Amerikaanse overheid akkoord met Fiat en stapt uit Chrysler
Het gaat allemaal lekker vlot. Fiat deed vorige week zoals bij ons hebt kunnen lezen, een voorstel om het overheidsaandeel van 6% over te kopen en is er nu al uit met het Witte Huis. Daarmee kunnen we eigenlijk vandaag al zeggen dat het Italiaanse Fiat de grote baas is geworden van Chrysler, aangezien het aandeel in de op de drie na grootste autobouwer van Amerika nu naar 52% zal stijgen. Een half jaar geleden was dit nog maar 25%. Marchionne liet begin dit jaar al weten dat deze klus binnen afzienbare tijd te klaren zou zijn en hij had dus gelijk.
Vandaag is het dus zover en krijgt dit alles een extra symbolisch tintje, door een bezoek van president Barack Obama aan de Chrysler-fabriek van Toledo, Ohio. Chrysler doet het momenteel weer erg goed in Amerika en noteerde ook de afgelopen maand weer goede verkoopresultaten (+10%). Ook de vaak bekritiseerde president zelf ontvangt veel complimenten voor het huidige hersteld voor de Amerikaanse autoindustrie. Een industrie die hij een jaar geleden onder felle protesten de reddende hand besloot toe te steken, met als resultaat dat vandaag de dag de export weer bloeit. Obama zal vandaag een speech houden waarin het vertelt, dat de firma uit Turijn de 6% die nog in bezit was van het Witte Huis, voor 500 miljoen dollar zal overnemen.
Voor Marchionne komt het mooiste moment misschien nog, wanneer hij in het land waar hij opgroeide het aandeel Chrysler van de Canadese overheid kan overnemen. Een hoogtepunt voor de zoon van een arme immigrant uit Abruzzo. Daarna volgt nog het aandeel van 5% dat zal worden binnengehaald, zodra Fiat eind dit jaar een auto introduceert met laag een verbruik en weinig uitstoot.
Fiat heeft in de geschiedenis al vele pogingen gedaan om juist in Amerika een goede samenwerking aan te gaan. Dat begon meer dan 100 jaar geleden al in een vriendschappelijk overleg tussen oprichter Giovanni Agnelli en Henry Ford. Later in de geschiedenis waren er opnieuw diverse, vaak vruchteloze pogingen. Vandaag lijkt het dan toch te zijn gelukt en kan Fiat vol goede moet als zelfstandige Italiaanse autobouwer handel drijven op de wereldmarkt. Een succesvolle toekomst is na vandaag weer een stuk dichterbij.