Alfredo Altavilla over Fiat en de nieuwe 500
De Fiat 500 heeft geen echte concurrenten en dus hoef je ‘m niet echt te veranderen. Marchionne zei het letterlijk tijdens de presentatie afgelopen vrijdag en ook zijn rechterhand Alfredo Altavilla spreekt woorden van die strekking. De FCA directeur van onze regio en het Midden-Oosten en Afrika, zegt dat er toch 100 miljoen euro mee gemoeid was met de aanpassing van de Fiat 500. De 500 is erg belangrijk voor Fiat en zal dat ook wel blijven. Lingotto is in Europa nog altijd erg afhankelijk van de Italiaanse markt, maar het is de 500 die daar sinds 2007 enige verandering in heeft gebracht. Drie op de vier 500’s worden buiten het schiereiland verkocht namelijk. Uiteraard geldt voor de meeste populaire modellen, zoals de Panda, Punto en Ypsilon nog wel de sterke mate van afhankelijkheid van de lokale markt, maar met de groei bij Jeep is er inmiddels opnieuw een internationaal succes in wording gecreëerd, aldus Altavilla.
Wat dat betreft heeft Lingotto sinds 2007 grote stappen gezet. Bij de presentatie van de reïncarnatie van de 500 acht jaar geleden, moest de fabrikant min of meer nog bewijzen dat het in staat is om aantrekkelijke en goede auto’s te bouwen. Nu wordt dat stilaan wel anders. De merkidentiteit van Fiat is met het uitgroeien van het label ‘500’ en stuk krachtiger geworden onder het grote publiek. En volgens Altavilla is de scheiding tussen de meer emotionele tak van Fiat (500) en de meer rationele tak (Panda) een goede en zeer sterke eigenschap. Het biedt het merk veel meer mogelijkheden. De Panda is als klein praktisch wonder (als een Zwitsers zakmes) een waar fenomeen evenals de altijd oogstrelende 500. De eerste is de populairste auto van Italië en met het 500-label is Fiat al op 80% van de lokale markt aanwezig. Uiteraard volgen nog enkele andere belangrijke segmenten waar nog veel winst te behalen valt en waar Fiat reeds te lang weinig meer te vertellen heeft, aldus de man die vaak als opvolger van Marchionne wordt gezien. Medio 2016 is Fiat in het middensegment daarom 3 modellen rijker. Een sedan, hatchback en stationwagon. Aan de meer emotionele kant van Fiat zal intussen volgend jaar ook de Spider in samenwerking met Mazda worden toegevoegd. Deze komt tevens als Abarth op de markt en moet Fiat meer allure geven als merk.
Wat de markt betreft is de Fiat-baas voorzichtig positief. Één zwaluw maakt nog geen zomer en ondanks dat de verkoop in juni uitermate goed verliep, werden er juist in deze maand veel minder auto’s besteld door het publiek. De private sector is nog zeer zwak. Elektrisch rijden blijft overigens nog altijd iets voor zeer lokaal gebruik wat Fiat betreft en dus zet men daar niet hoog op in. In Californië en in Turijn is de 500 elektrisch verkrijgbaar, maar verder valt in de toekomst weinig op dit terrein te verwachten. De infrastructuur wordt in Europa niet structureel hierop aangepast. Hybride auto’s zullen we wel meer gaan zien, maar Altavilla betwijfelt vanwege het kostenplaatje of dit ook in de lagere segmenten het geval zal zijn.
Een model zonder concurrenten en DUS niet vernieuwd hoeft te worden en dan toch 100 mln. investeren. Slechts 2% van de investering die AR vergt, maar dat is dan wel voor 8 nieuwe modellen. Toch, ik had het getal niet genoemd.