Alle technische details nieuwe Fiat Panda 4×4 uitgelekt!
In Italië is via een website alle informatie over de nieuwe Fiat Panda 4×4 wat vroegtijdig uitgelekt via deze officiële sheets. Het nieuwe model wordt dit najaar verwacht en staat vooral in het bergachtige Italië altijd garant voor een commercieel succes. Al sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw heeft Fiat bijna een patent op het fenomeen compacte en praktische off-roader.
Op de officiële pdf van Fiat is te zien dat er sprake is van een compleet nieuwe transmissie met ‘multidisc’ koppeling op de achterwielen, met adaptief controle systeem en hydraulische wielmotoren op de wielen. Dit systeem is gekoppeld aan het reeds bestaande ABS en ESP van de Panda. De Panda 4×4 2012 is dus een nieuwe inventie van Fiat, dat ook voor ander toekomstige modellen (‘500X’) en door andere merken binnen de groep, in het compacte segment gebruikt zal worden (Jeep en Alfa Romeo).
[nggallery id=816]
Tussen de ophanging achter heeft de Panda 4×4 een nieuw ontworpen omhoog gebogen en extra rigide torsiestang, dat op alle Panda’s zit en voor een gewichtsreductie van 6,5 kilo zorgt. Toevoegingen voor de aangepaste ophanging van de 4×4 kunnen zo moeiteloos worden verwerkt. Dankzij deze opzet voor alle modellen, is er sprake van een enorme kostenreductie voor de ontwikkeling van de 4×4. Uiteraard zijn de karakteristieken en de opzet van de schokdempers en veren uniek voor dit model. Dat geldt ook voor de vering voor met nieuwe bevestigingspunten en een speciaal ontworpen verbinding die afwijkt van het normale model.
Op de Panda 4×4 vinden we ook het Traction Plus systeem terug, wat we kennen van 4×2 modellen. Dit elektrohydraulische systeem simuleert de aanwezigheid van een differentieel en kan dankzij de werking van het ESP, slippende wielen onafhankelijk bijremmen en brengt het overtollige koppel over op de wielen met de meeste grip. Dit systeem is ideaal bij zeer weinig grip bij snelheden tot 30 km per uur.
Motorisch maakt de Panda 4×4 straks gebruik van de TwinAir Turbo 85 pk en de MultiJet II met 75 pk. De 1.2 met 69 pk op de huidige 4×4, verdwijnt van de lijst. Het huidige model blijft overigens nog een tijdje in de handel, ook als het nieuwe model straks al op de markt verschenen is. Nieuw is ook de handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen (zeer korte verzetten). Ideaal voor de steile en moeizame gebieden waar de 4×4 voor is ontworpen.
spectaculair…
Is dit “Dit elektrohydraulische systeem simuleert de aanwezigheid van een differentieel” dan ook hoe bij Alfa het nieuwe Q2 (Mito Giulietta) werkt ipv doosje vol met tandwielen die de 147 GT Q2 wel hadden en later standaard op alle 159’s?
Jammer dat ze geen Q2 hadden op de GTA’s en de GT met 3.2 Busso. Geen overbodige luxe op die modellen. Nu kun je het er naderhand wel op krijgen. Handig om gelijk te doen met een nieuwe druk groep (hoef je niet 2 keer de boel uit elkaar te halen).
@AR 159; idd vergelijkbaar