Amerikaanse verkoop Fiat 500 droogt langzaam op
Fiat is wat de 500 betreft terug bij af op de Amerikaanse markt. We leven uiteraard inmiddels in heel andere tijden. Na een korte hype in de VS om steeds compacter en schoner te gaan rijden, lijkt de focus al een paar jaar weer op de ouderwetse grote auto te liggen. Gevolg; FCA (toen nog Fiat Group Automobiles) dat in 2009 naar Amerika kwam en tijdens de regeerperiode van Obama beloofde om mee te werken aan het redden van Chrysler, wedt inmiddels op heel andere paarden uit eigen stal. Compacte auto’s van Chrysler en Dodge (Dart en 200) zijn inmiddels zelfs weer uit productie gehaald en Fiat heeft de iconische 500 maar kortstondig flink aan de man weten te brengen. De 500L wordt zelfs als een foutje beschouwd door Marchionne.
We herinneren ons nog goed hoe het introduceren van de Fiat en de 500 met veel inzet gepaard ging. Het eerste jaar (2011) was nog een soort opstartfase waarin niet veel verkocht werd. Marchionne gaf achteraf toe dat de timing voor de introductie niet optimaal was. Tot 2014 was de verkoop heel aardig te noemen met uitschieters van 4000 stuks per maand. Marchionne gaf echter toen al aan dat dit niet zo zou blijven. Ook een volledig elektrische 500E (2013) zou daar geen structurele verandering in kunnen brengen.
Inmiddels wordt het merk Fiat in de VS meer gedragen door Abarth versies en de 124 Spider. Maar iets zegt ons dat dit niet toereikend zal zijn op de langere termijn. De 500 werd in april slechts 1201 maal verkocht. Een aantal dat in 2016 maandelijks ook al ongeveer werd gehaald. De 500L is reeds een verloren zaak met maar 115 stuks in april. Dit model is sinds de lancering in juni 2013 nooit van de grond gekomen met maximaal 1400 in een maand. De vorig jaar geïntroduceerde 500X doet het niet veel beter en werd in april 758 maal verkocht. De Crossover heeft last van de dalende verkoop op de Amerikaanse markt en zit nu structureel onder de aantallen van vorig jaar. De in juni 2016 gelanceerde 124 Spider werd in april 465 maal verkocht en schommelt tussen dit aantal en een paar honderd heen en weer.
De Fiat 500 heeft in de VS geen (succesvolle) optische aanpassing gehad zoals bij ons. Mogelijk zijn de teleurstellende verkoopaantallen daarvan de oorzaak. Wel is er nu besloten om nieuwe uitrustingsniveaus in het leven te roepen. Bijvoorbeeld als ‘Bicolore’ (foto, alleen het dak). De nieuwe optische pakketten zijn Sport Black Trim, Two-Tone, Abarth Roof, Mirror Cap en Body Stripe. Ondanks de frisse tinten, is dit uiteraard niet te betitelen als een echte vernieuwing. Daarom vragen we ons momenteel in het bijzonder af, wat de doelstellingen zijn voor het merk Fiat in de Verenigde Staten voor de komende jaren. Gezien de recente introductie van de 124 Spider verwachten we wel dat FCA het project nog niet op zal geven. De showroomcombinatie met Alfa Romeo is uiteraard ook een goede. De kersverse Giulia valt in Amerika in de smaak en werd 634 maal verkocht in april. Een ander succes is uiteraard de uit Italië afkomstige Jeep Renegade. Deze werd in Amerika vorige maand maar liefst 8619 maal verkocht.
De Renegate verkoopt dus goed en de 500X zijn evenknie doet niet eens 10% daarvan. Dan zit er toch iets marketing technische niet goed. In films en series zie ik in het straat beeld toch met enige regelmaat een 500 inbeeld tussen al die Amerikaanse modellen waarde acteurs dan in zitten natuurlijk. Alleen in F&F6 waar de Giulietta even een Jumbo jet tegen het asfalt trekt is uitzondering maar daar mogen duidelijk zijn dat FCA sponsor is met ook veel SRT modellen op het doek 🙂
Tja met mr Trump zullen de Amerikaanse gorgel bakken meer succes boeken dan de meer eco wagens.
De Fiat 500 is 10 jaar oud en verdient nu wel echt een nieuw model. Die FIAT 500L moet je saneren de opvolger zal een FIAT 500 moeten zijn maar wel wat serieuzer wat dikker wat meer power uitstralen. En maak hem ook wat lichter met de nieuwe Firefly motoren. Ik zou een FIAT 500 maken die ook ietsje groter is meer kofferbak ruimte en maak ook een FIAT 500 giardiniera en die prachtige Zagato coupe.
Van de 500 en 500C en Zagato maak je ook Abarth uitvoeringen en van de Giardiniera maak je een S versie. De nieuwe Cabrio moet je nog iets meer cabrio maken waarbij het dak nog ietsje verder open kan. De FIAT 500L zou ik direct terug trekken uit de USA en niet meer leveren ook in Europa zou ik deze auto niet meer leveren maar zou op de Tipo basis een mooie serieuze MPV maken die heel scherp geprijsd is!
Ciao
Squadra
De markt van de sedan in de USA zal steeds kleiner worden en van de kleine sedan (zoals de 500) vrijwel verdwijnen.
Het is niet logisch om het op te geven: De verkoopaantallen zijn weliswaar niet hoog, maar een klant die een 500 koopt, bied je geen SUV in de plaats aan. Stop je, dan raak je die klanten dus kwijt aan andere merken. Het is bovendien niet logisch dat de brandstofprijzen altijd laag blijven. In de top van Fiat is men slim genoeg om dit te beseffen.
Bovendien is de Fiat 500 een uitstekende ambassadeur van Italiaanse kwaliteitsprodukten. Amerikanen hebben dankzij de 500 geleerd dat kleine auto’s niet saai hoeven te zijn, dat ze niet onveilig zijn, dat Italianen goed in stilering zijn, en dat ze nog knappe technologie onder de motorkap hebben ook. Je kunt dat niet eeuwig blijven uitmelken, je zult met vernieuwing moeten komen, maar de rol van de 500 is op dit punt zeker nog niet uitgespeeld.
Ik ga er dan ook vanuit dat Fiat de komende jaren in de V.S. aanwezig blijft, met wellicht wat anders dan nog meer varianten op het thema 500.
Die 500L had beter niet gekomen, en in de plaats daarvan een mooie 500 Giardiniera.
@peter millecento
helemaal mee eens. en Zoals Squadra aangeeft ook de zargato had er moeten komen. De 500L had gewoon een Panda XL moeten worden ruim slim en gunstig geprijsd en niet een ruimte wonder met 500 neus voor veel (teveel) geld.
Waarom de 500L boven de 500 Giardiniera is gekozen is mij nog steeds een raadsel. Nochtans was het ontwerp van de 500 G klaar… Flater!
Inderdaad, ze hadden beter de goed lopende Musa een opvolger kunnen geven + een giardiniera voor Fiat.
De modellenpolitiek en de marketing van FCA doet mij telkens weer versteld doen staan. Het is teveel korte termijn. Ben het helemaal eens met Squadra. En wat Alfa Romeo betreft… met alleen de 2 modellen die er nu zijn ga je het ook niet redden.
De (Duitse en Zweedse) concurrenten hebben een veel bredere modellen opbouw.
En over Lancia maar te zwijgen.
Ik vraag me al jaren af wat Fiat wil in de V.S. Toen was ik een zwartkijker… Een nieuwe 500 zie ik op korte termijn niet komen, de 500L zal waarschijnlijk geen opvolger krijgen. En dus zou je hoop kunnen vestigen op een eventuele grote broer van de 500X en een vijfdeurs hatchback van de 500. Als die er al komen, zal het te laat zijn.
Vergeet overigens ook het ooit zo grote Chrysler niet… Dat heeft nog maar twee modellen (300 en Pacifica) in de showroom staan. Over verkwanseling van een merk gesproken.
Ik denk dat Fiat er slim aan zou kunnen doen om bv de X6H basis van de nieuwe Argo te gebruiken als basis voor de 5-deur 500.
Als ze de Body gebruiken en dan doormiddel van de achterklep, bumpers, deuren, voorspatborden en motorkap design er een 500 van te maken.
Op die manier kan je de prijs ook laag houden, anders dan een compleet nieuwe 500 te ontwikkelen, wat weer extreme kosten met zich mee brengt.
Dat de 500 aan vervanging toe is na 10 jaar zal niemand verbazen.
Persoonlijk denk in dat Fiat (FCA) daar niet kapitaal krachtig genoeg voor is en daarom op zoek is naar een grote Partner.
Verder denk ik dat als er een 5-deur 500 komt het ook snel over is met de 3-deur 500.
Je ziet toch steeds meer merken de 3-deur versies schrappen.
Ik ben “geen” 3-deur 500 fan, omdat ik het een onbruikbare auto vind.
Dan liever een Panda, die ook nog eens stukken beter rijd dan de 3-deur 500.
5-deur 500.
https://3.bp.blogspot.com/-oQNIAplcJPg/WRVoCtdnjsI/AAAAAAAAlt8/6gFe6ps3MH4acnxk-avm_LIt0vpwvafAQCLcB/s1600/Fiat-500-5-porte-51.jpg
The dutchsbird.
Alfa maar met 2 modellen?
Ff tellen dan 1 de giulia
2de stelvio
3 de giulietta
4de mito
5 de 4c
@Hans
Ik tel die oude modellen niet mee, omdat die al lang aan vervanging toe zijn. En de 4C is er alleen voor de happy few.