Amerikanen verwachten V6 Pentastar Biturbo op toekomstige Maserati’s
Op basis van behoorlijk betrouwbare gegevens verwachten wij dat dit niet zo is. Nog paar een paar dagen geleden schreven we hier al over. Maserati krijgt volgens het Amerikaanse Inside line een nieuwe belangrijke motor op basis van de V6 Pentastar, uitgerust met dubbele turbo. Zij zouden zelfs te weten zijn gekomen dat de 6-pitter de V8 compleet gaat vervangen. Wat ons betreft een broodje aap verhaal, aangezien modellen als de GranTurismo en de Quattroporte altijd leverbaar zullen blijven met V8 motoren, al was het om een bepaald soort klanten tevreden te kunnen houden.
We weten toevallig dat bij FPT een heel goede motor in de rekken staat, waar Paolo Martinelli ooit de basis van tekende. We verwachten dat juist deze krachtbron z’n weg zal vinden naar nieuwe topmodellen met Italiaans logo. Uiteraard is het niet uitgesloten dat het nieuwe Amerikaanse blok van Chrysler, in bepaalde opzichten (vanwege de kosten) een huwelijk is aangegaan met de Italiaanse ‘sei cilindri’. Waarschijnlijk heeft dat laatste alles te maken met dit gerucht, maar het totaal verdwijnen van de Modenese V8 binnen het gamma van de drietand, vinden wij dus uitermate onaannemelijk.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Een chryslermotor kan niet in een Maserati…
Deze 3.0 V6 unit wordt speciaal voor Alfa Romeo en Maserati gebouwd. De Martinelli wordt simpelweg samengesmolten met de Pentastar zodat deze van 1 productielijn af kan rollen. Natuurlijk veel efficienter dan het eerste plan om deze motor bij AVL in Oostenrijk te laten bouwen.
@II Quadrifoglio
Daar zou men niet meer als respect voor moeten hebben!
@Il Quadrifoglio
Martinelli?
AVL?
Vertel eens wat meer. Welke motor is dat? Ik ben die naam nog niet eerder tegengekomen en ik lees alles volgens mij. Ook de firma AVL ken ik niet. Voor wie bouwen die allemaal motoren?
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat ik het leuk vind om van jullie wat meer gedetailleerde achtergrondinformatie te krijgen (wat jullie wel vaak doen hoor, complimenti). Het gebruikelijke nieuwe-modellen-geruchten-dan wel officieel nieuws kan ik ook wel op de Sjonniesites zoals autoweek lezen. 😉
@Il piu migliore: Yep, ontwikkeld door Paolo Martinelli (ex Ferrari F1 engineer). Deze V6 moest dé opvolger van de Busso worden.
De motor is al een paar keer aangepast. Eerst zouden er 2 atmosferische varianten komen (3.0/3.5 liter) met topversies die meer dan 100 pk/l moesten leveren. Later werden dit 2.7/3.3 liter motoren met 1 of meer turbo’s.
Nu heeft men het over een 3.0 liter Martinelli/Pentastar. Naast de inmiddels gebruikelijke turbolading zou deze ook atmosferisch leverbaar moeten worden.
Volgens mij is AVL betrokken geweest bij de ontwikkeling van o.a. de BMW V10. Ze doen ook veel in de F1. Hier is vast meer te vinden:
http://www.avl.com
@Lusso
Ach niks nieuws, de Chrysler TC by Maserati jaren geleden. Al lag daar wel een apart blok in.