Alle cijfers van de nieuwe Fiat Tipo

Fiat Tipo6

Vanuit Turkije is de folder van de nieuwe Fiat Tipo – die daar Egea heet- al hier naartoe gewaaid. De Tipo is 80 kilogram lichter dan z’n voorganger Linea, die op de Punto gebaseerd was. De carrosseriestijfheid is intussen met 80% toegenomen, aldus de fabrikant. De maten zijn; 452 cm lang, 179 cm breed, 149 cm hoog en een laadvermogen van 520 liter. De Tipo staat zoals bekend op de langste versie van het B-segment platform, waar de Fiat 500L (Living), Jeep Renegade en Fiat Toro ook op zijn gebaseerd.

Fiat Tipo5

De verkrijgbare versies krijgen de namen Easy, Urban en Lounge. De instapper heeft standaard 16 inch stalen velgen (met wieldoppen), ESP met Hill Holder, 6 airbags, Uconnect + USB/AUX + Bluetooth, stuur met bediening voor audio e.d., handbediende airco, 4 elektrisch bedienbare ramen, elektrisch verwarmde buitenspiegels, en armsteun voorin.

Fiat Tipo7

De Urban voegt hier aan toe; 16 inch lichtmetalen velgen, parkeer sensoren, Cruise Control, verstralers, automatische airco, middenconsole met Touch screen. De meest luxe Fiat Tipo Lounge voegt hier tenslotte standaard aan toe; 17 inch lichtmetalen velgen, zelf dimmende binnenspiegel, licht en ruitenwissersensoren, achteruitrijcamera en uitgebreid ingebouwd navigatiesysteem. De beschikbare motoren (in Turkije) zijn wat benzine betreft de 1.4 Fire 95 pk, de 1.6 E-torQ 120 pk (met automaat) en wat diesels betreft de 1.3 MultiJet 95 pk, de 1.6 120 pk MultiJet. Deze laatste met of zonder DCT automaat, zoals het merk Fiat de gerobotiseerde automaat met dubbele koppeling noemt (Alfa’s TCT). De prijzen zijn nog niet bekend voor ItaliĆ«/Europa, maar Fiat zegt te zullen verrassen.

Deel dit artikel:

13 gedachten over “Alle cijfers van de nieuwe Fiat Tipo

  • 13 oktober 2015 om 11:51
    Permalink

    Ik denk dat dit de budgetlijn gaat worden waar SM het al over heeft gehad, vorig jaar ergens.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2015 om 14:37
    Permalink

    Top auto ziet er erg netjes uit. Ik reken op prijzen zoals de Citroen Cactus rond de 20.000 euro misschien starten op 18.995,- voor de instapper!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2015 om 15:31
    Permalink

    80KG lichter dan linea dan kom ik op een gewicht vanaf 1155KG Voor hier net 5KG teveel maar helaas gaan we hem hier niet krijgen. Ik zou hem hier wel gewoon bestelbaar maken ook als sedan en alleen 1 bij FIAT NL in de showroom. En qua reclame en folder maakt het niet als je wel de hatch en station hier wil gaan leveren kwestie van een extra kolom in de tabel erbij.

    De markt er voor moet je zelf maken als je niks te bieden heb, heb je per definitie geen markt. Met deze maten een prima alternatief voor een Jetta sjoemel diesel.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2015 om 16:35
    Permalink

    De eerste foto’s die ik ervan zie in buitenlucht, los van een beursvloer: dan ziet de Tipo er nog eens zo fraai uit – die rode op de onderste foto: knap!
    Ook een ruime koffer.
    Het Fiat-gamma begint stilaan terug wat te betekenen, ik ben er blij mee!

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2015 om 17:08
    Permalink

    Naar mijn idee weer een veel te ongeinspireerd ontwerp, terwijl Fiat toch zo veel beter kan. Wat een eenheidsworst. Het kan zo maar een Skoda zijn.
    Ik vraag me af welke toegevoegde waarde de Tipo op de markt heeft. Op welke eigenschappen verkoopt deze auto? Alleen op prijs? Laten we maar hopen dat de rij-eigenschappen in orde zijn.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2015 om 20:05
    Permalink

    Beledig het gross van de autokoper niet door dit model eenheidsworst te noemen. Zulke kopers zorgen voor de centen die hard nodig zijn.
    Mooie auto trouwens.

    Beantwoorden
  • 14 oktober 2015 om 20:31
    Permalink

    @alfaspeed en @henk

    Nou ja, een beetje verdrietig ben ik wel geworden ja. Komt overigens weer helemaal goed hoor. Maar mogen we op deze site allleen maar positief zijn over alles dat Fiat produceert?
    Een middenklassemodel is echt wel goed te tekenen zonder dat hij op een concurrent gaat lijken. Denk aan de orginele Tipo. De Bravo was een mooi model en net weer anders dan de middenmoot. De Multipla is misschien gek maar wel met een blijvend interessante vorm. De Grande Punto was vanaf dag 1 goed.De Giulietta is vanaf bepaalde hoeken iets meer inwisselbaar maar heeft toch een eigen smoel.
    Tot nu zie ik de Fiatgroep vooral veilige keuzes maken met uitzonderingen als de 4c en straks, hoop ik, de barchetta.
    Ik besef dat de markt om conformiteit vraagt en er nu eenmaal in andere delen van de wereld vraag bestaat naar compacte sedans. Produceren dan maar die Tipo, waardoor er misschien ontwikkelingsbudget ontstaat voor meer nichemodellen.

    Beantwoorden
  • 16 oktober 2015 om 11:05
    Permalink

    @Monovola: ik begrijp je teleurstelling. Ik begrijp ook de ‘budgetauto’-keuzes van Fiat, met de Bravo (die wel onderscheidend was) is het ook niet gelukt. Maar laten we niet doen alsof de Tipo een mooie Italiaanse auto is. Het is een weliswaar keurig, maar inwisselbaar ontwerp. Er kan ook Hyundai of Nissan op staan. Nogmaals: Fiat maakt begrijpelijke keuzes, maar deze Tipo is niet de reden waarom we hier met z’n allen liefhebber zijn van Italiaanse auto’s.

    Beantwoorden
  • 16 oktober 2015 om 19:56
    Permalink

    De Bravo was en is een mooie auto, maar niet echt praktisch. Te weinig hoofdruimte achterin en te weinig zicht schuin naar achteren. Zoals veel moderne auto’s. Daarbij zien we nu de sedan, nog niet de HB. Dat wordt toch vooral het model voor Nederland en omstreken. Dus ik hoop dat die een leuke achterkant krijgt. Als ie dan ruimer is dan de Bravo maar wel minimaal even goed comfort en weggedrag biedt, dan zie ik best een goede toekomst. Zeker als het gewicht van de auto beperkt blijft tot onder de 1100 kg. Nog mooier als de 1.4 uitkomt op 1050 kg.
    Daarbij ben ik om verschillende redenen liefhebber van Italiaanse auto’s. Mede maar niet alleen omdat ze mooi zijn. Zeker ook om het plezier er in te rijden. Dat vond ik ook van een huurPalio. Niet de verfijning die we hier gewend zijn en niet een spraakmakend uiterlijk maar toch gewoon een lekkere auto.
    Overigens hoop ik nog steeds op een opvolger van de Coupe.

    Beantwoorden
  • 16 oktober 2015 om 21:31
    Permalink

    Ik denk dat een sedan helemaal geen slechte keus is. Ja, er is meer vraag naar hatchbacks, maar iedereen heeft al hatchbacks. Niet iedereen heeft een sedan en er komt gewoon een hatchback. De Bravo was een hele fijne auto, maar ook zowel duurder in aanschaf als duurder in bezit (wegenbelasting en verbruik). De consument die meer wilde betalen zocht liever zijn heil bij andere merken. Als ze dat bij deze auto zowel in aanschaf als in bezit goedkoper weten te krijgen, dan kan dit een prima lopend model worden.

    Niet iedereen heeft behoefte aan een auto met karakteristieke Italiaanse vormgeving… Fiat is altijd sterk geweest in auto’s die je zonder poespas van A naar B brengen. Lelijk is deze wagen zeker niet.

    Beantwoorden
  • 24 juli 2016 om 14:45
    Permalink

    Ik vraagt foto van Fiat tipo automaat bezin en alles er op en aan
    maar krijgt niet te zien wat ik vraagt
    ik krijgt wel alles door elkaar

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.