Alfa’s toekomstige modellen starten op goede financiële basis
Rendabel de toekomst tegemoet.
Terwijl Stellantis de afgelopen week in Parijs alleen de merken Jeep, DS en Peugeot etaleerde, sprak Tavares wel degelijk met de pers over de Italiaanse merken. De salon had dus niet het internationale karakter zoals voorheen, al was er wel voldoende pers aanwezig uit diverse landen. Tavares sprak ook over de revival van Alfa Romeo, dat na Maserati het belangrijkste luxemerk zal zijn van de groep de komende jaren. Met de komst van de Tonale en de nodige aanpassingen (lees schaalvoordeel) op het gebied van productie, is Alfa Romeo nu al niet langer een merk dat enkel geld kost. De Portugees zei zeer voldaan te zijn over de wijze waarop het Milanese label zich herpakt. Hij noemde het de ideale basis voor wat komen gaat. Alfa Romeo schrijft dit jaar enkel zwarte cijfers. Updates van de Giulia en Stelvio die dit najaar gepresenteerd worden, zullen daar verder aan bijdragen en de komst van een kleine SUV (die een klassieke Alfa-naam zal krijgen) uit Polen vormt een volgende vruchtbare impuls.
Bloei in Pomigliano.
Italiaanse vakbonden bevestigen deze dagen het positieve effect van de Tonale. In Pomigliano d’Arco werden de afgelopen 9 maanden 113.700 auto’s geproduceerd ondanks diverse onderbrekingen. Dit komt neer op een groei van ruim 30% ten opzichte van vorig jaar. Er worden circa 160 Tonale’s per dag gebouwd en dit aantal neemt gestaag verder toe. Vooral met de komst van de plug-in hybride verwacht men een verder stijgende lijn. Ook de productiestart van de Dodge Hornet voor de Amerikaanse markt binnenkort zal de bedrijvigheid in de regio bij Napels verder doen toenemen en zelfs leiden tot een extra ploegendienst.
Ook Cassino trekt aan.
In Cassino ziet men ook een toename van de productie dankzij de Maseratie Grecale. De productiviteit is met een kwart toegenomen, dat gelijkstaat aan een aantal van bijna 41.000 eenheden. Ongeveer 30% van de productie komt op naam van de Giulia en 53% is een Stelvio in de fabriek in de provincie Frosinone. Het enige dat roet in het productieve eten kan gooien van Cassino en Pomigliano d’Arco is de haperende toelevering van halfgeleiders. Voor Alfa Romeo ligt overigens ook een SUV in het verschiet in het hogere E-segment evenals een sportief gelimiteerd model. Dit is recent opnieuw bevestigd.
Ik zie echter de Tonale nergens rijden….ook de Grecale niet. Niet in Nederland maar ook in Italie niet…..
Italië is een groot land..je ziet ze vanzelf verschijnen. Ik weet nog dat mensen zeiden dat de Stelvio nergens te zien was.
Die Stelvio’s zie ik nog steeds zelden en de gewone Giulia ook nergens te vinden. Buiten de les auto en de diesel hier een straat verder weet ik geen normale giulia te vinden en op benzine alleen de extreme Q maar daar zijn er dan meteen weer 4 van hier in de buurt. Maar 0 Stelvio’s 0 tonale en wel diverse Giulietta’s MiTo 159, 156,147, GT en GTV6. Nu zie ik die dan ook liever dan een SUV blijf het lompe dingen vinden ook al weet de Italianen wel iets beters van te maken dan de Duitsers.
Ik hoop toch spoedig op een knappe Giulietta opvolger. Die lang in de geruchten molen zittende Hybrides zullen wel nooit komen ben ik bang. Als er al iets echt zou komen dan alleen de mild hybride. Toch een gemiste kans. Ik zou graag een Giulia 1.3/5 PHEV willen voor de ritten op de buurt lekker de steker er in en voor op vakantie mooi op benzine (liefst diesel maar die kans zit er met dank aan VAG niet meer in en daar rij ik te kort voor) Maar goed dat ze toch ergens een paar wagens weten te verkopen. Helaas zie ik meer van die Chinese rommel op de weg dan een Alfa😟
I dont understand why its so f****ng slow to introduce anthing new to italian brands except Maserati. Always this talking and nothing happens.
Ik zie regelmatig Stelvio’s hier evenals Giulia trouwens. In allerlei kleuren en soorten.
Toekomstige Alfa’s op een goede financiële basis… Fijn. Voor Tavares, die is hoofd boekhouding. Wat een gesappel. Wie praat zo over auto’s, laat staan Alfa’s? Komt er nog een station, een (gran) coupé, een EV op heel korte termijn? Nee.
Wel een Alfa Jeep met historisch verantwoorde naam. Arggh!
toekomst alfa is onzeker. de usa chrysler wordt europese lancia.veel concurrentie van chinezen en j
koreanen!!!