Analist zegt dat Chrysler het niet gaat redden
Max Warburton analist van Bernstein Research ziet het maar somber in voor Chrysler.
Hij noemt FGA een te zwak medicijn om de ernstig zieke Amerikaanse kolos weer op de been te helpen. Veel analisten zijn juist zeer te spreken over de resultaten van CEO Sergio Marchionne tot nu toe,vanwege de strategische besluiten die momenteel worden genomen, zoals drastische kostenbesparingen. De plannen van Marchionne snijden hout en zetten ook zoden aan de dijk, maar dat weerhoud de bekende analist er niet van om te zeggen dat de maatregelen te beperkt zouden zijn. Het is eigenlijk geen verrassing want de analist van Bernstein roept dit al sinds de fusie van vorige zomer.
Ondanks de huidige stijging van inkomsten voor het concern en een aanstaande ‘break-even’in het verschiet, zegt Warburton dat er alle reden is tot scepticisme.Volgens hem is het niet fundamenteel genoeg wat er momenteel aan verbeteringen wordt doorgevoerd. Het modellenaanbod is te mager volgens de analist en de voordelen die FGA biedt zijn niet doorslaggevend. De nieuwe ontwikkelingen die er aan zitten te komen moeten volgens de natte vinger expert, moeten veel sneller tot stand komen.
Marchionne’s voorspelling van een Amerikaans marktaandeel van 14% voor Chrysler tegen 2014, noemt Warburton puur ‘wishful’. Chrysler heeft al 10 jaar niet meer een dergelijk aandeel gehad en zit momenteel onder de 10%. Het voorstel wat eventueel wél succesvol zal zijn volgens de mensen van Bernstein is het sluiten van de merken Chrysler en Dodge, om zo Jeep en Ram te laten overleven. De productielocaties moeten dan ook veel Italiaanse modellen gaan produceren voor verkoop binnen en buiten de VS.
Er zijn een aantal zaken waar deze ‘experts’ aan voorbij gaan volgens ons. Allereerst de belangrijkste: Het plan en de aanpak van Marchionne redde in 2004 een groot bedrijf wat er nóg slechter aan toe was in een veel complexere markt. Ten tweede maakt Chrysler een drastische herstructurering door momenteel waardoor het samen met Lancia een exclusieve markt zal betreden voor hoogwaardige originele producten. Dodge zal een klein maar tot de verbeelding sprekend label worden voor de liefhebber uit de VS, en daarom helemaal van de Europese markt verdwijnen. Er zullen veel Fiat’s en uiteindelijk ook Alfa Romeo’s gebouwd gaan worden in de VS. De enorme technologische input van FGA-FPT en die van Chrysler zelf zullen samen ontelbare voordelen gaan opleveren. Nieuwe productielocaties in opkomende landen zullen de positie van Chrysler in Zuid Amerika, Oost Europa, India en China aanzienlijk versterken.
Wij zien het dus zelf niet bepaald somber in.
We hebben in de wereld van vandaag teveel ‘experts’ en ‘analisten’.