Alle merken FCA afgelopen maand in de lift
Januari was opnieuw een goede verkoopmaand voor Fiat Chrysler Automobiles op de voor de groep belangrijkste Europese markt Italië. Dit keer plusten alle merken en is de start van 2016 dus positief te noemen. FCA verkocht in totaal 44.832 auto’s over de eerste maand, wat een toename is van maar liefst +19,7%. Beter dan het marktgemiddelde dat op +17,4% uit is gekomen. Het marktaandeel staat op 28,4%, wat een procent hoger is dan vorig jaar om deze tijd. Overigens werd ook op andere markten goede zaken gedaan. In Frankrijk bijvoorbeeld (+8,4%) en in de VS (+7%) werd door de groep uit Lingotto en Detroit ook op mooie wijze het jaar gestart.
In Italië doet Fiat (32.571 eenheden, +19,6%) als merk erg goede zaken en ziet het de Panda weer tot een recordaantal verkocht worden met 13.362 eenheden. Met vlag en wimpel dus de best verkochte auto van het schiereiland. De vernieuwde 500 (lees deze week onze review) slaat nu aan en is plots goed voor een derde plaats in de top 10 met 5037 stuks. De 500X uit Melfi volgt met 4425 eenheden op de vierde plaats. De meer praktische 500L staat zevende met een aantal van 4214. De Punto staat met 3152 stuks niet langer in de top 10.
Lancia (5560 eenheden, +10,3%) plust ook en dankt dat aan de Ypsilon die een trotse tweede plaats inneemt op de landelijke lijst. Daarvan werden in totaal 5558 stuks verkocht. Alfa Romeo (2761 eenheden, +11,7%) mag ook mee gaan in de trend van groei en verkocht vooral de Giulietta (2413 eenheden). De MiTo (340 eenheden) zakt namelijk steeds verder weg. Jeep (3779 eenheden, +47,5%) doet het uiteraard goed en kon alleen al de Renegade uit Melfi 3217 keer aan de man brengen.
Maserati (+2,3%) en Ferrari (+3,3%) verkochten respectievelijk 130 en 31 auto’s in eigen land.
geweldig toch om te horen
Goede cijfers. En in de VS idem dito: +6,9%, de sterkste stijging van alle grote autoconcerns. Ford en Toyota daalden allebei zelfs. Stijging werd gedragen door Dodge en RAM daar.
Wij zijn hier dan wel bijna allemaal fan van Italiaanse auto’s, maar het is handig om gewoon de conclusies duidelijk te verwoorden.
1. Lancia is nog steeds groter dan Alfa,
2. Het marktaandeel van Lancia is verder gezakt, want de markt is met 17,4% gestegen en Lancia met 10,3%
3. Het marktaandeel van Alfa is verder gedaald, want de markt is met 17,4% gestegen en Alfa met 11,7%.
Voor eigen rekening:
Als die Giulia nog lang op zich laat wachten, wordt het marktaandeel van Alfa nog beroerder in de loop van het jaar.
Ja, ik weet dat de Giulia echt echt echt in het tweede kwartaal in de showroom staat. Desondanks: eerst zien en dan geloven.
Gelukkig gaat het blijkbaar aardig met Fiat en met Jeep. Niet dat ik met die Jeeps iets heb, maar hopelijk levert het voldoende cash op om tenminste nog iets van het Italiaanse deel in de lucht te houden.
Onderstaande heb ik op viva-lancia.com gelezen.
Net zo denk ik er ook over.
SM (het licht, de pullover, de leugenaar, de redder, hoe je hem ook wil noemen) laat de enigste Lancia nog een tijdje produceren in ongewijzigde vorm. Face lift heeft die net gehad, toch ?
Maar zo’n op de duur ‘belegen’ auto verliest meer en meer marktaandeel.
En dan zal SM zijn oordeel klaar hebben : “”Zie je wel, Lancia verkoopt niet goed.””
(zoals hij de samenvoeging met Chrysler NOOIT een echte kans heeft gegeven)
Het moment om Lancia helemaal te laten verdwijnen.
Maar hopelijk bolt SM het af in 2018 (of liever nog : eerder vandaag dan morgen) en zijn opvolger (her)lanceert Lancia. Nu ten koste van (zeer waarschijnlijk) Alfa Romeo. Want het megalomane van SM is niet gelukt. Alleen maar veel kosten gemaakt en geen winst.
Maar mogelijk blijft hij zich eerder vastklampen om zichzelf te bewijzen.
En dan gaat de hele Italiaanse tak van FCA naar de verdoemenis.
De “redder” die ook het “einde” van de Italiaanse auto-industrie op zijn geweten heeft.
Voor wie Duits verstaat :
meine Vermutung:
SM wird den Y einfach auslaufen lassen und mit jeden Jahr und weniger Prozent Marktanteil wird er dann argumentieren das sich die Marke auch in Italien nicht mehr rentiert und zaubert irgendwo einen anderen Kleinwagen unter den best. Marken hervor.(Fiat Uno od. neuer Alfa Mito)
meine Hoffnung:
2018 tritt er wie angekündigt zurück. Nachdem sein Premium-Alfaprojekt nur Verluste einfährt, krempelt sein Nachfolger die Firma wieder um. Alfa wird sich aus den USA wieder einmal verabschieden und um Geld zu lukrieren passiert entweder eine große Fusion oder einer der Marken (Maserati, Alfa, Lancia) werden verkauft. Verbunden die Hoffnung das dann Lancia einen Relaunch erfährt.
meine Befürchtung:
SM macht weiter, weil er noch nicht fertig ist mit seinem Projekt…..
Jongens, Lancia is dood. En gaat nooit meer leven. Ik weet dat er hier nog optimisten zijn die elk sprankje hoop aangrijpen om te verkondigen dat Lancia toekomst heeft, maar dat is ijdele hoop. Het is heel spijtig, want het is een prachtig merk (geweest). FCA kan al niet eens twee luxemerken fatsoenlijk runnen (Alfa en Maserati) en kan er echt geen derde zorgenkindje (dat buiten Italië bovendien geen bekendheid heeft) bij hebben. De Ypsilon zal nog anderhalf jaar doorverkopen, om daarna vervangen te worden door een Fiat 500-achtige. Alle Italiaanse Musa-rijders rijden nu ook 500L.
Ik heb 7 Alfa’s gehad, lang geleden inmiddels, dat wel. Van een Alfetta 1,8 tot (de laatste) een 156. Ik moest al weer een flink aantal jaren geleden naar auto’s die meer ruimte boden, als gevolg van gezinsuitbreiding. Al weer jaren in een Ford S Max, prima auto overigens. Veel jaren verheugd op de wederopstanding van het merk, ik ging er lang van uit dat mijn volgende auto weer dat prachtige wapen op de motorkap zou dragen. Sinds enige tijd weet ik dat dat de komende jaren niet gaat gebeuren ……………..
Amen OneFiveNine. Lancisti kunnen zich beter laven aan een rijke historie ( die inmiddels al decennia achter ons ligt) dan te dromen over een Lancia in de toekomst, want die komt er niet. SM is een winnaar, die minimaal 7 van de 10 met uitsterven bedreigde merken uit de FCA stal gaat redden. En inclusief Alfa en Chrysler misschien wel 9. Bravo.
En als 9 van de 10 FCA merken mij niet interesseren ?
Hij herlanceerde Abarth (een merk dat niet meer bestond), kocht er 4 merken in de USA bij, 2 van de Italiaanse merken liggen wel wat boven mijn budget 🙂 .
Géén “Bravo” van mij. (maar dat wisten jullie al… 🙂 )
Als Lancia een brug te ver is en onrendabel, dan is Alfa Romeo met z’n dure techniek dat helemaal. Ik zie het zo; Lukt Alfa, dan is Lancia een niet te missen kans. Punt uit. Veel Lancia’s verkopen op de belangrijke Italiaanse markt is namelijk iets wat altijd een buitenkans zal blijven voor FCA. Makkelijker nog dan Alfa blijkt uit de geschiedenis.
Dat denk ik ook wel ja, maar voorwaarde daarvoor is dat het Alfa Romeo-project zeer goed moet slagen: De investeringen die in Alfa gedaan worden zullen niet lichtzinnig herhaald worden voor Lancia en er kan voor Lancia waarschijnlijk minder op verkopen in de V.S. gerekend worden, of men moet opnieuw onder Crysler-insigne gaan werken. Dus extra riskant. Als Alfa echter laat zien dat de investeringen renderen, dan zal de roep om meer groot zijn.
@Lancia4Ever: de techniek van Alfa zou niet duurder hoeven te zijn dan die van Lancia. Tenminste niet als men de geschiedenis in ere zou houden en van Lancia een merk zou maken dan met technische innovaties komt. Jij gaat er kennelijk van uit dat Lancia levensvatbaar zou zijn met reeds bestaande Fiat en Chrysler techniek, met gerebadgde modellen. Exact de politiek die 30 jaar lang heeft gefaald.
Er is gekozen voor Alfa vanwege de goede marktpotentie in de VS en China, samen goed voor 40% van de wereldmarkt. Italie is leuk maar is niet groot genoeg om een heel merk voor in leven te laten of om hele nieuwe modellen voor te ontwikkelen.