Alfisti verenigd u!
Zoals gezegd gaat op 4 januari de deur dicht in Arese.
Een slechte manier om het nieuwe jaar te beginnen volgens de werknemers uit Milaan. En dat mag niet zonder de nodige aandacht zomaar voorbij gaan. Voordat 229 medewerkers gehoorzaam de koffers pakken om naar Turijn af te reizen, gaan ze met minimaal 400 overgebeleven beambten de straat op om te protesteren tegen dit historische dieptepunt. Want al zouden er geen ontslagen vallen, voor iedere rechtaarde Lombard voelt dit als een diepe nederlaag waar nog generaties lang over nagesproken zal worden. Alfa Romeo is Milanees en zal altijd Milanees blijven! Na Innocenti en Autobianchi zal me het grote Alfa Romeo niet zomaar inleveren en roept de bestuursraad iedereen op die voor Alfa Romeo, Milaan of Lombardije is… of alle drie.
Voor de ‘Pirellone’ (Pirelli gebouw bij Milano CS) zal aanstaande dinsdag vanaf 9:30 een demonstratie van start gaan met als doel een duidelijk signaal af te geven. Eergevoel en dat waar Alfa voor staat zal nooit worden opgegeven!
De zoveelste mooie PR move. Arese heeft geschiedenis waar de Duitsers bakken geld voor zouden geven.
De Duitsers zal Arese worst wezen vrees ik. Zij hebben de “Groene Hel” als historische hot-spot. Iets waar ik vreselijk jaloers op ben. ๐
Heb je gezien wat voor museum gebouwen die gasten neerzetten op hun productiesites? En om hun รberVW te promoten kopen ze de merknaam Bugatti รฉn het bijbehorende kasteel. Jammer voor hun dat ze -behalve in het geval van Bugatti en Lambo, en wat oude grand prix auto’s- niets hebben om in al die museums te zetten. Tadaa.. een kale 2002 met sjonnieturbostickers, of een Audi 50, zouden ze die tonen? Iets als Arese of Lingotto zouden ze maar al te graag hebben.
Maar wel vreemd eigenlijk, die hype over de Nurburgring. Alsof er geen andere plaats ter wereld is waar je wat heftige bochtjes na elkaar hebt liggen. Al heeft het wel iets leuks, en zal het over tien jaar er nog steeds zijn, vraag ik me af hoe lang de hype er rond gaat duren. Tien jaar terug was het een uitgerangeerd F1 circuit en wist enkel een handvol locals het nog liggen (m’n ouders hebben er hun huwelijksreis heengedaan, moeha).
Wat is nu eigenlijk de bedoeling met Arese?
Las ergens dat het museum open was maar de rest dicht gaat of zo?
De design afdeling vertrekt naar Torino zo is duidelijk.
Maar waarom zit het museum dan nog in Arese zou je zeggen.
Ik was een aantal jaren geleden tijdens de WTCC races in Monza.
Toen was net bekend geworden dat Alfa Romeo de V6 productie stil ging leggen in Arese.
Op de tribunes werd dan ook door de vakbondsleden geflyerd tegen die sluiting en werd het Alfa Romeo team hartstochtelijk uitgefloten!
Heb persoonlijk minder met Arese omdat mijn Alfa’s uit de fabriek in Pomigliano komen maar Arese is altijd het symbool van Alfa Romeo geweest en het wapen van Milaan staat niet voor niks in het logo van Alfa Romeo.
Dat zal over niet al te lange tijd waarschijnlijk dan ook veranderen in Alfa Torino of zo.
Heidekonijn,
Ben zelf totaal geen fan van de duitse fabrikanten. Maar om nu te zeggen dat de duitsers niks hebben om in hun musea’s te zetten doe je hun veel te kort. Heeeel veeeel te kort.
Alleen al met alles onder de noemer “de silveren pijlen” is een volledig museum te vullen. Vergeet niet dat wij Alfisten vaak zwaar overdrijven met “ons merk met meeste sportieve succesen”. Elk helder denkende Alfist weet dat het zwaar overdreven is. Alleen Ford heeft al meer succesen wereldwijd gehad dan ons Alfa.
De duitsers kunnen al een heel museum vullen met enkele hoofdpersonen uit de auto-industrie : Rudolf Diesel, Robert Bosch, Nikolaus Otto.
Had zonder hun velen jaren later A.L.F.A. geboren kunnen worden?
Ere wie ere toe komt. Bij deze voor Deutschland.
De Nurnburgring is meer dan een hype. Het is 1 van de laatste overgeblevenen “oer-circuits” die in nog bijna ongewijzigde vorm bestaat. (al bestaat het zuidelijk deel al lange tijd niet meer)
Een baan die bij elke prof respect afdwingt. Profs zoals Mark Webber die eerst samen met een instructeur de baan betreden zodat ze zich niet te pletter rijden. Iets wat nog met enige regelmaat gebeurd. Een baan die samen met mist en regen in de dal een ware “groene hel” op aarde vormt.
Italie heeft geen “Nurnburgring”.
Die hebben Imola die om de verkeerde reden beroemd is. (Senna)
Monza die het mooiste deel van het circuit laat verpieteren. (de ovaal)
Enige aparte wat Italie heeft is Nardo. De gigantische cirkelvormige baan die (bijna) enkel gebruikt word voor testdoeleinden.
Natuurlijk dwong de “Mille” vroeger ook respect af. Maar die tijden zijn lang geleden.
On-Topic:
Volgend jaar is een mooi moment om Arese tegen de vlakte te leggen. Een 100-jarig bestaan dat gevierd kan worden door te starten met een schone lij. Een schone lij die ons weer een “echt Alfa” kan opleveren. Een Alfa waar we weer eens trots op kunnen zijn. Een Alfa die de volgende generatie Alfisten een 200-jarig bestaan laat vieren.
Niet kniezen. Niet zeuren. Alfa = Alfa. Hetzij in Milaan, hetzij in Turijn. Klaar!
Hmm…je Alfa perceptie is wel een hele vreemde Jordy. Zou jeje nickname niet veranderen? Uit Duitsland kwamen in verhouding weinig motorische wonderen in vergelijking met de dichtheid waarmee ze uit Italiรซ kwamen. Heidekonijn heeft dus (zoals zo vaak) gelijk. En de sloop van Arese zien als een schone lei vind ik niet echt een opmerking van een Alfist. Dat moet je echt uitleggen.
Ik weet dat in NL bijna niets heilig is maar dat is in Italiรซ wel anders. Arese is heilig: http://www.alfablog.nl/2009/06/16/vormt-de-crisis-de-genadeklap-voor-arese/
Ieder z’n mening Jordy,
Maar de Silberpfeilen (waarom zouden ze die Swastika’s er vanaf hebben gehaald, toch niet meer helemaal origineel zo) heb ik dus vernoemd, dat zijn die Grand Prix auto’s. (Die het ondanks de massale aanwending van geld en middelen nog geregeld moesten afleggen tegen Alfa)
Is er ooit een Duitser geweest die concepten kon bouwen als Merosi? Die chassis maakte als Jano en Puliga, die motoren bouwden als Busso, die manageden als Ferrari of Chiti? Vergelijk maar, al de creaties van deze heren hebben ervoor gezorgd dat de competitie, in elk decennium van 1910 tot de Fiat overname, werd weggevaagd.
Ford heeft nooit zรฉlf successen gehad. Ford heeft met heel veel geld projecten laten uitvoeren en/of zich ingekocht in succesvolle autosport bedrijven. De GT40 was een Lola, DFV en Cosworth zijn auto consultancy bedrijven, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Afgezien van de Fairlane kan ik me niet meteen een model voor de geest halen dat ze zรฉlf of zelfs maar in eigen land bouwden, en successen mee haalden.
Ik zal maar niet zeggen waar ik op denk als ik Duitsers voor de geest haal die gebouwen vullen met mensen, maar de uitvinder van de interne verbrandingsmotor was toevallig een Belg. Met jouw logica kan ik dus stellen dat zonder Belgische heidebewoners geen A.L.F.A. had bestaan, en -belangrijker- ik me ook niet elke dag moest ergeren als er weer eens een B.M.W. niet naar rechts gaat om mijn A.L.F.A. voorbij te laten ๐
De Nurnburgring is gelukkig idd meer dan een hype. Maar een hype it is. Nissan, Caddillac en de rest (vermoedelijk binnenkort een chinees merk of zo) zouden er heus niet om ter snelst rondrijden als er geen marketingvoordeel (internet viral heet dat) mee te halen viel. Voor je het weet tonen ze de ‘ring in een wasmachine reclame.
Italie heeft geen โNurnburgringโ? Je bedoelt een stuk openbare weg, vol groen, op en neer, waar je eindeloos kan raggen? Euh, waar begin ik?
Lazio? Biella? Toscane? Ooit gereden? Je aan de snelheid gehouden daar?
On-Topic:
Volgend jaar is een mooi moment voor een management buy-out. Torino my *ss.
Maar dat is, vanzelfsprekend, maar een mening.
@MM
Stop it I’m blushing ๐
Maar even serieus. Suggesties voor een topic, waar iedereen met maximale info op kan reageren, iets wat iedere rechtgeaarde Alfist bezighoudt, ik dacht aan iets als
– “waar de hel kan heidekonijn carbon deuren en motorkap vinden voor zijn gtv6?”
– “weet iemand een adresje voor een competitie benzinetank voor genoemde GTV6?”
– “waar blijft die Brera GTA?”
– “is er nu echt niemand die een Brera behoorlijk kan bewerken, afgezien van Autodelta UK?”
– “dat met die Alfa Diva, was dat om ons te jennen of zo?”
Sorry, ik stop nu maar, ga even naar de garage %-)
Milano GTA Q4 is dat ook goed als binnenkomertje? De rest komt daarna.
Als ie er is roep ik je wel weer uit de garage.. ๐
Deal ๐
Heidekonijn: welke Belg heeft de interne verbrandingsmotor ontdekt? Ik word nu wel nieuwsgierig. Ik hoorde onlangs dat New York ook door iemand is gesticht die met een beetje fantasie Belg genoemd kan worden (maar dat is iets voor een ander forum), dus dit is voor mij een novum. Nijver volkje die Vlamingen, alleen niet zo goed in PR hรฉ ๐
@Mattia,
Sorry? Geen Alfist? Leg me de definitie van een Alfist aan me uit.
En ook de regels die er op gelden om er 1 te kunnen zijn. Want schijnbaar zijn die er in jouw ogen?
Wil niet uit me slof springen nu maar gebeurt bijna wel. Waarom zijn er “Alfisten” als jij die Alfa teveel ophemelen? Of met andere woorden teveel “romantiseren”? De wijze waarop en de mate waarin Alfa op deze website word opgehemeld overstijgt die van alle Alfa-based-websites. Dat kom je ook niet tegen bij de SCARB of VARLN. Zelfs het klaverblaadje durft regelmatig kritiek te leveren op “ons Alfa”. Zowel over het heden en verleden. Waarom mag ik dat dan niet? En ben ik zogenaamd geen Alfist???
Zeker komen er uit italie motorische wonders. Maar wonders die grote impact hebben gehad zijn Common Rail en nokkenasverstelling. De rest heeft zeker bijgedragen aan verdere ontwikkelingen maar de impact ervan was minimaal.
In de begin jaren deed Alfa even “pieken” met het aantal wonders zoals dubbel bovenliggende nokkenassen en gebruik van aluminium. Maar dat was niet meer dan slim toepassen van al bestaande concepten.
– De eerste generatie Twin Spark (gelijktijdige ontsteking) was een lapmiddel voor een slecht ontworpen verbrandingskamer. (is algemeen bekend)
– De latere generatie Twin Spark (gefaseerde ontsteking) was ook een lapmiddel voor momenten dat de verbranding niet helemaal optimaal was en zo de katalysator te beschermen tegen onverbrande brandstof.
– Multi-Air is inderdaad redelijk nieuw voor de personenautomarkt. Maar eigenlijk ook weer het “anders toepassen” van een bestaand recept. Een recept dat ik dagelijks zie langskomen. Namelijk het D.E.B.-systeem van Daf.
– 8 cilinder lijnmotor bestaande uit 2 blokken van 4 cillinders. Alweer een lapmiddel voor diegene die de warmte-huishouding in de cillinderkop niet voor mekaar krijgen.
Sorry jongens, voor mij blijven Common Rail en nokkenasverstelling over als de technische wonders van italie op motoren gebied. Iets waar italie inderdaad trots op mag zijn. Maar laten we alstublieft met beide benen op de grond blijven staan en de rest in het juiste perspectief blijven zien. Dank u.
Arese? Tja, ga jij de kosten ophoesten om Arese in leven te houden Mattia? Ik namelijk niet.
Verder , het is een stukje grond jongens. Een stukje grond die NIET de geschiedenis heeft bepaald voor Alfa. Die geschiedenis is gevormd door DE JUISTE MENSEN OP DAT STUKJE GROND. De mensen die hierboven door Heidekonijn bij naam zijn genoemd. Mensen die op elk ander stukje beschikbaar grond hetzelfde hadden kunnen realiseren. Realiseren jullie dat dan niet?
De V6 die ik in mijn Alfa heb liggen is een machtig mooi stukje techniek. Techniek die ontworpen is door de juiste mensen op de juiste positie. Niet door het lapje grond genaamd “Arese”.
Ik ben geen dromer…..
@Heidekonijn,
Sorry, maar ook jij ziet de zaken niet in het juiste perspectief.
Think out of the box. Een box genaamd Europa. De succesen van Ford die jij opnoemt zijn behaald in Europa. Denk verder dan dat.
– NASCAR?
– Indycars?
– NHRA?
– Trans AM?
– Australian Supercars?
– WRC?
Wat was de invloed van “ons Alfa” buiten europa? Inderdaad enkele pieken behaald zoals op Daytona. Maar verder bar weinig. Iets wat deze Alfist simpelweg kan accepteren en niet gaat zitten dromen….. (lees romantiseren)
“Wij” hebben het al snel over “het succes van 1950”. Een succes dat behaald werd zonder enige aanwezigheid van competitie. (1951 daarentegen wel)
1 maal kampioen in DTM was ook een leuke (en terecht behaalde) “piek”. Een piek die men niet kon standhouden. Hetzelfde als de “piek” in de BTCC. Pro-Drive kon ook dat niet in stand houden met fabriekshulp in 1994.
De recente succesen in ETCC zijn behaald door N.Technology. Ik hoor ergens de term consultancy? ๐
Met de genoemde “consultancy bedrijven” is niks mis mee. Het toont juist dat die bedrijven vetrouwen hebben in de producten van Ford en weten dat ze er succes mee kunnen behalen. Roush, Saleen, Shelby, Lotus, Cosworth, noem maar op. Ze hebben tercht vertrouwen gehad in de Ford produkten. Dat is te zien in de vele succesen van Ford produkten.
Hoeveel gerenomeerde consultancy bedrijven hebben hun vertrouwen (voor lange tijd) in Alfa produkten getoond? Jolly Club…
Laten wij vooral trots zijn op de behaalde succesen in de vele “Milles” en succesen van o.a. de 33T’s en wagens gebaseerd op de Giulia’s. Periodes van de GT(V), 75 en 33 brachten ons niet veel.
Weer zou het sommigen hier goed doen door zaken in perspectief blijven zien. Zeer zeker weet ik zelf ook wel dat Alfa in de top 5 staat van autofabrikanten met de meeste sportieve succesen. Maar plaats 1 haalt het simpelweg niet. Sorry jongens.
Dan het onderwerp “Nurnburgring”.
Zullen zeker leuke weggetjes zijn die opnoemd. Maar kun je er “legaal je ei kwijt”?
Wordt er nog regelmatig competities georganiseerd op die wegen?
Wordt er nog regelmatig gebruik van gemaakt voor testdoeleinden. Zelfs “ons” FGA weet de waarde van de Nurnburgring te waarderen. De leukste scoops van aanstaande FGA-modellen zijn er regelmatig gespot. Waarom zou FGA de moeite nemen om er heen te reizen?
@Mattia en Heidekonijn in het andere onderonsje,
Ik zie tot mijn schrik de volgende woord-combinaties:
– “iets wat iedere rechtgeaarde Alfist bezighoudt”
en
– “bewerken van een Brera”
Over rechtgeaarde alfisten gesproken…….
Maar die twijfel is dus mijn mening. ๐
@OttoCi,
De belg die Heidekonijn bedoeld is vast en zeker Etienne Lenoir.
Echter ontierp die de “gasmotor”.
Net wat anders dan de “vier-takt-motor van de heren Otto en Langen.
Of beter geformuleerd:
– de tweetakt motor is van Lenoir,
– de viertakt motor is van Otto en Langen.
@6C Jordy ik wil me niet in deze discussie mengen maar stel รฉรฉn ding vast: je hebt wel het temperament van een Alfist dus wat mij betreft geslaagd!
PS: tip-het zou goed zijn als Alfisti op deze blog naar elkaar luisteren en niet alleen naar elkaar schrijven…maar ik ging me er niet mee bemoeien!!! :roll
@6C Jordy: Dus de vader van de Trabant is een Belg? ๐
Dude, seriously,
Tegen zoveel misinfo en gekling aan eigen idee kan ik niet op. Maar ik denk wel dat er blogs zijn die er tuk op zijn.
Afin, vooruit dan maar :
Een interne verbrandingsmotor is dat, een interne verbrandingsmotor. Net zo min het einde van alles als een viertakt, maar wel meer het begin van alles als een viertakt. En toevallig of niet even geen Duitser. Als ik erover nadenk kan ik overigens, afgezien van Otto en Diesel, geen Duitse vernieuwingen (of verbeteringen) voor de geest halen die er toe doen, de afgelopen honderd jaar.
En nee, Nascar en dergelijke is geen autosport. Het is niet eens een sport. Net zo min als Budweiser bier zou zijn.
En ja, Alfa heeft in alle decennia sinds zijn oprichting tot het werd opgekocht, de vloer aangeveegd met de competitie. Ook op Indy, ook in Transam, ook op de Ring, ook in Rally’s, ook op Le Mans. Dat jij alleen DTM en de GPettes kan herrineren, gast geloof me, dat is jouw probleem, niet dat van de rest van de wereld. Jij hebt ook toegang tot Google en Wikipedia, zoek het zelf eens op.
En dat onderonsje, dat was dus sarcasme met een vleugje zelfspot.
Maar als ik dat al moet uitleggen..
Oh, en btw, als je toch aan het googelen bent, kijk even hoe hard precies de GTV6 gewonnen hebben in de 80s.
Waarom je opwinden over iets dat al geweest is?
Alfa zou zich opnieuw moeten bewijzen in een toonaangevende competitie, dan kunnen we (weer) met recht trots zijn op ons merk!
neemt natuurlijk niet weg dat ik ook het verleden van Alfa vaak aanhaal als ik ‘mijn’ merk weer eens moet verdedigen.
Heerlijk dit..niemand kan nuchter blijven als het over Italiaanse auto’s gaat.
Al zijn er forums waar men mekaar afmaakt over het te gebruiken materiaal voor de opplakspoilers van je getunede Polo… heb ik gehoord. ๐
Een ding is zeker… Als je het erfgoed van Alfa รฉcht zou begrijpen en aanvoelen, zou je nooit in รฉรฉn volzin Arese kunnen afschrijven. En ik ben notabene een notoire Torinees vanwege mijn blinde liefde voor LANCIA.
‘Kenjenagaan’
PS: zelfs buiten europa ziet de echte petrolhead in dat wat buiten Italiรซ en europa het levenslicht zag qua intensiteit niet op kan tegen wat mensen als Agnelli, Lancia, Farina, Bugatti, Romeo, Maserati en Ferrari (en daar kan nog een bos pioniers bij) hebben voortgebracht. Noem het ROMAntiseren…maarre romantiseren is in Italiรซ in veel gevallen dan ook iets concreets i.p.v. wishful blabla…Al het andere heet overrationalisme.
Ik denk dat naast Italiรซ met name in Groot Brittaniรซ veel mooie dingen zijn ontstaan. Maar daar heeft niemand het meer over omdat die reddeloos zijn vergaan. Daarom zie ik Fiat niet alleen als een groot monster dat mooie merken opslokt, maar ook als moeder de gans die zich ontfermt.
@Heidekonijn, of op jouw manier “dude”,
Waar heb ik gezegd dat Otto de uitvinder van de “verbrandingsmotor” was? Juist, helemaal nergens. Dank u.
Wel is Otto de uitvinder van het 4-takt proces. Iets waar Lenoir pas later mee kwam. Kijkende naar de impact van 2-takt en 4-takt op de samenleving zie jij toch ook dat die van 4-takt velen malen groter is?
En verder dan Otto, Diesel, Bosch geen pioneers? Ik zal je helpen. Ken je Felix Wankel? Ernst Siemens?
Welke vernieuwingen op motorisch vlak zijn door de italienen geleverd? Die er toe doen de afgelopen 100 jaar……
@OttoCi,
Kun je nagaan. In werkelijkheid ben ik een stille jongen met een heel lang lontje. Maar kan simpelweg niet tegen het “teveel romantiseren” van iets waar men “fan” van is.
Nu ben ik de boeman. Maar dat geeft niet.
Iemand moet hier enkele hete-luchtballonnen aan de grond proberen te houden.
De vader van de Trabant zal het niet zijn. Maar de “geestelijk” vader wel.
Net als Otto de “geestelijk” vader voor Iveco en BMW was.
@Heidekonijn
Dan Nascar,
Och je bent zeker ook een europeaan die zijn ogen sluit voor alles dat hij/zij niet snapt en ook zeker niet wil gaan begrijpen?
Waarom is Nascar geen sport? Omdat het maar uit 4 (soms 3) bochten bestaat? Omdat “buitenlanders” in Nascar geen succes boeken? (Montoya, Franchitti…..)
Als je eens de moeite zou nemen om het te snappen zal ook jij zien dat Nascar meer “sport” is dan bijvoorbeeld Formule 1 of WTCC.
Als je wilt wil ik het je graag uitleggen als jij mij aantoont waarom het juist geen sport is. Maar weet niet of Mattia en Quadrifoglio willen dat we zover off-topic gaan.
Of Budweiser geen bier is weet ik niet. Ik ben 1 van de weinige op de wereld die succesvol van het alcohol afblijft. Diegene die dat niet kunnen gaan door alcohol sommige zaken niet in het juiste perspectief zien……. ๐
Dan weer het onderwerp : “behaalde succesen”.
Gast, (of dude) waar zeg ik dat Alfa al jouw opgenoemde succesen niet behaald heeft? Snap het nou, je moet de zaken in perspectief blijven zien. Er zijn merken die in de door jouw genoemde categorieen MEER SUCCES hebben behaald. Perspectief, mede alfisten, PERSPECTIEF.
Blijft dat moeilijk accepteren?
Google?
Heb je geen boeken? Internet is vaak minder betrouwbaar dan wat met pen of typemachine op papier is gedrukt.
Maar als je toch bezig bent google jij dan op Ford Capri en TWR-Jaguar? Dank u.
Je bent nog immer on topic.. ga gerust door ๐ Ik laat verder commentaar echter aan anderen. Ben te druk met berichten maken sinds vanmorgen 4:00. ๐
Ik ben trouwens wel pro romantiseren omdat het internet al propvol zwartkijkerij zit en overrationalisme. Maar dat had je misschien al door.. Ik ben werkelijk van mening dat de meest hardcore benaderingen van de automobiel in Italiรซ zijn geboren (met een hoge intensiteit) en niet elders. Daarom vind ik dat Arese niet zomaar dicht mag. Het is een groot voetstuk voor een prachtig symbool met de naam Alfa Romeo. Dat ga je niet zomaar ff wissen in het kader van de toekomst. ‘Realistisch zijn’ is niet in alle gevallen een pre.
Edit: is inmiddels aangepast Jordy
Dank voor de snelle aanpassing.
Zwartkijkerij kan ik wel inkomen.
Op de bekende “verjaardagsfeestjes” met als onderwerp auto-bezit stel ik me tegenwoordig heel nederig op. Als men zegt dat Alfas vaak stuk gaan en veel geld kosten zeg ik meteen dat het klopt wat ze zeggen.
Dat is mijn manier om zwartkijkers stil te houden.
Net als met vrouwen. Gewoon zeggen wat ze willen horen.
(excuses voor de vrouwelijke bezoekers hier. cabaret)
Liefst van al zou ik de gaten in je kennis vullen, รฉรฉn voor รฉรฉn, maar ik heb er de tijd en -sorry- zin niet voor.
Een druppeltje : Nascar is geen sport omdat het artificieel is. Alle chassis zijn hetzelfde. Enkel de carossen verschillen. Die mogen enkel de naam dragen van de vier meest verkopende merken in de US. De brandstof wordt gevoed via carburatoren. Getankt mag enkel met bussen. De techniek is stokoud en mag niet evalueren. Dit alles om ervoor te zorgen dat iedereen gelijk blijft, en de investeerders dus allemaal evenveel kans maken om te winnen, zodat er maximale sponser revenue kan getrokken worden. En als gevolg kan je enkel winnen door vals te spelen.
Volgens mij dus een prima geldmachine en marketing vehikel, maar zeker geen autosport. En afgezien van het feit dat ze het niet eens zouden mogen, denk ik dan ook niet dat een innovatief merk als Alfa daar iets te zoeken heeft.
Je kan daar, en over al het andere dat je wil lezen of mislezen, boos over zijn, maar ik heb een mening en die houd ik niet voor me.
En ja, ik lees boeken, maar ik zie het even niet zitten om ze in te scannen en te posten, maar met google kom je al een heel eind hoor ๐
Lief zijn voor de vrouwtjes hรฉ.
Na al dit feitelijk relaas even iets wat even nergens over gaat maar hopelijk wel duidelijk maakt waarom je hardcore autoliefhebbers hebt die al dat gerelativeer en gerationaliseer even wat minder boeit. Gisteren was ik ergens op een van onze snelwegen getuige van een mooi moment. Een bestuurder van een gloednieuwe S klasse spot een een Maserati Granturismo en doet even zijn raampje naar beneden om het geluid te beleven. Ratio en emotie ontmoeten elkaar. Jullie mogen bepalen wie er wint ๐
๐ Niiiice!!
Heel herkenbaar, ben als passagier zo eens verplicht geweest om een hele omweg mee te maken omdat de bestuurder/eigenaar van de 406 Coupรฉ waar ik inzat, per se het geluid mee wou hebben van de Ferrari voor ons.
Heb’m voorzichtig gezegd dat hij met een Alfa GT V6 รฉn een mooie coupรฉ, รฉn een mooi geluid zou hebben, maar dan altijd en overal. We hebben het daarna even niet meer over auto’s gehad ๐
6C Jordy heeft wel een punt, dat we ook niet mogen overdrijven, FGA kan zijn gaten tussen de modellen maar niet vullen…. Lanceerdatum 166: 1998 Opvolger anno 2009? Zero! Om bij te huilen! ๐ฅ ik hoop echt dat ze dan vanaf 2012 aan een fatsoenlijk tempo gaan produceren! En op een logische wijze de modellen laten opvolgen en niet zoals nu een veel jonger model (159) eerst vervangen!
Langs de andere kant heeft Mattia Mariani ook een punt dat we niet te positief mogen zijn voor de Duitsers daar zij ons immers geen strohalm gunnen en dan vooral de eigenaars van een Duitse wagen!
Maar hoe je het ook draait of keert niet met een duitse wagen rijden blijft orgineler dan met ๐
Rare definitie van sport heb je meneer Heidekonijn.
Heel raar.
Omdat alle fabrikanten met hetzelfde materiaal zouden moeten rijden is het geen sport meer?
Wat noem jij tennis, waterpolo, 100m sprint, 100m hordelopen, poolstok hoogspringen, wielrennen, tafeltennis, kleiduifschieten, schaatsen, skieen, bobsleeen, 6 kamp, basketbal, voetbal, honkbal?
Of de Olympische spelen voor mijn part?
Al deze sporten hebben regelementen voor de gebruikte attributen.
Zodat het verschil in winnen of verliezen word bepaald door de BEOEFENAARS VAN DE SPORT.
Dat is toch al eeuwen lang de bedoeling van “sport”? Het bepalen van welk individu de beste atleet is?
En dus niet wie het beste de attributen produceerd?
Wat jij dus wil is dat een tafeltenniser de vrijheid krijgt om de vorm van zijn bat zelf te bepalen? Of de vorm van een racket? Of de vorm van een voetbalschoen? Of de vorm van een bobslee? Of de afmeting van een voetbal?
In NASCAR bepalen de coureurs en pitcrew wie wint of verlies.
In Formule 1 bepalen de constructeurs en de grote van het budget wie wint of verlies.
In Nascar maakt het niet uit of Jeff Gordon in een Dodge, Toyota, Ford of Chevy rijd. Het komt op zijn eigen capaciteiten aan.
In voetbal maakt het niet uit of men met Nike of met Addidas rondloopt. Ze moeten voldoen aan dezelfde regels.
Elke competitie waarin fabrikanten de vrijheid krijgen om de attributen zelf te ontwerpen is simpelweg geen sport.
Dat jij het padje een beetje kwijt bent zie ik in de volgende zin van jou:
“En als gevolg kan je enkel winnen door vals te spelen”
W.T.F.???????????
Jij bent vergeten dat er een persoon in die stockcar zit?
Een persoon met zijn eigen ontwikkelde dan wel aangeboren capaciteiten?
Een persoon die dus in staat is te winnen van tegenstanders met minder capaciteiten? Oftewel een ATLEET met de hoofdletter A?
Nu zie ik het!
In jouw ogen is het een sport als BMW verslagen word door Alfa!
En dus niet dat Farfus verslagen word door Thompson?
Dan jouw slotzin over Nascar:
“En afgezien van het feit dat ze het niet eens zouden mogen, denk ik dan ook niet dat een innovatief merk als Alfa daar iets te zoeken heeft”.
Twee dingen, namelijk:
1. – Alfa heeft al 1 voet in Nascar meneer Heidekonijn. Dodge neemt immers deel aan Nascar. En zoals we geleerd hebben van FGA is Alfa het nieuwe tweelingbroertje van Dodge. Even wat stickers verwisselen en klaar is Alfa.
2. – Wat maakt Alfa de laatste jaren innovatief?
Dat je het onderwerp over pioneers uit duitsland versus “pioneers” uit italie alweer van je afgeschoven hebt geeft in mijn ogen aan dat je eindelijk hebt ingezien dat er ook aardig wat gaten in jouw “kennis” aanwezig zijn.
Dit zie ik als een compliment, dank daarvoor.
Gebruik je nieuw vergaarde kennis in je voordeel zou ik zeggen. ๐
@Big Alfa Lover,
Soms is het best leuk om met een duitse wagen onderweg te zijn.
Twee weken geleden heb ik een ritje gemaakt in een Mercedes W108. Ergens uit eind jaren ’60 geloof ik.
Zo’n wagen waarin je oliesjeiken nog wel eens ziet rijden. De wagen zelf ziet er niet uit in mijn ogen, maar dat onderstel in combinatie met die fantastisch geveerde stoelen….. Zo gaaf hoe putdeksels en drempels werden gladgestreken. Nooit meegemaakt in een andere wagen.
De portieren gingen bijna automatisch dicht zelfs. Ik hoefde de deur maar op 5 cm afstand van de B-stijl los te laten en de deur viel ultra-stil dicht in het slot. Alsof die zichzelf dicht zoog.
Leuk staaltje techniek wat nu niet veel meer word toegepast. Van mij Alfa dat ook voor mij leveren. ๐
Vind het een leuke.. maar ook moeilijke discussie hiero…
Een discussie ik regelmatig met mezelf voer.. tussen Verstand en Hart… (3x raden wie wie is in deze)..
Ben het met 6C qua feiten eens.. zeker als je het over sport hebt.. (heb zelf fanatiek gekart, met een standaardmotor..(verzegeld en iedereen gelijk).. dat maakt het nou net een sport, omdat het voor 90% op de rijder aankomt.. in plaats van een gevecht over wie het grootste budget heeft..)..
Ben het wel eens met heidekonijn dat Alfa niets in Nascar te zoeken heeft.. dat is (net zo min als zeilboten voorzien van stickers) representatieve sponserij voor een merk dat roots heeft in de autosport, niet door middel van het aanbrengen van stickers, maar vanwege de passie en de drive om goede ideeen te ontwikkelen waarmee je harder kan gaan.. want autosport kan ook een sport zijn, waar het resultaat het product is van de kwaliteiten van zijn rijder met de technische initiatieven en teamwork van het team… en in dat soort klasses hoort Alfa te excelleren. Dus geen Nascar, maar als je dan in de US voeten aan de grond wil krijgen in Indy-cart of zo…
@Jordi
Het spijt me dat je niet met m’n mening omweg kan Jordy. En zo te zien heb je alle complimentjes nodig die je krijgen kan. Alfist zijn en dan op feestjes maar meteen toegeven dat je eigenlijk vindt dat het bagger is?
Euh, ik zal er maar niet op ingaan.
Dat Italianen meer innovatievere en wat mij (MIJ!) betreft betere autos maakte en maakt dan Duitsers, is voor mij (MIJ!) bewezen, en zoals al een paar keer aangehaald heb ik geen behoefte dat te bewijzen aan jou. Ik heb je vriendelijk de weg getoond maar als je niet wil, mij best.
Kijk maar fijn naar Nascar, koop voor mijn part een Amerikaans/Duitse Opel, of houd gewoon je Alfa en voel je maar minderwaardig, mij best. Ben wel stiekum benieuwd of je nu vindt dat ik het topic “waterpolo” -zoals door jou aangehaald- gemeden heb ๐
@Big Alfa Lover
Snap wel wat je bedoeld, kan er ook moeilijk mee overweg als ik zie hoe FGA kansen laat liggen. Maar laten we even wel wezen, Audi’s zijn gerebodied VW’s, en heel die groep hangt nog al zijn winsten aan het Golf IV onderstel, BMW’s motorblokken zijn uitwisselbaar van die van eind jaren ’60, en over de kwaliteitsproblemen van Mercedes is al voldoende geschreven. Ik heb ondertussen voldoende eerstehands ervaring met genoemde merken om te beseffen dat Alfa er zeker niet voor moet onderdoen, en dan heb ik nog niet over het plezier van rijden.
@Hans75
Om me nader te verklaren, mbt de stelling dat Alfa geen successen gehaald heeft tussen de GP’s en DT-f***ing-M :
1920-1930 Targa Florio ’23, WK grand prix ’25, Mille Miglia ’28/’29
1930-1940 Mille Miglia ’30/’32/’33/’34/’35/’36/’37/’38, Targa Florio ’30/’31/’32/’33/’34/’35, Le Mans ’31/ ’32/ ’33/ ’34
1940-1950 (Savoia-Marchetti SM.81 Pipistrello, Noord Afrika)
1950-1960 Targa Florio ’50, WK Formule 1 ’50/’51
1960-1970 TransAm ’66, ETCC ’66/ ’67/ ’68
1970-1980 Targa Florio ’71/’75, WK Sportscar (endurance) ’75/’77
1980-1990 ETCC ’82/’83/’84/’85 (GTV6!), Giro d’Italia ’88
1990-2000 (DTM ’93), ETCC ’00/’01/’02/’03
Vind het nogal jammer dat we ons daar als Alfist voor zouden moeten schamen. Maar naar het schijnt heeft BMW ook de Mille ooit gewonnen. Twee hele keren zelfs. Whoehoew! Wat een history hebben die mannen zeg!
Zal het maar zeggen vooraleer er in gehakt wordt : lijst is niet volledig.
Alfisten aller landen verenigt u… werk aan de winkel voor de afdeling marketing.
Dus het kopje van dit stukje is een goeie? ๐
Alfa Romeo moet de historie marketingtechnisch zeker uitbuiten. Audi gebruikt zelfs de ‘Zilveren Pijlen’ om te pretenderen dat ze sportief zijn. Wat kan Alfa Romeo dan wel niet inzetten!? ๐
@Heidekonijn,
Jij kan net zo goed niet met mijn mening omgaan als ik met de jouwe. (iets met een pot en een ketel)
Juist omdat het een mening is valt er over te discuseren. Over feiten valt namelijk niet te discuseren.
Verder kan IK niet met droge ogen zeggen dat Alfa op technisch vlak dezelfde kwaliteit leverd als enkele duitse merken. Al mijn facturen voor reparaties spreken boekdelen.
Een 156 2.5 heeft me in 2 en een half jaar (40.000km) de volgende reparaties opgeleverd : 2x LMM, 1x lekkende cillinderkop (haarscheurtje/gietgal), 1x bovendraagarm, 1x schokdemper (die je per 2 vervangt uiteraard).
Dat vind ik voor een kwaliteits-produkt teveel die momenteel 99.800km gelopen heeft.
Natuurlijk kunnen we daarna discuseren over de wijze hoe ik met me 156 om ga. Of hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. (een dwaas die er 18 inch Audi velgen onder had gelegd!!!, maar dat is een ander verhaal ๐ )
Gelukkig ben ik een Alfist. Een Alfist die het ACCEPTEERD, of met andere woorden VOOR LIEF NEEMT dan zijn Alfa regelmatig kuren vertoond. Maar ik ben dan wel een Alfist die daar geen doekjes om gaat binden en het durft toe te geven.
Zouden meer Alfisten moeten durven. In ruil daarvoor krijg je alleen maar meer respect van de “niet-Alfisten”.
En dat is proef-ondervonden door mij persoonlijk ๐ )
Een willekeurig tevredenheids-onderzoek (bv Autoweek) toont aan dat ik met MIJN mening niet ver van de werkelijkheid af zit overigens.
Waar heb ik eigenlijk gezegd dat ik me “minderwaardig” voel in een Alfa? Het enigste wat ik heb gezegd is dat ik me in discussies (Alfa versus “de rest”) nederig opstel.
Dat zijn 2 heel verschillende zaken Knijn.
Vind het wel grappig om te zien dat je blijft aanzetten met een hoeveelheid aan data over behaalde sportieve successen van Alfa.
Data waar niemand iets aan heeft hier omdat iedereen simpelweg al weet wat die successen van Alfa zijn.
Maar zie het nou voor 1 keertje in een juiste perspectief. 1 keertje maar. Daarna mag je weer trots rond strooien met data.
(waar heb je trouwens vernoomen dat wij als Alfisten zouden moeten schamen voor het behaalde succes? ๐ )
@Hans 75,
In mijn ogen heeft Alfa op dit moment ook nog niks te zoeken in Nascar. Simpelweg omdat het een “all-american” feestje is op dit moment. Je komt er als buitenlander ook maar amper in. (hulde voor de ballen die Montoya getoond heeft overigens)
Toyota werd uiteindelijk toch toegelaten omdat het 1 der grootste werkgevers in de USA is. En ook omdat Toyota een groot aanpassingsvermogen heeft aan de amerikaanse mentaliteit.
Echter zou ik (als ik Alfa was) zeker de opties open houden. Alleen al omdat het Nascar-concept flink in aanzien stijgt.
Zo zijn er in een tijdsbestek van maar enkele jaren “Stockcar-competities” als paddestoelen uit de grond gestampt in Zuid-Amerika, Azie en zelfs ons eigen Europa. Al is het in ons eigen Europa nog wat amateuristisch.
Echter hebben wij in Europa al heel wat competities volgens stockcar principe. Denk maar aan een Swift-cup, Clio-cup, Formule-Ford, Formule-Renault. Zelfs “ons eigen” 156-challenge was een stockcar-race.
En nu het WTCC zwaar in populariteit minderd (zowel Seat als BMW gaan waarschijnlijk stoppen) zou ik als Alfa andere opties open houden. Al zijn het opties die voor menig Alfist niet logisch klinken.
Indy-car is overigens ook flink geregelementeerd. Als Alfa “technisch” wil exxeleren kunnen ze beter aan de Grand-Am of ALMS denken. Er is al een prototype Grand-Am 8C ontworpen. Het zou zomaar mogelijk kunnen zijn. ๐
@Quadrifoglio,
FGA zou eens fatsoenlijke reclames kunnen inzetten. ๐
Die van de MiTo die een spelletje Space Invaders speelt …………. wat hebben ze gesnoven daar bij FGA?
Of die Lancia reclame op de radio. Waar ze alle goeie punten van de Lancia opnoemen waarvoor je de Lancia juist niet zou moeten kopen?
De enige goeie vind ik die speelse reclame van Fiat (met die grijparm). Dat past wel bij het speelse imago van de 500 en de Panda.
De reclame voor de 159 vond ik goed. Gewoon een 159 in slow-motion in beeld met alleen opera op de achtergrond. Zalig. ๐
Dit wordt herkauwen 6C.. Zoek de vrede en rust in je hart en post wat comments op andere onderwerpen. ๐
Nog effe een handreiking aan Konijn doen.
Om te laten weten dat ik het best goed met voor je heb:
http://www.biesheuvel.nl/
Brandstoftanks voor de GTV. ๐
@Mattia,
Helpt me vorige post?
Heb liever vrede op de website.
Met me hart zit het wel goed hoor.
(in me hoofd is een ander verhaal)
Okido. Maar maak met al die lappen tekst die je hier tiept minstens netzoveel reclame voor ons op verjaardagsfeestjes hรจ?
๐
AutoEdizione.nl (uniek in europa en de wereld) ๐
Zet maar op een kentekenplaathouder.
(webshop?)
In de maak! ๐
@MM
Zo zie je maar wat een raak gekozen titel kan losmaken ๐
@6C
Dan besluiten we maar dat onze beleving van Alfa erg ver uit elkaar ligt. Moet kunnen natuurlijk. Bedankt voor de link, GTV6 tank staat er (nog) niet bij, maar qua prijs zitten ze al goed (0,00 Euro) ๐ Zal eens een mailtje sturen met wat maten en vragen wat ze kunnen doen voor me.
@Ilquadrifoglio
Wat Audi doet is idd al vrij ver gezocht, verwijzen naar de silberpfeilen (die niet van hen waren maar van Auto Union, dat dus al decennia niet meer bestaat) en met een handvol rally en sportscar successen een beeld ophangen van ‘premium’. Dat BMW de mille en villa d’este sponsort lijkt me ook geen toeval. Als je de eerste beste petjesblogger zou vragen, ben ik er zeker van dat meer dan de helft bij “Mille Miglia” meteen aan BMW denkt. Hoe pervers willen we het hebben?
En onze italiaanse vrienden, die kijken er een beetje verwonderd naar, terwijl anderen hun erfgoed inpikken.
idd