. Nergens word geroepen dat de huidige Fiats (uhm, sorry, Alfas) geen echte Alfa’s zouden zijn.
Het punt is dat VAG een veel beter beleid heeft t.o.v.:
– Moddelenpolitiek. Elke segment word bediend.
– Dealernetwerk. Altijd een dealer met servicepunt in de buurt met een goede distributie van onderdelen. (waarom moeten mijn Fiatonderdelen altijd van een italiaans distributiecentrum komen?)
– Marketing. Van elk merk binnen VAG is bekend waar het merk voor staat. En elk heeft zijn eigen doelgroep gecreeerd. Waneer houd Fiat eens vast aan een Alfa-beleid. Wat willen ze? Premium? Sportief? Luxe? Budget Ferrari? Je kunt ze niet allemaal tegelijk zijn. Pick one Sergio.
– Sportiviteit. Heel belangrijk!! Alfa pretendeerd nog steeds sportief te zijn maar is dat al bijna 10 jaar niet meer.
Als je claimt sportief te zijn moet je dat kunnen onderbouwen met sportieve prestaties. Nu is Alfa een modepopje met Adidas schoentjes geworden. Gevalletje “wil wel maar kan niet”.
“Crisistijd” is geen onderbouwing om te zeggen dat Alfa het nu niet kan.
Even opsommen welke directe concurenten wel vertegenwoordigd zijn in de internationale autosport?
Saab, Volvo, BMW, Mercedes, VW, Seat, Skoda, Audi, Peugeot, Renault, Citroen, Fiat(!), Abarth(!), Chevrolet, Chrysler(!), Dodge(!), Ford, Honda, Toyota, Subaru, moet ik doorgaan?
Sportiviteit en bijbehorende resultaten zijn voor mij DE GROOTSTE REDENEN waardoor ik van Alfa ben gaan houden. Dat “het sportievste merk” ter wereld al bijna 10 jaar nalaat om zich als sportief merk te presenteren vind ik waar-de-loos.
Zoals gezegd is “crisis” een drogrede. Zeker vanuit de mond van Sergio. Want waarom kunnen binnen de FGA de merken Fiat, Abarth, Maserati en Ferrari zich wel als sportief manifesteren? Is daar opeens wel geld voor? Lancia en zeker Alfa horen zich ook te kunnen manifesteren.
Ik wil weer met vlag en al langs het circuit staan om mijn idolen in hun strijd met de concurentie te zien aangaan. Ik zie de concurentie geschiedenis schrijven terwijl het potje inkt van Alfa aan het uitdrogen is.
@Eric,
Ik rijd een 156 en vind het geen echte Alfa. Wat dan?
Reden dat ik geen “echte” heb momenteel is dat de prive-situatie het niet toe laat. Ik ga geen 105 buiten in de regen laten staan.
GAAAAAAP!!
Hyundai’s met Alfa Romeo’s vergelijken.
Dat is het zelfde als Lamborghini met Skoda vergelijken.
Ik moet zeggen dat ik de nieuwe Coupe ook heb gezien en ik heb zelfs voor Hyundai gewerkt tot 2007 de Hyundai Coupe was zo’n beetje het enige wat echt goed reed de rest was bagger zeker in vergelijk met Alfa Romeo. Ik reed toen als bench mark een Alfa 33 1.7 16V QV en deed zelf heel veel test ritten met auto’s.
Geen een haalde de handeling van de oude 33 op wegliging. Ook de VW producten hadden problemen met vooral aan remmen van de bochten het bekende nerveus worden van de kont bij het insturen link en zeker moeilijk te corrigeren.
Was van de zomer samen met Tommaso naar Spa geweest en op de weg richting Duitsland bij Bitburg namen wij een Ausfarth met de 916 Spider toen in eens de achterkant helemaal, uitbrak nam de bocht best wel snel maar niet belachelijk. Wat bleek er lag olie ik kon de auto zo makkelijk opvangen zo voorspelbaar en goed en met zoveel gevoel hij las de weg.
Dat zijn ook Alfa’s.
Ciao
Squadra
6C Jordy
Ehhh volgens mij zeg jij dat in deze zin zelf. Over 10 jaar misschien niet meer.
Dan jou andere punten: Wat heb ik eraan als men in elk segment wat aan kan bieden als hetgeen mij aangeboden wordt niet smaakt?
Onderdelen: Ik heb nog nooit hoeven wachten op onderdelen dus ik snap dit argument van jou niet. Alsof er regelmatig leveringsproblemen zijn bij Fiat… integendeel !
Marketing. Ja de marketing van VW is erg goed, beter dan welk merk ook. En jij trapt er duidelijk in.
Maar ook VW heeft geen duidelijke modellenpolitiek. Seat is in geen enkel opzicht sportief te noemen ten opzichte van VW of Audi. Laat staan onderscheidend. Ook Audi hinkt teveel op 2 gedachten en met name in het kleine segment heeft men met Fabia, Ibiza, Polo en A1 een serie auto’s gebouwd die vrijwel krek eender smaken.
Een 5e model (zeg maar VW Mito) zou daar nog ergens tussen vallen. En dan vraag ik me af waar jij blij van wordt…. Het geeft exact mijn weerstand tegen VW aan. Eenheidsworst.
Als je claimt sportief te zijn dan zorg je ervoor dat je auto’s ongeacht het vermogen daadwerkelijk sportief rijden (da’s wat anders dan straffe veren en stugge dempers). De Giulietta heeft het. Zowel in 120pk als 170pk rijdt ie mieters.
Jij valt duidelijk in de marketing truc van VW, want dat VW vervolgens een sportief-imagomaker maakt in de Golf-serie (GTI) is een ander verhaal. Maar alleen daarmee ben je voor mij geen sportief merk. Dat is het verschil. Het sportiefste model van de Golf kan concurreren met het sportiefste model van de Giulietta serie. Alles wat daaronder zit rijdt als een Golf, het enige wat daar snel aan voelt is dat ie snel saai aanvoelt.
Voor mij is de GTI de sportieve Golf, de rest van het model mag geeneens Adidasjes aan.
Ik heb het woord ‘crisistijd’ nog niet gebruikt. Maar het is wel degelijk een argument. De 159 is ontworpen in een tijd dat de groep zo goed als failliet was. Desondanks rij ik elke dag met een smile in deze auto, ongelooflijk veel meer fun dan de S60 die ik ervoor had.
En zo kunnen we doorgaan. Maar misschien is het beter dat je je concentreert op andere merken, misschien is een hyundai ook wat voor jou.
@Ferry832:
“Als de mogelijkheden er niet zijn om een nieuwe te kopen dan mag je dus geen commentaar geven volgens jou.”
Als dat is wat je uit mijn post concludeert, heb je er weinig van begrepen. Ik beschreef alleen een patroon wat ik vaak zie en dat – aan een aantal andere reactie te zien – sommigen wel degelijk herkennen.
Ik wens geen onderscheid te maken tussen echt en niet-echte Alfa’s. Of tussen echte en niet-echte Alfisten. En het onderscheid tussen mensen die wel commentaar commentaar mogen geven en mensen die geen commentaar mogen geven, maak ik al helemaal nergens.
@Hape,
Dus je bent “meer” sportief waneer je als hardloper op straat rondrend (Alfa) dan dat je daadwerkelijk iets op de Olympische Spelen presteerd? (VAG)
Het ziet er inderdaad sportief uit als je in korte broek met je Adidassen over de stoep langs de mooie dames sjokt, maar de 100m hordeloop is toch echt het betere werk. Als je sportief pretendeerd te zijn moet je dat ook kunnen onderbouwen.
Dat VAG niet sportief presteerd wat sommige noemen is natuurlijk ook koeienstrond. Neem nu ons eigen Nederlandse DTC kampioenschap. Men kan daar aan deelnemen met een “stock” VW, BMW, Seat, Toyota, Volvo en een Alfa. Vreemd genoeg zijn 5 van de merken vertegenwoordigd geweest dit jaar en is er 1 grote afwezige. Die afwezige was er voorheen wel maar reed toen rondjes achteraan in het veld. Leuk dat een 147 JTD je een sportief gevoel geeft op de weg, maar datzelfde produkt laat het bij een directe confrontatie op sportief vlak echt afweten zo blijkt. Zullen mannen als Bleekemolen en Verschuur het dan echt fout hebben in onze ogen?
Nu weet ik heus wel welke stempel je de huidige Alfa’s probeerd mee te geven en je hoeft me heus niet uit te leggen hoe een Alfa zich gevoelsmatig op de weg manifesteerd. Maar de term “sportief” is simpelweg niet meer de juiste. Het dekt de lading niet meer.
Intussen doen die mannen in Wolfsburg het anders.
Audi presenteerd zich in de DTM, Le Mans, ALMS, Italian Superstars.
Seat is nog steeds betrokken bij het WTCC en Supercopa.
Skoda ondersteund nog steeds de WRC wagens die her en der zich nog bevinden.
Volkswagen presenteerd zich in de Dakar, STCC, BTCC en is motorleverancier voor formule-klassen.
Porsche behoeft geen verdere uitleg hoop ik?
VAG verdiend met recht de term “sportief merk”. Dat er mensen zijn die moeite hebben dat in het dagelijks produkt te vinden is een keerzijde. Je geeft aan dat een GTI weldegelijk de term sportief verdiend. Al die andere produkten van VAG financieren echter wel de drang naar het zetten sportieve prestaties op internatinaal gebied. Vergeet dat niet.
Zijn wij immers zo trots op de luchtcompressors, stermotoren en vrachtwagens die Alfa produceerde? Verdienen die de term “sportief”? Of waren die nodig om toekomstige sportieve plannen te financieren wellicht?
En zoals gezegd is crisis een drogrede omdat FGA immers wel de merken Fiat en Abarth inzetten voor sportive marketing. Beiden zijn vertegenwoordigd in de rally en Fiat is tevens vertegenwoordigd in zuid-amerikaanse toerwagenklasses. Notabene silhouette-racers waar binnen een week een Alfa-kapje op gedrapeerd kan worden. Way to go Sergio.
Gaan we het weer over de deelname aan racerij hebben… Laten we eerst het merk opnieuw op de markt zetten. Wat wil je met 150.000 auto’s per jaar voor een volume merk?
Jordy
Sorry ik stop hier de discussie, dit heeft geen zin omdat je telkens van onderwerp verander en je mijn view op jouw eerdere punten volledig negeert of bagatelliseert. Lees de postings over een paar jaar nog maar eens een keer.
Groeten.
@6C Jordy: Verdiep je eens echt in het beleid van de Fabrikant en wat er de afgelopen jaren is voorgevallen.Je snapt het niet en geeft veel woorden die duidelijk maken dat je niet weet waar je over praat.
Je bent heel duidelijk.
Met alle respect maar Jordy heeft sterke argumenten. Dat Alfa nu klein is begrijpen wij ook wel maar de basis van deze discussie is of Alfa beter af is bij VAG of FGA. Bovendien kan je je afvragen waarom Alfa zo klein is en wie daar de schuldige aan is. Het assortiment is klein, het dealer netwerk is zeer beperkt en de toekomst is gissen.
Ik denk dat zowel Jordy als ik feiten geven van de huidige situatie en dat tegenstanders dromen van wat FGA eventueel kan doen. In de tussentijd verkopen concurrenten beter en behalen sommige het ene record na het andere. Het merkimago van Alfa zit op een dieptepunt en de kernwaarden worden genegeerd.
Feit is gewoon dat Alfa nu een middelmatige fabrikant is en dat FGA tot nu toe nog niet heeft bewezen dit om te draaien. VAG bewijst als consern dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Dit is een feit en als iemand dat niet accepteerd dan heeft die oogkleppen op.
Voor dat VAG dat kan bewijzen zijn we minimaal 6 jaar verder.FGA heeft de ontwikkeling van de nieuwe produkten al een tijd ingang gezet en zal binnen 2 jaar in volle produktie lopen.Dan heb je weer je echte Alfa produkten.VAG zal nooit echte Alfa produkten maken maar gewoon VAG derivaten met een Hart.Kijk naar de massa produkten van Skoda en Seat.Alfa zal nooit een heel groot massa produkt worden zoals VW daar zijn de kopers helemaal niet happig op.De verfijning van de Italiaanse produkten zal een duitser nooit kunnen maken, of hebben jullie al culinaire hoogstandjes uit duitsland gegeten of designerkleding gedragen die uit duitsland kwamen.Een duitser is goed in de afwerking niet in de verfijning.Maar nogmaals je kunt veel willen en zeggen, Alfa zal helaas jongens niet verkocht worden. Jammer voor jullie, maar je kunt altijd nog overstappen op Seat.Ze hebben leuke produkten.
Je kunt veel zeggen maar Alfa wordt niet verkocht. Einde Discussie!!
Ik wacht met veel verwachting de nieuwe produkten af.
Bravo Sergio.
@Quadrifoglio,
Je hoeft helemaal geen volumemerk te zijn om deel te nemen aan enige vorm van racerij. Dat heeft Alfa voor de Fiat-periode bewezen toch? En wat te denken van Morgan, Spyker, Sun-Red, Chapparal, McLaren, TVR, Ginetta, Donkervoort, KTM, Caterham, Lotus, enz. Allemaal kleine autobouwers met een onuitputbare drang naar sportief succes. Dat had Alfa ook ooit….
What wins on sunday sells on monday. Na 100+ jaar autosport nog steeds waarheid als een koe. (zie resultaat van VAG)
@Hape,
Pot verwijt ketel.
@Alfaspeed,
Zie het verwijt van Hape naar mij en weerspiegel dat op jezelf.
@Ferry,
Inderdaad. En VAG heeft meermaal bewezen hoe ze “verganen” merken weer heeft kunnen opbouwen. Bentley, Bugatti, Skoda. Zelfs al doet Seat het niet geweldig goed naar VAG’s eigen verwachting, het presteerd beter dan tijdens de alliantie met Fiat destijds.
Alfa-DNA vergaat onder het oog van Sergio. Er blijft niks van over. Zelfs merken als Subaru, Mazda en Porsche tonen meer respect voor merkwaarden dan Alfa.
@het Anti-VAG-kamp,
Ga eens na hoeveel van Fiats (sorry, lees Alfa’s) door germaanse invloeden ontworpen zijn. Exterieurs, Interieurs, Techniek. Waarom laten we dan die duitse ontwerpers dan niet gefinancierd worden door diezelfde duitsers? Want dat is nu nog het enige verschil. De financierder. Meer is het niet boys.
Wat is overigens jullie mening over de 3 mannen die Fiat verlaten hebben en bij VAG zijn gaan werken? Mannen die een belangrijk aandeel hadden in het kortstondige succes van Alfa zo’n 12 jaar geleden? Zijn dat nog steeds helden of zijn het landverraaiers en moeten ze net als mij maar met een Seatje gaan rondrijden?
En wat is jullie mening over de wijze waarop Sergio ons Alfisten heeft bedankt voor 100 jaar blinde ondersteuning van het merk? En hoe ligt Arese er bij? Of het museum? Sergio gives a s… om merkwaarden en ons Alfisten. Zelfs de viering van de zoveelste ontwikkelde variant op de Golf word bij VAG grootser gevierd.
Oh ja, gelukkig kerstfeest.
@6C Jordy: Dat hebben ze inderdaad voor én tijdens de Fiat periode bewezen. Maar gezien Alfa Romeo op sterven na dood is, en het merk daarom veel nieuwe modellen en sterke algemene marketingcampagnes nodig heeft is het niet verstandig om daar veel in te investeren. Alfa Romeo is in de basis een volume merk maar momenteel helaas zonder de bijbehorende verkoopaantallen.
“What wins on sunday sells on monday. Na 100+ jaar autosport nog steeds waarheid als een koe. (zie resultaat van VAG)”
Wat moeten ze verkopen dan? Ze hebben praktisch alleen de Giulietta…
“Ga eens na hoeveel van Fiats (sorry, lees Alfa’s) door germaanse invloeden ontworpen zijn. Exterieurs, Interieurs, Techniek. Waarom laten we dan die duitse ontwerpers dan niet gefinancierd worden door diezelfde duitsers? Want dat is nu nog het enige verschil. De financierder. Meer is het niet boys.”
Meer niet!? Het is toch nog altijd zo dat de Giulietta een totaal ander karakter heeft. Dat is overigens hetzelfde bij de Franse, Japanse, Zweedse en Ameriaakse producten, en dat is iets wat we in autoland moeten koesteren.
“En wat is jullie mening over de wijze waarop Sergio ons Alfisten heeft bedankt voor 100 jaar blinde ondersteuning van het merk? En hoe ligt Arese er bij? Of het museum? Sergio gives a s… om merkwaarden en ons Alfisten. Zelfs de viering van de zoveelste ontwikkelde variant op de Golf word bij VAG grootser gevierd.”
Hoe luidt het spreekwoord ook alweer? Wie breed heeft laat het…?
Race activiteiten kosten per jaar voor bv. WTCC ongeveer een 30 a 40 miljoen euro.
Ze racen bv in deze klasse al 4/5 jaar niet meer.
Winst tussen de 100 en 120 miljoen.
Met een lege beurs is het slecht uitgeven,laten we het dan nog niet hebben met welk model je wilt racen.
Ze kunnen dat geld beter in ontwikkeling blijven steken, en dat is dus ook gedaan.
Dit is allemaal na te lezen.
Even wat research en je weet het.
Hoef je niet je gal gefrustreerd te spuien in lange verhalen.
Wat dacht je van de 3 mensen die wegzijn gekocht bij Fiat en bij VAG werken?
Dit zijn geen landverraders maar hebben gewoon voor veeeeel geld gekozen.
Het beste wat VAG kon doen om de boel af te remmen, met veel geld smijten en alles maar overnemen.Hoeveel oogkleppen moet je op hebben om dat te zien.
Het beste wat Da Silva heeft gepresteerd was de 156/166 en dat was echt vernieuwend.
Nu noemt ie z’n beste prestatie de A5 .
De man kijkt met weemoed terug aan z’n Alfa dagen en als ie kon ging ie terug naar Alfa.
Of zijn z’n bazen misschien bereidt Alfa voor hem te kopen ideen heeft ie genoeg en geld is er ook.
Er zijn veel mensen die het STAATS bedrijf Alfa Romeo met nu vergelijken en dat gaat niet.
Alfa Romeo moet opnieuw worden neergezet financieel Alfa Romeo kreeg de rekening van lang en slecht management.
Maar bij VW is echt niet alles goud? de discussie die wij nu hebben is bij Porsche ook aan de gang wat gaat er gebeuren en mogen we straks nog wel een eigen Boxer ontwikkelen het model niet de motor. En ook de technieken moeten daar gaan verandern zodat Audi er ook gebruik van kan maken.
En SEAT doet het in Nederland best goed maar in de rest van europa niet daar kun je stellen dat het sportieve imago van het merk is mislukt!! Ook de Exeo is niet te verkopen en op dit model word dik € 3.500,- euro korting gegeven.
Dus stellen dat het bij VW top is nee dankje. Ik blijf veel liever bij FIAT waarom omdat je dan redelijk weet wat er gaat gebeuren. VW gaat echt niet de droom realiseren die veel Alfistie hebben daar word ook heel erg naar geld gekeken misschien wel meer als bij FGA.
Seat heeft momenteel geen eigen technieken en zeker geen eigen V6 ik denk dat je SEAT redelijk kan vergelijken met Alfa Romeo binnen het VW concern. Dan word Alfa Romeo veel serieuser genomen door FGA als SEAT door VW.
Ciao
Squadra
Nog even dit en dan haak ik af.
VAG heeft de 3 mensen overgehaald en om onderandere Seat het Alfa Romeo van VAG te maken.
Da Silva heeft veel tijd gestoken in het omturnen van Seat met zijn ontwerpen en dat is goed te zien er is veel gelijkenis met Alfa.
Ze zijn zelfs gaan racen in de tijd dat Alfa aan de top was met de vele tourwagen kampioenschappen.
De reclame campagnes roepen ook de slogan “auto emocion” (he waar ken ik dat van).
Het merk heeft zelfs meerdere spannende uitvoeringen alleen het roept geen emotie op bij mensen op.
Het gaat zelfs zo goed dat ze nu een afgedankt A4 model hebben om de gaten in de modellen reeks op te vullen.(dat heb ik ook al eerder gezien).
Waar het op neer komt is dit dat schoonheid en innovatief ontwerpen en je ziel in een produkt leggen niet wordt geboren in de hoek waar de meeste duiten zijn maar juist uit armoede wordt geboren en daar zijn helaas de Italianen heel goed in.
Ik wens iedereen prettige dagen.
MVG Alfaspeed
Alfaspeed klopt voor een deel!
SEAT is een probleem ze hebben op dit moment geen meer waarde als een Skoda misschien op model maar niet op techniek een Skoda Fabia is niks meer als een Polo of een Ibiza. En daar zit ook het probleem bij VW ze hebben mega veel overlap.
Wat ik denk wat FGA gaat doen is briljant. Chrysler en Lancia gaan samen waardoor ze veel sterker worden financieel wij krijgen eerst een overgangs periode (helaas) maar daarna word het leuk Lancia word het sjieke alternatief van FIAT met eigen modellen en nieuwe technieken die veel breeder kunnen worden ingezet.
FIAT gaat kleine modellen maken niet groter als een BRAVO of een MPV, Daarboven heb je een sjiek alternetief in LANCIA of een heel Sportief alternatief met eigen technieken ala BMW genaamd ALFA ROMEO.
Alfa Romeo gaat boven deze merken opereren. De nieuwe BMW 1 serie krijgt voorwiel aandrijving dus die komt mooi precies in het zicht van de Guilleta te liggen. Nu is het afwachten wat de Guilia gaat doen dat word een sleutel model voor Alfa Romeo. De Mito krijgt ook een facelift en er komt een 5deurs versie.
Ciao
Squadra
@Alfaspeed,
30 Miljoen in de WTCC??? Grapjas! De Calibra DTM destijds kostte nog minder om te runnen per jaar. En dat wordtal jaren gezien als de duurst ontwikkelde toerwagen in de historie. Nog duurder dan de Williams F1 in datzelfde jaar.
Weet je voor hoeveel de 4 S2000 156’s in de verkoop gingen bij N.Technology? 150.000 euro per stuk. Daarvoor kreeg je nog een jaartje de beschikking over enkele N.Technology medewerkers die met je meereisden. (die nu overigens voor VAG werken maar dat terzijde) Met 4 wagens die al compleet uitontwikkeld waren met een waarde van pak en beet 600.000 hoef je geen eens 5 miljoen te spenderen per jaar in het WTCC. Geen idee wie jou die 30 miljoen heeft wijsgemaakt maar je moet niet alles geloven. Voor 30 miljoen kun je Force India overnemen.
Voordat je informatie gaat zoeken moet je wel naar de juiste bron zoeken. Destijds was de juiste bron N.Technology zelf.
@Quadrifoglio,
Karakter inderdaad. Karakter is niet landsafhankelijk. Een in nederland geboren kind met dito paspoort met italiaanse ouders heeft het karakter van een …….? Hoe zou dat gelden voor een halve Canadees bijvoorbeeld? Heeft hij het juiste temparament?
Daarbij is het karakter in een produkt makkelijk te dupliceren. Als de markt vraagt om een duitse solide saaie wagen dan produceert VAG die ook voor de klant. Zie het werk van DaSilva. Voor FGA “volbloed” Italianen, voor VAG saaie solide hokken. Karakter is niet afhankelijk van de roots. Het is afhankelijk van de ontwerper die het jou kan doen laten geloven. DaSilva.
En kennelijk trappen velen daar in.
Denk aan het interieur van de MiTo. Italian design made in Holland.
@Squadra en de rest,
Nu kunnen we lang en breed over de “sportieve mislukking” van Seat gaan hebben. Maar zullen we het even simpel en down to earth gaan brengen?
Wat willen we als Alfisten? Een bestaansrecht voor Alfa. Dus keiharde goede verkoopcijfers. Het liefst ook nog even het sportieve imago opvijzelen wat er bij hoort.
Ga dan even naar een gemiddelde school voor middelbaar of hoger onderwijs en pijl de interesses van de rijbewijs-gerechtigden aldaar. Wat willen ze hebben? En wat zien zij als sportieve merken aan? Hoeveel van hun zullen ons geliefde Alfa in verband gaan brengen met een “sportief imago”? Denk dat we met 1% al heeeel gelukkig mogen zijn. Want wat zien zij als ze RTL7, Motors-TV of Car-Channel aanzetten? Dieselende pioneers Audi en Peugeot die elkaar van de troon stoten op Le Mans? Een energiedrankjesfabrikant die de gevestigde orde voor gek zet in F1? Een Dieselende Seat, onderdrukte BMW en rebadged Deawoo die het uitvechten in WTCC? Een tot de verbeelding sprekende woeste Touareg die de dienst uitmaakt in de woestijn? Een legendarische fransman met dito fabrikant die de rest alle hoeken van de Monte-Carlo-rally laat zien? Een schoenverkopende marketinggoeroe die dankzij youtube filmpjes Ford een verkoopboost geeft?
Waar in de hersenen van de “potentiele toekomstige Alfist” speeld ons aller Alfa nog enige rol van betekenis? Worden wij nog steeds week van binnen als Sergio in de folder van de nieuwe Giullietta weer oude koeien uit de sloot haald door te schrijven over geboekte resultaten in de jaren ’50 en ’60? Met dito foto van een oude GTA? Kom op zeg. Men moet NU geschiedenis gaan schrijven. Niet terugkijken op de verganen tijd die niemand meer aanspreekt. Je hebt het over “Auto Emocion” als slogan.
Wat hebben wij nu? Een modepopje dat op tv met slecht engels accent de woorden “i am giulietta” uitspreekt?
Ik had het al eerder over het modepopje genaamd MiTo. Schijnbaar is Sergio het nog deels met mij eens ook en uit dat in zijn reclames ………
P.S. : steeds weer hoor ik de term overgangsperiode, overgangsperiode, overgangsperiode, overgangsperiode, overgangsperiode. De FWD 164 op oud Fiat/Saab platform? Ja, sorry, dat is een overgangsperiode! 155 multiplatform als opvolger van de 75? Ja, sorry, dat is een overgangsperiode! Het komt heus snel weer goed! De produktiestop van de type 4 Spider? Ja, sorry, maar de FWD Barghetta komt snel, wees gerust!! Wow, de 156 mede ontwikkeld door enkele duitstaligen. Zou het dan toch gaan lukken met FGA als moeder? Zelfs met het lelijkere Lancia-zusje dat niet hardop genoemd mag worden? Aldus weer een overgangsperiode! 159/Brera? Jaja, we vragen om een Alfa, krijgen we een deriviaat van DeTomaso met dito technische achtergrond en dito overgewicht. Overgangsperiode! MiTo? Twijfelachtige looks uit haar eigen ogen en de prestaties van een Panda 100HP. Wie vraagt er in hemelsnaam om een 14% bijtellende Alfa die de sprint niet wint van een Prius? Overgangsperiode? Giullietta? Prachtige creatie. De pers is lovend. De marketing is een drama en een drol verkoopt nog beter.
Er rest nog 1 overgangsperiode over in mijn ogen. De overgang van FGA naar een meer capabele moeder.
Net de autovisie gekocht waarin de Giulietta QV in de jaarlijkse supertest wordt vergeleken.
De schrik slaat me om het hart als je dat leest. De motor pakt niet op, zet niet door en houdt er veels te vroeg mee op. Net of je nergens vermogen hebt. De QV mist mechanische grip en vermogen om een snelle rondetijd neer te zetten. De Alfa valt ze tegen en ze vragen zich af waarom Alfa Romeo geen auto kan bouwen zoals de Renault Megane RS.
Ik kan dat werkelijk waar niet begrijpen en het valt me zwaar tegen. Fabrikanten als Renault, Ford, VW en Citroen hebben dat allemaal beter door. Over de echte jongens zoals BMW enz. niet gesproken.
De Mito QV kreeg eerder al een soort gelijke kritiek en het is niet alleen Autovisie of Autoweek, het zijn meer bladen en programma`s die deze kritiek geven.
Dit is volgens mij de eerste nieuwe Alfa onder Marchionne en als dit de toekomst van Alfa is dan haak ik echt af. Ik kan niet trots zijn op mijn auto als die maar middelmatig uit testen komt en wil het beste voor mijn geld. Dit stoord mij echt en ik kan er zelfs boos om worden wat er nu met Alfa gebeurd. Je kan van VAG zeggen wat je wilt maar iedere sportieve topper uit hun assortiment rijdt een Alfa op een parcours eruit. Laat ze alsjeblieft Alfa kopen en er weer een trots merk van maken.
@Ferry832: Hoe zou deze motor zich verhouden tot de 1750 200 pk? Die motor pakt wel goed op en ontzettend veel vermogen! Het enige minpuntje is dat er totaal geen karakter in zit en hij er inderdaad iets te vroeg mee ophoudt.
Als het hem vergelijken met auto’s als de Megane en Focus RS kan ik het wel begrijpen. Dat is meer league voor de eventuele GTA. Welke auto’s zijn er precies vergeleken?
ps. zelfs de Giulietta is deels in de pre-Marchionne tijd ontwikkeld.
@Il Quadrifoglio: De motor is 1 ding, die is dus absoluut niet sportief te noemen. Autovisie schrijft ; de gasrespons blijft stroperig, pas bij 3000 toeren komt die op gang om 1000 toeren verder in een dip te raken.
Het onderstel valt ook door de mand ; Het onderstel is soft, de koets rolt veel en de communicatie houdt niet over. Het voelt of je op een dikke plak schuimrubber zit. Zoek je de grenzen op dan zakt die door het ijs. De Giulietta verandert in een flink ondersturende auto die zich veels te beperkt laat sturen met het gaspendaal.
De snelheidsbeleving is nagenoeg afwezig, wat je mist in een in je nek hijgende turbomotor. Doodzonde voor een sportieve auto. De 1.4 170 kp motor maakt op 9 van de 10 mensen meer indruk.
De Scirocco ( + 30 pk ) en de Megane RS ( + 15 pk ) hebben wel zo`n motor. De Focus RS en de Audi TT RS zijn van een andere orde en ik geloof niet dat een eventuele GTA die bij kan benen. Bovendien geloof ik niet meer in GTA`s die komen.
Marchionne heeft de Giulietta telkens uitgesteld omdat hij nog niet helemaal tevreden was. Hij heeft dus een grote vinger in de pap gehad.
Overigens is Autovisie wel erg lovend over het uiterlijk en wint die ook andere polls over het mooiste design en mooiste interieur.
@Ferry832: De motor is inderdaad verre van sportief, maar heeft de motor ONTZETTEND veel trekkracht. Het gaf mij helaas wel de indruk om met een diesel onderweg te zijn. Bij het kritiek op het onderstel heb ik zo m’n twijfels. De 1.4 is door Auto Visie geprezen door het communicatieve gedrag, scherpte en stabiliteit. De QV is buiten de motor en wat strakkere veren geheel identiek. Nu is die lof ineens van de baan, wat je overigens wel vaker bij AV ziet. Ik kan me wel vinden in de reacties onderaan het artikel op de site van AV. Misschien waren ze destijds lovend omdat Fiat een complete pagina met een Giulietta advertentie inkocht!?
@Il Quadrifoglio: Nee, Autovisie is echt niet anti Alfa. De hoofdredacteur Ton Roks heeft een klassieke Giulia waar die regelmatig over schrijft in zijn blad. Tevens heeft hij een aantal nummers geleden geschreven dat Alfa in zijn ogen een onzettend mooi merk is met meer historie dan Ferrari. Verder is hij altijd positief over Italiaanse auto`s in het algemeen maar hij kan natuurlijk niet om de feiten heen. Momenteel is het gewoon niet meer dan het is.
Daarnaast hebben ze tijdens het 100 jarige bestaan veel stukken geschreven over Alfa en waren ze positief over de Giulietta. De QV kan zich echter niet meten met de andere sportieve toppers en daar wordt de auto in dit stuk op afgerekend. De 1.4 wint wel zijn testen.
Overigens staat er nu een pagina grote advertentie van de Mito in de autovisie dus daar kan het niet aan liggen. Ik geloof echt dat Autovisie onafhankelijk is. Er wordt wel gesuggereerd dat ze veel VAG promoten maar laten we eerlijk zijn. VAG heeft ook altijd veel nieuws en een heel groot assortiment met al de merken die ze hebben. Bij Alfa heb je 1 keer in de 2 jaar iets nieuws en dan mogen ze nog niet klagen met de aandacht die ze krijgen.
@Ferry832: Ik suggereer ook niet dat ze anti Alfa zijn. Maar in de basis is niemand op deze aarde is objectief en iedereen is beïnvloedbaar. Dat de QV zich niet kan meten met de hardcore RS-en begrijp ik ook wel. De QV is neergezet als snelle all-rounder, en er is nog genoeg ruimte voor een eventuele GTA. Die GTA verwacht ik overigens ook niet op kort termijn.
Men gaat bij autovisie een test doen met een ervaren professionele coureur die de auto’s vergelijkt met elkaar. kom je net dat jaar een betere race/track auto tegen dan wil dat niet zeggen dat de minder beoordeelde auto slecht is maar gewoon een MINDERE tenopzichte van de andere, en geen SLECHTE rijders auto.Wij gewone stervelingen zullen gemiddeldt tot nooit zo met een auto omgaan en zeker niet de auto zo op de limiet rijden in dagelijks verkeer.
De kwaliteit van de onderstellen is de laatste 15 jaar met zulke sprongen omhoog gegaan dat je niet over beter of slechter spreekt maar over beleving en dat is niet in cijfers uit te drukken.de QV is al eerder beschreven als sportiever en niet de hardcore auto van Alfa. dat moet de GTA worden.
@6C Jordy: 150.000 per afgeschreven auto ja.Alfa heeft eerst een auto moten ontwikkelen en dat kost ietsie meer als die 150.000 euro kleingeld.Alfa is ook wanner ze instapten voor de overwinning gegaan en dat kost veel en meer als de aangegven 5 miljoen in jouw berekening per jaar.geloof me als ik zeg dat het veel kost om een winnend raceteam te runnen.ik heb inside informatie uit Italie en niet de kosten plaatjes uit een boekje.(goed voor de aandeelhouders)
@Alfaspeed
Feit is en blijft dat élke concurrent in zijn klasse de vloer veegt met de QV. En sommige zijn nog goedkoper ook. De meesten hebben zelfs een limited slip diff, overigens iets wat een échte Alfa als de 75 ook had. Allemaal hebben ze zetels waar je niet uitschuift als je een bocht neemt. Zelfs dat kan er bij een QV niet vanaf. Waar ben je dan mee bezig als ‘alfa’?
Als de Giulietta MINDER is dan de anderen, zoals jij aangeeft, waarom zou ik er dan nog een kopen? Wat zegt dat dan over mij?
Vindt iemand hier het nog gek dat Alfa evenveel auto’s verkoopt per jaar als Audi per maand? Waarom denk je? (tip: niet door hun geweldig design, fenomenaal onderstuur of rijplezier, dus zoek al maar ergens anders)
@Ilquadrifoglio
Juist, waarschijnlijk een ..overgangsfase, tot de GTA komt. Geloof je het zelf eigenlijk nog?
@Chorizo: De Giulietta is in het algemeen een overgangsmodel, en dat heeft niets met een GTA te maken. 😉
@Alfaspeed,
Think out of the box. Net als Seat en BMW doen. Ontwikkelingskosten zijn in de WTCC tevens nihiel omdat men uitgaat van een produktieauto. Aanpassingen voor de FIA zijn niet duur. Enigste ontwikkelingswerk dat overblijft is de base set-up. Hoever de fabrikant hierin mag gaan beslist de Fia per fabrikant. Dat kost heus geen 30 miljoen euro. Zeg dat maar tegen de neef van je oom zijn buurman waar je de info vandaan hebt.
Daarbij zijn ontwikkelingskosten snel terugverdiend. Of je kunt er zelfs nog geld mee verdienen als je slim bent zoals VAG en BMW door een customer-program op te starten. Zie http://www.seat-sport.com en je ziet zo’n 7 verschillende race-ready toerwagen modellen voor verschillende competities. Bij die modellen ook de prijslijsten voor spare-parts en dergelijke. Bekijk die prijzen eens en je ziet dat je voor een 2 a 3 ton al heel wat bij elkaar hebt. Het duurste is het verschepen en uitbetalen van werknemers natuurlijk maar dat zijn echt geen 30 miljoen zoals je of de neef van je oom zijn buurman beweerd.
Het is niet voor niets dat zelfs nu Seat “officieel” niet vertegenwoordigd is in de WTCC als fabrieksteam men toch het customer program blijft uitvoeren. Er worden gewoon centen verdiend. Voor BMW idem dito en Chevrolet begint ook op gang te komen met een dergelijk programma.
Nog 9 berichten te gaan …….
Nu nog 8
@Chorizo: ik vraag me eigenlijk wel af of je ooit in een Giulietta hebt gereden?… ben het helemaal met je eens dat het tijd wordt dat Alfa weer een echte GTA bouwt, maar denk dat je te ver gaat als je zegt dat de Giulietta volledig wordt ‘ingehaald’ door de andere aanbiedingen in die klasse. Zover als ik heb gehoord/gelezen is de Giulietta een goede auto in zijn klasse, qua stijfheid, wegligging superieur aan zijn concurrenten. Dat het nog geen GTA is, klopt wellicht..
@6C: Racen in de WTCC is wel wat duurder dan een standaard auto strippen. Er is jarenlang ontwikkelingswerk te doen voordat je voldoende snelheid hebt. Tenminste als je niet achteraan het veld wilt dobberen.
Wat ik wel vreemd vind is dat men niet in staat is om een ‘GTA-divisie’ op te richten die een Alfa ombouwt tot GTA. Zo moeilijk is dat niet. Een beetje tuner doet dat immers ook al. Met een paar miljoen investeren moet dat uit de grond te stampen zijn. Dat valt natuurlijk wel te combineren met je race-activiteiten, maar realiseer je wel dat het dan een stuk duurder wordt.
@Hans,
Eenmalige ontwikkeling kost zeker duurder dan de 5 miljoen die ik noemde, maar de jaarlijkse kosten daarna zijn zeker niet zo hoog als Alfaspeed beweerde. Dat was onzin. Daarbij optellende dat de 156 al snel uit handen werd gegeven aan N.Technology. Net als destijds met de 155 die na een jaar al overgedragen werd aan Prodrive. Ontwikkeling van een goede WTCC kan met een jaartje al voldoende zijn. Het lukt bij de concurentie immers ook zo. Zie de Leon die Cordoba verving. Een S2000 is geen groot hocus pocus avontuur voor een fabrikant. Zeker als je ziet hoeveel privateers een net zo goede wagen kunnen neerzetten naast de fabrieksteams. Het Lada-avontuur begon ook maar in een schuur hier in Nederland.
Een goede constructeur hoeft het wiel niet bij elk model opnieuw uit te vinden. Wel is hij afhankelijk van de goede basis die het showroommodel bied. Ze zijn afhankelijk van wat FPT uit hun researchcentrum uitpoept. Er gingen al snel geluiden rond dat de 159 bijvoorbeeld een veel mindere basis dan de 156 zou hebben. Vandaar dat (op een australische gek na) niemand zijn vingers brand aan dat model.
Het gebrek aan een GTA-afdeling snap ik ook niet. Koop desnoods de naam Autodelta terug uit engeland want die naam moet toch bij menig potentiele klant een bel doen rinkelen. Al is het alleen al voor de badge. Een nieuw leven voor een AlfaCorse divisie lijkt me ook wel wat. Hoeven ze sportieve aspiraties niet meer uit handen te geven en mooi binnenshuis doen net als Seat-Sport, BMW-M, AMG, Renault-Sport en dergelijke. Vooral hoe Renault de zaakjes hierin aanpakt lijkt me een goed voorbeeld voor FGA. Er is schijnbaar toch een markt voor “hardcore” straatversies van competitiemodellen. De MiTo GTA-Concept gaf hoop, maar daar bleef het bij.
Het zou voor ons Alfisten al mooi zijn als FGA alleen al goede basiscompetitiemoddellen zou uitbrengen voor privateers zoals de Seat Leons, BMW 3-series en Honda Integra’s die wereldwijd ingezet worden. Privateer Alfa-rijders wil ik ook wel toejuichen. 😉
@6C Jordy: met welk type auto wil je dat dan doen??
@Chorizo: De geteste modellen zijn allemaal hardcore auto’s en in normaal dagelijks gebruik niet lang te rijden (veel te hard en racy)behalve de Alfa.Deze auto is geen hardcore zoals een 147 GTA.Dat ze dan de vloer met je aanvegen is niet zo gek.Van ded mito is ook al een GTA uitvoering ontwikkeld maar Alfa vond het nodig om dit model niet op de markt te brengen.daar zullen redenen voor zijn.
@Chorizo: Ik durf het bijna niet te zeggen maar als antwoordt op je vraag wat het over jouw zegt dat jij alleen de snelste auto wilt hebben zijn hele boeken geschreven.
Als ik de reacties, vergelijkingen en argumentaties hier lees, krijg ik het idee dat sommige mensen in een soort virtuele Gran Turismo / Play Station wereld leven.
Geen enkel gevoel voor de echte wereld, waren bedrijven op een rendabele manier auto’s moeten produceren en verkopen, i.p.v. alleen maar de snelste/beste/stoerste auto voor een paar dromers die er op internet erg veel over praten, maar er als puntje bij paaltje komt geeneen kopen.
Erik,
Ik ben het helemaal met je eens we leven in andere tijden en Alfa Romeo is nu heel druk bezig omeens een goede basis neer te zetten FIAT is een ander merk geworden. vroeger kocht je FIAT’s alleen maar in de actie omdat je een uitgestelde betaling kreeg. Tegenwoordig kopen mensen een FIAT omdat het een FIAT is zeker bij de 500 en de Panda.
Alfa Romeo is nu op de weg terug en er komen nog zeer veel leuke producten van dit merk. En ik vind die Mito 14% juist super slim alles op dit moment is labeling en Co2. Had met mijn broertje gekeken naar die 1.3 JTD met 14% dan kan je hem dus echt helemaal vol hangen heb je wel een hele dikke Mito. Squdra chipje kan er dan ook in ga je naar 100 Pk en 250 NM koppel om aan te geven een SEAT LEON 1.8 TSI heeft het zelfde koppel Alfa Romeo niet sportief!?? uit een 1.3 diesel.
Ciao
Squadra
Nou dan doe ik het maar!!!
CENTO berichten op AUTOEDIZIONE en dat voor het einde van het jaar aan iedereen hier een heel mooi 2011
En heel veel Italiaans auto plezier!!!
100 berichten ik denk een record!!!
Ciao
Squadra
Ja dat is zeker zo Squadra 🙂 Ik hoop het wel ook een keer mee te maken mbt een heel ander onderwerp 😉
@Alfaspeed,
Kan met zowel de MiTo en de Giulietta. Echter zou er dan wel een 1.4 opgeboord moeten worden naar 1.6 wegens de nieuwe reglementen van de FIA voor 2011.
De MiTo zou een goede basis kunnen zijn voor het Junior-WRC. Concurenten in de vorm van Suzuki, Renault en Citroen.
De Giulietta zou zeker kwa dimensies kunnen strijden in kampioenschappen die de S1600 en S2000 blijven hanteren. (WTCC)
Fabriekssupport is inmiddels klein dankzij de FIA maar het aantal privateer inschrijving is booming. FGA had hier een graan van mee kunnen pikken naast Seat, BMW en Honda. Het is wel even zoeken naar een goede constructeur als Alfa dit uit handen wil geven. De meeste gerenomeerden zijn al bezet. Of ze moeten net als Nissan de gok nemen op een jonge constructeur met visie. (GTR in Fia-GT)
@Squadra,
Benzine en diesel is niet eerlijk te vergelijken met prestaties aan het vliegwiel. Beter is te meten aan de wielen wegens koppelconversie van de v-bak. Tel daarbij op het aantal gangwissels wat je nodig hebt met de JTD om de TSI bij te houden.
Meer info weet je wel te vinden daar je vaak reclame maakt voor je naamgenoot. 😉
@AE,
Waar het hart van vol is loopt de mond van over. Zowel bij de anti-partij als de pro-partij. 🙂
@AutoEdizione: Ik denk dat iedereen het beste voorheeft met Alfa. Allemaal willen we het beste alleen hoe is de vraag. Ik vind een discussie wel leuk maar zal wel proberen minder negatief van toon te zijn. Is het glas is halfvol of halfleeg ?
Omdat er zoveel meningen zijn is het misschien leuk voor de site om de lezers eens te vragen hoe deze site verbeterd of aangevuld kan worden. Kan ook een leuke discussie worden en de site kan daar voordeel uit halen.
@Ferry832: Helemaal mee eens.het kan soms wat hard zijn de discussie maar het is ook geen watjes merk.
Wens iedereen een goed 2010 en veel Alfa plezier.
Iedereen een spetterend 2011!
ik vind dat de discussie hier toch nog steeds wel beschaafd wordt gevoerd… natuurlijk zijn we het niet altijd met elkaar eens, maar zolang we met argumenten blijven discussieren, ipv schelden is er niets aan de hand…
ik ben zelf inmiddels radeloos op dit gebied.. zou willen dat Fiat het voor elkaar krijgt om Alfa eindelijk goed neer te zetten. Ik zie daar ook wel de geluiden (die zijn gemakkelijk te maken natuurlijk) en ook de acties langzaam van neerdalen, maar ben nog niet overtuigd of het allemaal wel verstandig en genoeg is. Begrijp nog steeds niet waarom het zo moeilijk is voor Alfa om te begrijpen dat je als sportief merk een GTA nodig hebt om imago op te bouwen.. de ontwikkeling doen ze dan wel (denk aan de Mito gTA) en als het dan interessant wordt haken ze af.. de hoeveelheid publiciteit die een gangmaker als GTA oplevert is onbetaalbaar…
Aan de andere kant, VW zou dit best beter kunnen doen, maar wat houden ze heel van het karakter.. moet niet denken aan een Alfa met VW onderstel of motorblok.. dan liever dood?
Heb het idee dat we niet volledig genoeg geinformeerd zijn om hierover te beslissen.. en zelfs dan nog… ik mag er helaas toch niet over meebeslissen.. we zullen wel zien wat de tijd brengt..
En het is zowaar het populairste topic op AE geworden.
@Hans75,
Wat een Alfa met VW-blok zou worden hadden we moeten vragen aan Rudolf Hruska. Zijn kennis van het KDF-blok vormde de basis voor de Alfa-boxer. En daar was achteraf niks mis mee. 😉
Had pas nog vernomen van keverliefhebbers dat de Alfa-boxer bijna 1 op 1 met weinig aanpassingen in een kever te hangen is. Dan had Rhuska blijkbaar blueprints van zijn ex-werkgever meegesmokkeld.
@Alfaspeed
Ik wil helemaal niet met de snelste rijden. Maar ook niet met de traagste. En ja ik heb met de Giulietta gereden. En met de Ford. En met de Renault. En ik kan je vertellen dat ze helemaal niet harder of zachter rijden dan de Alfa. Ik kan je wel vertellen dat de Giulietta -die ik als diesel overigens een prima auto vind- de slechtste stoelen heeft die ooit in een Alfa hebben gezeten. Dus wat dagelijks gebruik betreft delft hij het onderspit. En ook wat betreft prestaties en stuurgevoel. Dus daar sta je dan.
@Chorizo:
“Dus wat dagelijks gebruik betreft delft hij het onderspit. En ook wat betreft prestaties en stuurgevoel. Dus daar sta je dan.”
En dat tegen de mening van 95% van de media… 😉
Werkelijk, toon me eens een test waarbij de QV het haalt van de RS’en van deze wereld?
@Chorizo: Appels met peren vergelijken. Lees mijn vorige comments maar…
Goed, ik bijt, waar moet je een QV dan mee vergelijken?
QV en RS???…. volgens mij moeten jullie de geschiedenisboeken er weer eens op naslaan. QV staat nooit voor een megasterke asfaltverschroeier, dat heet altijd nog GTA.
@AutoEdizione: Sterker nog dat waren Alfa Romeo’s bijna nooit. Kan me alleen de Giulia Bertone voorstellen… Alfa Romeo stond voor luxe, beleving, comfort en snelheid. Ik zie het meer als de betaalbare Maserati, maar dan iets scherper.
De meeste praten over de GTA maar dat waren alleen de 147 en de 156. Daarvoor had je volgens mij alleen de oer GTA.
QV staat al heel lang voor het snelste of het topmodel van een bepaalde serie. Bij de 33, de 75, de 90, de 145 en de Alfetta stond QV op de snelste uitvoering.
Ik vind daardoor dat QV wel te vergelijken moet zijn met RS, GTI, Cupra enz. Een eventuele GTA kan je dan vergelijken met GTI-R, RS CUP, Cupra-R enz.
Een eventuele GTA kunnen we voorlopig wel uit ons hoofd zetten en dat is erg jammer. Ik zou wel graag een Giulietta willen zien de kan concurreren met de Focus RS. Die laten zien dat 300 pk op de voorwielen gewoon mogelijk is. Met de RS500 gaan ze zelfs over die 300 heen. Fantastisch en een echte imagodrager voor Ford.
Tja.. GT, GTA, GTAM, TI, S, SS, QV, QO en Evoluzione. Wie weet het allemaal nog? 😉
Okee.. om niet te diep te gaan nemen we één criterium : motorgeluid.
We vergelijken de qv met jullie voorstellen en hij kan recht naar de prullemand.
Maar even terug naar de vraag die jullie ontweken : met welke andere momenteel gebouwde auto – als in, concurrent – moeten we de qv dan vergelijken?
Luxe + comfort? Duidelijk teveel Lancisten aanwezig. Men neme een 105, GT(V) of 75 en we zien alles behalve luxe of comfort. En daar heb ik vrede mee want dat zoek ik ook niet in een Alfa. Anders had ik wel mercedes of lancia gereden.
De term GTA is overrated want het heeft een te kleine bijdrage geleverd aan de geschiedenis. Alleen de 105 verdiende die naam. De 147 en 156 zeker niet. Verder is de term GTA alleen af en toe om commerciele redenen in de autosport gebruikt.
Waar is de tijd dat elke uitvoering van een Alfa een bochtentijger was? Waar je met de instapper 33 Red niet onderdeed voor de QV of Q4? Waar je met de 75 TS aan de betere hand was dan met de 75 QV? Er was een tijd waarin ongeacht de badge je toch wist dat elk model Alfa een asfalttijger was die kon bijten. Nu kan een Alfa alleen nog maar blaffen. En het ergste is dat menigeen dat al geaccepteerd blijkt te hebben.
Sergio laat de handschoen te lang liggen. Waneer raapt hij hem op om te laten zien dat Alfa het nog niet verleerd is? Ford en VAG zetten ons te kakken nu.
@Chorizo: De Giulietta QV is een unieke combinatie tussen sportiviteit en comfort.
@6C Jordy: Dat zijn naar mijn mening de enige. Neem de 1900/Touring/Coupé, Giulia SS, Spider, 2000/GT, 2600/GT, GTV6, Montreal, 6, Nova’s en de 90.
Hopelijk niet zoals de Arna een unieke combinatie was tussen Italiaans vernuft en Japanse precisie?! Je kan maw geen concurrent noemen waar de qv het niet tegen moet afleggen. Zelfs jij niet, optimist der optimisten.
Dat duidt toch al redelijk goed in welk bedje het merk ziek is, nee?
Enneuh, de GTV6, een Montreal, luxe en comfort?
Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat er gewoon een copywriter aan de andere kant van het scherm zit die nog nooit met één van de auto’s heeft gereden die je daar komt op te sommen.
Anders wist je dat een paar honderd kilometer in een GTV6 je gillende pijn in de kuiten en achillis geeft. (En een grijns van oor tot oor). In een Montreal ben je dan stokdoof. (maar dat trekt wel weg).
Kom toch..
@Chorizo: Ga het aub niet op de man spelen anders gaat het topic op slot.
Ik ga me niet verdiepen in allerlei cijfertjes. Kan bijvoorbeeld ook geen concurrent noemen die beter is dan de Giulietta. De Giulietta is naar mijn mening een prachtige combinatie tussen comfort en sportiviteit. Rondetijden van de auto’s interesseren me nauwelijks. Als het om een GTA zou gaan misschien wel…
Ik heb inderdaad niet met alle auto’s ervaring, maar dat acht ik ook niet nodig. Ik weet dat de auto’s imperfecties hadden en daarom gaat het nu misschien niet al te best. Toch moesten de auto’s een bepaald comfort geven, het is immers geen minimalistisch hardcore merk zoals veel mensen denken. In veel folders werd daarom ook gerefereerd aan luxe en comfort.
ik vind de term “luxe en comfort” ook niet erg passend gekozen…
noem het dan “sportiviteit passie en karakter” of zo.. dat heeft elke Alfa zeker wel, vroeger zeker, en nu nog steeds, zeker in vergelijking met zijn concurrenten.
Dat gaat ook niet om de pure snelheid, maar veel meer de beleving van het rijden. Ik heb ooit een paar dagen Golf gereden, die auto rijdt best aardig, maar na 10km ga je je vervelen.. en irriteren aan het uitermate steriele saaie interieur.. de klefheid van het stuur.. ongeacht hoe snel het ding ook mag gaan.. het is slechts een auto.. een gevoel dat ik nooit heb als ik in een Alfa rijdt.. ongeacht welk model of motorvermogen.
— edit —
Graag de huisregels in acht nemen.
@Hans75: Toch stonden veel Alfa Romeo’s wel degelijk bekend als fijne reisauto’s. Natuurlijk niet op dezelfde manier als Lancia. Bij Alfa Romeo speelt stuurprecisie, motorgeluid en algemene sportiviteitsbeleving een veel grotere rol. Maar om nou te zeggen dat het circuitmonsters waren. Het waren naar mijn mening verre van Lotus achtige auto’s….
Natuurlijk zijn het fijne reiswagens… maar dat hoeft niet altijd luxe en comfort te betekenen. ik vind het prettiger om een fijn sturende, strak geveerde Alfa te hebben (GT3.2 met verlaagd intrax onderstel in mijn geval), waar ik zonder enig moment van verveling mijn 50000km per jaar mee rijdt..
En hoe, precies, overtrad ik de huisregels?
@Hans75: Voor mij mag het toch wat meer comfort hebben. Denk dat ze dat bij Alfa Romeo goed doen (QV/TI).
@Chorizo: Kijk even onder terzake. Met discussiëren is niets mis, maar het moet wel fatsoenlijk blijven.
@Il Quadrifoglio,
Toevallig dat de door jou genoemde exemplaren de minder verkopende waren? 😉 De naam Lotus moet niet te vaak vallen trouwens. Anders wakkerd weer mijn geheime stille droom aan om ooit een Cortina of Elan te willen bezitten… (2 van de wagens op mijn 100+ tellende wishlist)
@6C Jordy: Wel de lekkerste! 😉
Ik heb overigens veeeeel meer met het Alfa Romeo van vóór de oorlog.
Het nieuwe Lotus is ook goed bezig! Veel spraakmakende modellen… Maar jij houdt best van spartaans begrijp ik?
— edit —
In de laatste zin ga je weer de fout in. Hou het aub gewoon netjes en behandel andere mensen met respect.
Lancia wordt hier door gebrek aan kennis of door verhitte argumentaties (ik denk dat laatste 😉 ) echt stevig te kort gedaan. Lancia’s zijn altijd goede dynamische auto’s geweest (echt Italiaans), meer dan de meeste concurrenten. Probeer de Delta van nu maar eens of een Fulvia of Thema van toen. Luxe in combi met rijdynamiek horen vooral thuis op de oorspronkelijke GROTE Alfa’s van toen (overigens mist de dynamiek bij een Montreal wel behoorlijk doordat de auto een compromis is). Maar ook een Giulietta uit de jaren ’50 was voor z’n tijd ook niet oncomfortabel en toch sportief. Lancia’s zaten hoger in de markt en waren (veel) beter afgewerkt en comfortabeler. Intussen richtte Alfa Romeo zich meer en meer op de rijdynamiek mede vanwege een rijke racehistorie.
Sportiviteit is altijd dominant geweest maar het gevoel voor stijl en comfort is volgens mij nooit vergeten.
Als ik de laatste zin de fout in ga -herriner me aub even waarmee, ik kan het hier niet lezen- waarom verdwijnt dan alles? Heel verhit was de argumentatie overigens niet. Of is het woord ‘je’ een scheldwoord misschien?
@autoedizione
Verklaar je nader, hoe is de Montreal meer een compromis dan, bijvoorbeeld, een Brera, of Mito, of Giulietta? Wat is het probleem met zijn dynamiek? Ik herriner me stellig races waar een Autodelta Montreal een halve ronde voorlag op de eerste 911.
@chorizo: Uiteraard is ‘je’ geen scheldwoord. Maar als je het in een negatief context gebruikt, dan kan het voor die persoon als vervelend worden ervaren. Dat wordt hier bedoeld met ‘niet op de man’ reageren.
Graag wil ik het hierbij laten en weer on-topic gaan. Uiteraard ben je verder van harte welkom om aan deze discussie deel te nemen.
@Il Quadrifoglio,
Hoe spartaanser hoe beter. Wil graag betrokken worden bij het rijden zonder afgeleid te worden door randzaken die ik niet nodig heb. Een TVR vind ik daarom ook prachtig. Heel soms kom ik nog een Griffith tegen. Voor mij 1 van de weinigen met de beste verhouding tussen een spartaanse testosteronbak en een elegant design.
Maar alle modellen die afgeleid zijn van de Lotus-7 vind ik ook super. Misschien dat ik ooit nog wel eens een Tiger zelf ga opbouwen. Natuurlijk met de Sierra aandrijflijn, maar wel met Alfa TS motor er in. (als de RDW me natuurlijk niet scheel gaat rekenen door me in een hoge belastinggroep te plaatsen 🙁 )
Voor mij ook… mag het graag spartaans..
@6c: Denk dat je mijn Moss Monaco ook wel aardig zou vinden… hij is voorzien van een Alfa 2.0 Twinspark blok en 105versnellingsbak.., met 650kg gewicht wil dat aardag van zijn plek.. behoorlijk spartaans, de enige twee opties aan boord zijn een claxon en handverwarming (door je tengels op de uitlaat te leggen)
@Hans75,
Dat is geweldig spul natuurlijk. 🙂
Maar in welke belastinggroep ben je ingedeeld? Had begrepen dat een kitcar per definitie in emissiegroep G word ingedeeld omdat er geen uitslagen van emissietesten overhandigd kunnen worden. Alleen de wat grotere kitcar bouwers als Caterham zouden hier op uitgezonderd zijn?
Chassis van de Moss is uit 1967, dus helemaal belastingvrij gelukkig.. en goedkoop te verzekeren, ook wel zo prettig.
De uitlaat pluimt als de beste, dus zo’n test zou zowiezo waarschijnlijk categorie Z opleveren 😉
Was het ook een kitcar die je zelf gebouwd hebt?