Alfa’s vlaggenschip in 2027 niet echt een SUV
Alfa Romeo’s nieuwe topmodel heeft prioriteit.
Jean Philippe Imparato heeft vanuit Japan (tijdens de introductie van de Tonale, foto onder) laten weten dat Alfa Romeo in 2027 een topmodel van formaat zal krijgen. Het is een auto die in dezelfde vijver zal zwemmen als concurrerende E-segment modellen van BMW en Mercedes. Reden voor een dergelijke grote Italiaanse limousine is het kunnen concurreren op de Noord-Amerikaanse markt met de eerder genoemde Duitse opponenten. De Franse CEO zegt dat het formaat van Giulia en Stelvio onvoldoende is om alle klanten te bereiken. Zo wil Alfa Romeo tevens de afhankelijkheid van de Europerse markt steeds verder afbouwen. Het doel is om iets minder dan de helft van de totale verkoop buiten de EU te realiseren tegen 2030.
Geen SUV.
Imparato luidt een nieuw tijdperk in voor Alfa Romeo. Een elektrisch tijdperk in het hoogste segment, maar ook eentje met minder SUV’s. Imparato zegt dat aerodynamische koetsen in de toekomst een meer logische en gewenste keuze zullen gaan vormen. Uiteraard om het rendement van elektrisch rijden volledig te benutten. Verder liet Imparato nog niet veel los over de grote luxe elektrische Alfa, waarvan onder andere de naam en productielocatie nog totaal onbekend zijn. Het is wel duidelijk dat de ambitie hoog is en dat de komende 5 jaar cruciaal zullen zijn.
“””Het doel is om iets minder dan de helft van de totale verkoop buiten de EU te realiseren tegen 2030.”””
Die zin lees ik (als ik stout ben) op een andere manier….
Namelijk dat Alfa Romeo van het huidige aantal verkopen, bijna de helft buiten Europa wil verkopen.
Dus nog minder op de Europese markt dan nu….
’t Gaat echt niet de goede kant uit.
Na blabla-François, hebben ze nu ook Imperato-kwebbel (zie kabouter Plop van Studio 100 : kabouter Kwebbel https://www.youtube.com/watch?v=0qPQ19KmlVY ) bij “FCA”.
BMW en Mercedes kunnen hun borst natmaken!!? Wat een onzin verhaal het zoveelste sinds 20..! Wat een complete afgang, ze kunnen en snappen het niet I. Die coltrui heeft waardige opvolger , toch iets consistent in de parallelle wereld waarin deze mensen leven
Allemaal prima. Het “E”-segment dus. Niet meteen historisch het segment van Alfa, ..6, 164, 166, maar wel logisch. Meer premium zonder dikke ICE, dan een grotere auto. Zeker voor de Amerikanen. Maar dan ook alles: Station (XWD), Coupé, Sedan, Cross over. De helft kun je “lenen” van Maserati en verder slim bezig gaan.
Verder nog; heel slim bezig zijn. Zoals Mercedes met die prachtige EQXX. Da’s een futuristisch statement avant-la-lettre in vol historisch perspectief (C111). Dat deden de Italianen in de 50/60/70’er jaren toch ook regelmatig. Waar is die magie?
Dus, Commendatore Imparato, nu alles goed. Geen verhalen meer over logo’s of productielocaties, want behalve de Tonale (saai) heb ik al jaren niets leuks gezien bij Alfa.
PS Zie net op de Italiaanse site van Alfa de nieuwe configuratie voor 2023 van de Giulia en.. die koplampen staan niet goed. Waar dat bij de Tonale er best goed uit ziet, kijkt de Giulia scheel. Het zal toch niet?! 360 graden gedraaid, Ok alleen 180 want de voorkant, maar het lijkt geen toeval.
En ze hadden alleen de Xenon-lamp hoeven te wisselen .. het was zo mooi.