Alfasud: Een documentaire over het zuidelijke hart van Alfa Romeo
Om in de sfeer van onze jongste column van vanmorgen te blijven, willen we je deze fantastische documentaire over Alfasud niet onthouden. Wie denkt dat de term Alfasud enkel met een model uit de jaren ’70/’80 -dat Alfa Romeo bovendien een internationaal imagoprobleem bracht- te maken heeft, heeft het goed mis. Naast de nodige typisch (Zuid) Italiaanse problemen is Alfsud namelijk het verhaal over een succesvol en bloeiend Alfa Romeo aan de zuidkant van het oude schiereiland. Zonder deze rijke geschiedenis in Pomigliano d’Arco (die wij overigens al eens hebben omschreven) nabij Napels, kon Alfa aan het begin van de twintigste eeuw niet opbloeien tot een heuse industrie en ‘AlfaNord’ na de oorlog in Milaan niet uitgroeien tot levendige auto-industrie. En als we het verhaal helemaal compleet willen maken, zou Fiat vandaag zonder ‘Alfasud’ geen belangrijke auto’s als de Panda meer kunnen bouwen in Italië.
De documentaire ‘Un auto chiamata Sud‘ van Giuseppe Pesce en Aldo Zappalà citeerden we vorig jaar al, toen het op de Italiaanse televisie in première ging. Het is een fantastische reis langs de hele geschiedenis van Alfa Romeo, die nooit geschreven had kunnen worden zonder belangrijke mensen als Nicola Romeo (de Napoletaan die het bedrijf direct een nieuwe impuls gaf dankzij bedrijfsvoering in Pomigliano d’Arco) en Giuseppe Luraghi. Hoewel deze zuidelijke kant van Alfa Romeo, van oudsher ook het epicentrum was/is van een klassenstrijd tussen de Italiaanse politiek en hen die er tegen ageren, is het ook de fabriek van de Italiaanse veerkracht en inventiviteit. Alfasud gaat over het slagen en het mislukken van een geïndustrialiseerd zuiden. Alfa Romeo werd vooral dankzij deze plek onder Rome door het fascistische regime vastgepakt (IRI) om pas decennia later door de politiek weer los te worden gelaten. Het gevolg is dat juist deze fabriek een symbool is geworden van een late hervorming van de Italiaanse (auto-)industrie en eigenlijk ook dat van een nieuwe leven voor het prachtige Alfa Romeo. Het merk met 9 levens. De documentaire is helaas in het Italiaans zonder vertaling, maar wel zeer duidelijk en overzichtelijk verteld. De beelden zijn veelal uniek. We hopen dus dat je sowieso veel kijkplezier mag ervaren.
httpvh://youtu.be/l02qib-pris
httpvh://youtu.be/_AmDJZkTL2w
httpvh://youtu.be/7DjCzn1pxI8
httpvh://youtu.be/PnMw02T9uwo
JEETJE lijkt wel de USSR hoe er werd gewerkt met heel veel vakbonden die helemaal niks willen behalve niet werken. Dat er überhaupt nog auto’s gemaakt werden. Fiat nam wel een risico om Alfa Romeo over te nemen in 1986 aan de ene kant slim want met het merk kan je heel veel doen maar het bedrijf was echt een oude kolos geworden. Ik denk dat de pauze die nu gemaakt wordt voor Alfa Romeo heel goed is omdat het SUD verhaal over kwaliteit altijd maar bleef door zeuren. Dat zal straks echt voorbij zijn!!
De Route die FIAT vandaag de dag neemt is veel beter met werknemers die trots zijn op wat ze maken namelijk een top product de FIAT PANDA. Het is een lange lange weg geweest maar Alfa Romeo komt er wel en laten we niet te veel naar Audi BMW en Mercedes kijken.
Ciao
Squadra
Bizarre situatie idd: meerdere stakingen tegelijk van klein tot groot en ‘duistere figuren’ die door de fabriek liepen om de productie te saboteren. Als er voetbal was (of als er aardappelen gerooid moesten worden) bleef in sommige sectoren 40% gewoon weg..