Alfredo Altavilla bevestigt voorlopige minimale rol Lancia
De rechter hand van Sergio Marchionne had gister tijdens de jaarlijkse bijeenkomst voor producenten rond de Italiaanse auto-industrie in Turijn, zoals gezegd bijzonder weinig te melden als het om de toekomst gaat op het Europese continent. De eerste man in de regio EMEA, had een duidelijke opdracht meegekregen, namelijk om op dit moment nog totaal geen inzage te bieden. Wat de ervaren voormalige IVECO-directeur wél te zeggen had, was bovendien opnieuw weinig hoopgevend voor wie Lancia een warm hart toedraagt.
Tijdens een kort interview sprak de CEO uiteraard over de successen in de VS en Latijns-Amerika en het beoogde plan om in Azië vooral met Jeep aan de weg te gaan timmeren. Een tweede belangrijk onderwerp, was het overwinnen van de crisis op Europese bodem en het weer competitief krijgen van de productie op eigen bodem. De sleutel ligt wat Altavilla betreft in een constante sterke aanwezigheid in de compactere segmenten en een nieuw mondiaal offensief met luxe merken.
Wat de eerste categorie betreft, noemt Altavilla de keuze van Fiat om vooral met de Panda en de 500 een soort sublabels te creëren binnen het merk. In het tweede geval sprak de topman over ‘premium’ merken, waarvan de groep er drie heeft, te weten Maserati, Alfa Romeo en Jeep. Deze zullen steeds belangrijker worden. Lancia valt dus buiten deze strategie, omdat dit van oorsprong luxe merk enkel binnen de moeizame Europese markt voortbestaat en dan vooral in Italië. Ypsilon en Delta blijven voorlopige de enige pijlers waarin geïnvesteerd zal worden, aldus Altavilla. Hierbij moeten we dan vooral denken aan speciale edities zoals de Ypsilon Elefantino en de Delta S by MOMODESIGN. Het is een bevestiging van wat Sergio Marchionne een tijdje geleden al liet weten. Tegelijkertijd is het een manier om nog geen uitspraak te doen over de nabije toekomst op de lokale markt. De komende paar jaar zijn zeer onzeker, waardoor Altavilla eigenlijk geen enkele belofte leek te doen gisteren.
De toekomst van Lancia is gekoppeld aan die van Chrysler en Chrysler hoort nou eenmaal niet bij het groepje ‘premium’ merken.
Dit is toch slecht nieuws voor Lancia. Hopelijk komt er nog wel een mooie sedan op basis van de nieuwe chrysler 200.