Alle motoren van de Alfa Romeo Giulia op een rijtje
Er is een lijstje uitgelekt met de officiële line-up van motoren voor de nog te introduceren Alfa Romeo Giulia. Ook zoen we de daaraan gekoppelde achter- of vierwielaandrijving en de beschikbare transmissies. Wat direct opvalt, is de nadruk op de 2.2 JTDm enerzijds en de krachtige V6 benzine bovenin. Afwezig zijn voorlopig bijvoorbeeld enkele benzinemotoren met een lager vermogen, wat een glansrol voor de 1750 TBI had kunnen zijn en de V6 diesel. Van beide motoren wisten we inmiddels, dat de Giulia voorlopig nog niet hiermee zal worden uitgerust. Benzinerijders starten straks vanaf de 2.0 met 200 pk. Dit blok draagt de afkorting ‘GME’ wat voor Global Mid Engine staat. De naam is te verklaren door het feit dat ook Jeep gebruik zal maken van het blok.
Verder zien we handgeschakelde en automatische transmissies met enkel voor de Giulia Quadrifoglio met 500 pk een speciale gerobotiseerde bak (DCT). De topmodellen met 2.2 diesel (210pk) en 2.0 benzinemotor (280/250 pk) zijn straks ook verkrijgbaar als vierwiel aangedreven variant. Alleen de minder krachtige diesels (150/180 pk) en de Quadrifoglio zijn na lancering verkrijgbaar met handgeschakelde transmissie. Let wel, dit lijstje is het gamma waarmee Alfa Romeo van start zal gaan tijdens de introductie van de Giulia.
GME staat voor Global Medium Engine. Is inderdaad een 4 cilinder turbo benzinemotor.
Geen handgeschakeld op de 2.0 en had de 2.9 V6 geen 510 PK ??
https://www.linkedin.com/in/david-james-574abbb
GME = Global Medium Engine
De QV niet als optie met Q4. Zou er toch ook een AWD van maken voor wie wil. Wellicht is die nog sneller op de ring (hogere bochtsnelheid) meer tractie met acceleratie.
En inderdaad zoals AE zelf al stelt in het artikel, ook snel een glansrol voor de 1750 Tbi als entree-motor. Ik ben er zelf erg blij mee!
Ziet er veelbelovend uit! Ben benieuwd naar de nieuwe 2.0 turbomotor. 2.2 JTDm is dezelfde als in de Jeep Cherokee. Welke automaat zal Alfa gaan gebruiken, de 9-traps van ZF?
-EDIT- @N.N dank!
Alfa Romeo goes America!
Het is wel duidelijk waar ze op focussen. Want met deze motoren zetten ze niet in op downsizen. Nee het moto is duidelijk “there is no substitute for cubic inches” op z’n Italiaans dat dan wel want voor de Amerikaan betekend het een grote V8 zonder turbo want ja daar is een 4,5L V8 een small block.
Dus de VS is voor de Italianen de primaire markt. Die moeten voor 90% van de verkoop kennelijk gaan zorgen. Want er zit geen 1 uitvoering tussen die de (ex 156/159) lease rijder gaat betalen in NL. De Diesels schrijven te hard af dus die mag niet van de baas door te hoge lease prijs. En de Benzine’s starten bij 200PK 2L motoren die zal een aardige vanaf prijs hebben (40K +) met dito hoge lease prijzen dat iedereen toch helaas voor een Duitser gaat. We zullen hem hier dus helaas niet veel gaan zien. Tenzij ze toch besluiten om als instapper de 1.4 met 140PK en 17(8)0PK te leveren en een 1.6JTDm. Voor de Europese volumes. Met dit mooie motoren pallet zullen ze in de EU ben ik bang maar een klein publiek gaan bedienen.
Maar hoe gaan ze zorgen dat ze onder die 120Gram CO2 /km kommen als merk gaat dat niet lukken. Daar moeten dan heel veel panda’s van Fiat tegenover komen staan. Of gaan we een revolutionaire motor zien die met 200PK ruim onder de grens gaat geheel tegen de dorstige benzine alfa tradities in. De zuinigste 159 benzine scoort tegenwoordig een E label zelfs met een 1.7L Turbo. Met een 2.0 in het vooronder ben ik ook bang dat het gewicht hoger zal zijn dan de 159 vooral met de kennis dat QV al even zwaar of zwaarder is dan de 159 met 3.2L V6 FWD.
Van nature ben ik een ras optimist maar ik heb tegenwoordig zo mijn twijfels. Maar resultaten uit het verleden beiden geen garanties voor de toekomt. Laten we dan ook maar hopen op het wonder dat Giulia heet.
Te toekomst zal het ons leren. Ik ben benieuwd.
Eens met AR 159, focus ligt heel duidelijk niet in Europa. Op basis van de verwachte haalbare aantallen niet onlogisch, maar wel jammer voor ons, ik had de Giulia graag gezien in NL, en dat zal met deze motoren, ook als het gewicht meevalt, niet lukken. Misschien in een latere fase toch nog kleine motoren voor NL/B/DK/UK?
@N.N googlen doet wonderen 😉
Apart om te lezen dat dit lijstje met gemak als officieel en volledig wordt beschouwd. Ik wacht het gewoon nog even rustig af.
En dan te bedenken dat Marchionne verwacht het makkelijkst in Europa aantallen weg te zetten.
Het goede nieuws is dat ik geen TwinAir in het lijstje zie :-))
Ik ben het deels eens met AR159, dat diesels sneller afschrijven is bij onze lease maatschappij zeker niet aan de hand. Sterker nog een diesel houd bij hoge km standen beter zijn waarde. Aangezien de meeste rond de 130-160K ingeleverd worden. Benzine kan wel, maar is duurder en je moet verklaren onder de 30K per jaar te blijven.
Vergeet ook niet dat NL een hele kleine markt is, die ook nog eens verstoord is door het bijtellingsverhaal. Als dat over een jaar weer normaal is, zul je zien dat dit een logisch gamma is.
Ik vermoed dat er ook nog wel wat kleinere motoren bij gaan komen, bij de 159 kwam de 1.8 ook wat later. Echter als ik het vergelijk met bijv de C klasse, die hebben ook voornamelijk 2 liters benzine en een 1.6 turbo benzine in 156pk. Ik zie daar ook de CLA instap diesel wel weer minder populair worden zodra alle bijtellingstarieven weer normaal worden.
met betrekking tot het gewicht, de 159 3.2 moet je natuurlijk wel in de Q4 variant nemen als je dit vergelijkt met de Giulia. De Giulia is groter en dan 50kg lichter, dus dat beloofd wel wat. En weer vergeleken met de C en de 3 dan is het gewicht vergelijkbaar.
Ik denk dat het de 200pk benzine of 180pk diesel gaat worden met automaat. Wel een SW uiteraard, de aankondiging daarvan is hopelijk op tijd.
Je moet wel bedenken dat voor Chrysler de 2.0 Tigershark de budgetmotor is. Daarom heeft hij geen turbo en multi-air, dat drijft de productiekosten op. Deze GME is waarschijnlijk de opvolger van de Tigershark. Op de Europese markt en zeker voor Alfa kom je waarschijnlijk niet weg zonder turbo en mogelijk multi-air, dus dat zal er wel op zitten (de pk’s geven tenminste die indruk), maar waarschijnlijk zal de motor nog steeds geoptimaliseerd zijn voor om produktiekosten binnen de perken te houden.
De 1.75 TBi levert voldoende vermogen om gebruikt te worden, maar is juist niet bedoeld als betaalbare motor; het is de topmotor in veel Alfa’s. Hij zou als schakel tussen verleden en toekomst zeker niet misstaan in de Giulia, maar wellicht levert hij niet het gewenste prijskaartje op.
Als er nog lagere motoren komen, dan zal dat waarschijnlijk zijn om in een aantal markten beter fiscaal te scoren. Als je de 1.75 daarop een beetje gaat optimaliseren, moeten daar mogelijkheden liggen.
Later zullen er vast nog wel instap benzinemotoren volgen, zeker als blijkt dat de vanafprijs te hoog is. Toch zie ik wel degelijk in deze line-up dat Europa belangrijk is: een nieuwe 2.2 JTDm in drie gangbare vermogensversies is alleen voor ons continent ontwikkeld. Ik denk dat er in bepaalde landen (NL!) ook wel markt is voor een 1.6 JTDm met 120 pk, maar of dat bij ‘het nieuwe Alfa’ past?
zou de 2.0 niet gewoon een evolutie zijn van de 1.75 TBI vraag ik me af. heb je niet meer ontwikkelingskosten nodig gehad en heb meer aanvangsspeed voor een zwaardere auto en meer NM bij lagere toeren.
dDe 1.75 TBI zal in een later stadium misschien wel komen maar niet te plaatsen in het verwachtings patroon van een segment leider.
Als je de link volgt dan lees je dat die David James hoofdontwerper van de GME is en voorheen aan de Tigersharks heeft gewerkt. Dat maakt het onlogisch dat dit een evolutie van de TBi is.
Oh nee… dus die 2.0 is een gietijzeren yankeeblok…. 🙁
Vandaar alleen met automaat… ik vrees het ergste,.. zo’n amerikaanse drietraps automaat…SERGIO… graag een lichtmetalen blok en een bak om in te roeren… please…..
Is ook nog maar zeer de vraag of alle motoren zowel in de VS als EU geleverd zullen worden. Ook zijn nooit alle motoren direct bij de introductie beschikbaar. En een 2.0 kan heel best een “groen” label hebben. De 1750 is nou niet bepaald groen wat dat betreft.
Kan het zijn dat dit lijstje de in de V.S. beschikbare modellen toont? In de V.S. is het namelijk zo dat de gewone man een automaat neemt en alleen de liefhebber een handbak neemt. Dat kan verklaren waarom voor benzine alleen 500pk-versie met handbak wordt geleverd.
Aan de andere kant wijst de grote hoeveelheid diesels weer wel op Europa. Of zouden ze in de V.S. breder willen uitpakken met dieseltechnologie, nu bestaande modellen met diesel daar prima lijken te verkopen?
Het blijft toch een bijzondere marketingmethode om al in juni het topmodel te tonen. Inmiddels is het november en nog is er geen duidelijkheid over het gamma. Conclusie: de QV is niet razendsnel ontwikkeld. Hij was gewoon nog lang niet af in juni, maar men moest en zou iets laten zien. Typisch power management van Marchionne. Straks is de pers niet meer geinteresseerd in de gewone Giulia’s. “O ja, die waarvan we een jaar geleden al de Qv hebben gezien”. Zo werkt het helaas. Het momentum is weg.
Wat mij zorgen baart is de inmiddels wel zeer sterke Amerikaanse invloed. Ik hoop dat de 2 liter meer op de 1750 lijkt dan op de Tigershark. Ook hoop ik dat het Italiaanse design leidend blijft en niet naar de USA gaat, zoals al her en der aangeduid voor de volgende Giulia. Volgende Giulia is daarbij wel een schot in het duister, want dat wordt rond 2025 al ze zo door blijven gaan of erger nog die komt er nooit meer. Dat veramerikaniseren is namelijk een groot succes, zie de Chryslers met Lancia-badge. Vincenzo ligt nog steeds te tollen in het graf.
Enfin, ik wacht nog maar even af, maar ik word er niet optimistischer van.
@Bart. De 1750 nodigt uit tot lekker doorrijden en dan is hij niet zuinig. Maar als je rustig toert, is hij best zuinig. Ik heb hem in mijn Delta.
De 2 liter is dus ‘geheel’ nieuw en met MultiAir 2.
“All-new Alfa Romeo-specific turbocharged four-cylinder engine and available all-wheel drive
Also arriving next summer, an all-new 2.0-liter direct-injection all-aluminum turbo engine, designed specifically for Alfa Romeo, will deliver a class-leading 276 horsepower and world-class levels of performance, efficiency and refinement on other Giulia models. This innovative engine will also feature a MultiAir2 system that simultaneously controls both intake valve opening and closing events to more effectively manage combustion quality. This electro-hydraulic fully variable-valve lift technology ensures the appropriate and effective compression ratio, plus efficient internal exhaust-gas recirculation (EGR) for improved fuel economy.”
Men heeft in autoland nogal stel de neiging dingen geheel nieuw te noemen. Hoe nieuw de motor echt is zullen we moeten beoordelen als de details naar buiten komen. Wat mij betreft is het geen schande om iets door te ontwikkelen.
@Il quadrifoglio
Dat klinkt alvast een stuk beter.
Het zou goed kunnen dat het een evolutie op de Tigershark is. Volgens mij is de Tigershark ook volledig aluminium. Er wordt ook niets geschreven over Alfa Scavenging technologie.
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Gasoline_Engine
Dus is t Gewoon een evolutie van de 1.75 TBI en absoluut geen tigershark prul in een Giulia. Vooral als je segment leider wilt worden.
all new alfa romeo SPECIFIC….
My best bet: doorontwikkeling Tigershark (oorspronkelijk ontwikkeld door Hyundai). 1750 Tbi lijkt mij onwaarschijnlijk vanwege de exclusiviteit en de daarbij behorende kleine aantallen. Tigeshark ligt meer voor de hand.
Busso zou wel verheugd zijn over de gegoten gietijzer cilinder bussen, dat past dan weer wel in de Alfa Romeo traditie.
1.750 Tbi exclusief? Die lag al in de 159, Brera, Spider, Giulietta, 4C en Lancia Delta.
@OneFiveNine
Exclusief in de zin van niet verwant aan andere motoren, geen deel uitmakend van een motoren familie zoals bijv. “motori modulari FIAT Pratola Serra”. Kleinere series, lagere productie, relatief duur.
Toch is het vreemd dat men de TBi voor de 4C een flinke oplapbeurt heeft gegeven, ik kan me niet voorstellen dat de 3000 4C’s per jaar dat economisch rendabel kunnen maken. Ik ga er dus vanuit dat er een plan is om de TBi meer te gaan inzetten. De Giulia was de meest logische kandidaat, maar kennelijk moeten we nog wat verder zoeken.
4C als wegvoorbereider sowieso niet rendabel in absolute getallen. Als imago maker state of art en van onschatbare waarde. 1750 was al beschikbaar en met een upgrade goedkoper dan een nieuw blok en past in dit plaatje. Voor de Giulia zou de afweging een andere kunnen zijn. Laten we afwachten. Ben wel benieuwd naar de verdere motorisering.