Alfisten herdenken Giuseppe Busso op de as van Arese
Alfa Romeo; er is geen automerk in de wereld waaraan in de lopen der jaren zoveel veelzeggende namen zijn gekoppeld die bovendien door de liefhebbers volop worden geĆ«erd. Zo’n naam is Giuseppe Busso, de ingenieur waar Alfisten nog dagelijks aan helpen herinneren door simpelweg naar een prachtige glanzende V6 te wijzen, die je nog dagelijks kunt tegenkomen onder menig motorkap. Voor velen staat Busso synoniem voor het merk uit Arese.
Toch stond de wieg van de man die dit jaar precies 100 jaar geleden werd geboren, in 1913 in Turijn. Op 27 april is dit een eeuw geleden en dus zal er aanstaande zaterdag in een oude fabriekshal uitgebreid bij deze voor Alfisti historische figuur worden stilgestaan. Een unieke bijeenkomst in ‘Padiglione 28′ (foto onder), daar waar ooit de motoren van talloze Alfa’s werden gefabriceerd. Een eenmalige gebeurtenis aangezien deze hal het komende jaar zal plaats moeten maken voor iets nieuws.
Padiglione 28 te Arese, waar de motoren werden samengesteld
Aanstaande zaterdag zullen vele Alfa’s met typerend gebrom van de ‘Busso’ nog eenmaal het voormalige fabrieksterrein oprijden. De meeting komt tot stand onder leiding van Alfa Club Milano en met steun van de gemeente Arese. Zoon Fiorenzo Busso is bij de herdenking van zijn in 2006 overleden vader aanwezig. Er zijn ook andere nazaten zoals Giuseppe Satta Puglia, zoon van de beroemde Orazio. Ook zijn er voormalige werknemers bij. De Alfa’s stellen zich op in de fabriekshal.
Naast de bekende V6 die een kwart eeuw in productie bleef, stond Busso tussen 1948 en 1977 ook aan de basis van modellen als de 1900, Giulia, Giulietta en Alfetta. Het motorblok blijft echter het grote meesterwerk en wordt ook wel “il violino di Arese” genoemd. Overigens vond de zespitter ook z’n weg naar de merken Fiat en Lancia. Busso’s tekentafel stond eerst in Portello en later Arese. Ook de V8 voor de 33 racewagens van weleer, was een van Busso’s vruchten. In 1977 ging Giuseppe Busso met pensioen en bleef nog jaren lang dicht bij Alfa Romeo staan. Hij overleed slechts een paar dagen nadat de laatste V6 van de assemblagelijn kwam.
Giuseppe Busso en zijn vrouw naast een Alfa Romeo TZ in 1963
belisimo dat blok.
Dat ze er tegenwoordig allemaal plastic over doen is diep triest. Dit wil je zien als je de kap van een alfa maserati of ferrari oppen trekt geen bonk plastic zoals op de nieuwe V6.
Ma che bello,questo amore