Alfa’s B-UV wordt elektrisch

Dankzij de fusie met PSA, zal Alfa Romeo zich eerst in het meer populaire segment willen versterken. Flinterdunne marges zijn even minder aan de orde, want FCA wil samen met PSA in het compacte en duurdere elektrische segment wat daadkracht gaan tonen, omdat daar naar verwachting de nodige renderende ruimte zal ontstaan. Stads SUV’s van ongeveer 4,3 meter lengte met een rijke uitrusting. Dat wordt de trend. FCA laat ook Fiat en Jeep deelnemen aan dit belangrijke offensief en er zijn hardnekkige geluiden die ook spreken over een rol voor Lancia. Het platform is vermoedelijk PSA’s e-CMP platform waarop vorig jaar bijvoorbeeld de e-2008 geïntroduceerd werd.

Angst voor kannibalisme is er dus duidelijk niet en dan hebben we de gelijkwaardige modellen van PSA nog niet eens genoemd. De elektrische B-UV van Alfa Romeo wordt een soort baby-Tonale en zal in 2022 al gepresenteerd worden. Een insider zei in een interview (met Autocar) nadrukkelijk dat de auto een volledig eigen karakter krijgt dat precies bij het merk past (inclusief sound). De Tonale mag eerst en wordt in 2021 verwacht, voornamelijk als hybride met 1.3 en/ of 1.5 Firefly (plug-in). De productie van de C-segment SUV start medio 2021 in Pomigliano d’Arco.

Deel dit artikel:

12 gedachten over “Alfa’s B-UV wordt elektrisch

  • 2 juni 2020 om 14:37
    Permalink

    De B-UV van Alfa Romeo zou de Franse motoren Pure-Tech motoren krijgen ipv de FireFly…. ?

    “”Angst voor kannibalisme is er dus duidelijk niet “”
    Dat werd tijd.
    Zouden ze eindelijk het licht zien ?
    Hoeveel verkopen FCA daardoor gemist heeft in het verleden ? Met dus minder marktaandeel van FCA en vooral minder zichtbaarheid bij Jan Modaal.

    Beantwoorden
  • 2 juni 2020 om 14:48
    Permalink

    Alfa B SUV -> FCA platform
    Geprojecteerd zijn gestart en beloofd aan de dealers in Q1 2019.

    Tonale krijgt 1.5 liter GSE T4 DOHC motor en hybride versnellingsbak Getrag 7HDT300.

    Beantwoorden
  • 2 juni 2020 om 16:34
    Permalink

    Tonale zal geen 1.0 turbomotor hebben. Tenminste niet één zoals vandaag de dag bekend is. Kompas heeft geen 1.0 turbomotor.

    Benzinemotor zou dat wel kunnen zijn:
    1.3 GSE T4 MA 130 PK 270 Nm, MT6 (FPT C635)
    1.3 GSE T4 MA 150 PK 270 Nm, TCT (FPT C635)
    1.5 GSE T4 DOHC met onbekend vermogen, maar het zou ongeveer 200 PK kunnen zijn, DCT Getrag 7HDT300 met maximaal 25 kW elektromotor en elektrische aandrijving tot 50 km/h.
    2.0 GME T4 als topklasse motoroptie is meer dan waarschijnlijk

    Zoals je kunt zien heb ik PHEV niet genoemd. PHEV mag dan wel een 1.3 liter motor hebben, maar hij mag dan wel 1.5 liter hebben. Elektromotor altijd aan de achterzijde.

    Ze zijn bezig met Euro 6D Final dieselmotoren, maar wie weet wat ze nog te bieden hebben. Worden ze aangeboden als MHEV? Ik denk het wel. Rond 2025 zullen alle motoropties op zijn minst MHEV zijn.

    Beantwoorden
  • 2 juni 2020 om 21:30
    Permalink

    Jammer dat de fusie komt net nu FCA een nieuw, flexibel, multimodaal platform klaar heeft voor het A-, B- en mogelijk C-segment. Daarop hadden alle nieuwe Fiat’s kunnen worden ontwikkeld, plus een aantal Alfa’s, Jeeps, zelfs Lancia’s. Over schaalvoordelen gesproken…

    Waarschijnlijk zal dit platform alleen nog voor A-segmenters gebruikt worden en komen alle andere FWD-modellen op PSA-platforms; kans dat dit FCA-platform het gloednieuwe CMP gaat vervangen lijkt heel klein. Begrijpelijk maar wel erg jammer!

    Beantwoorden
  • 4 juni 2020 om 08:44
    Permalink

    Snel mee beginnen en op de markt zetten. Helaas voor mij te laat ik heb al een Peugeot besteld voor de lease maar dat is bijna samen met FCA. En dan ook meteen een mito opvolger op dat platform de 208e rijd prima en dat is waar wc’s sterk in zijn stads verkeer dus al die kleine dingen allemaal snel naar EV als boodschappen wagen. Maar voor lange ritten en vakantie de Giulia SW moeten ze die wel eerst nog even op de markt brengen 🤔

    Beantwoorden
  • 16 juni 2020 om 22:34
    Permalink

    De nieuwe Citroën C4 die vandaag bekend werd ziet er niet verkeerd uit.

    Wanneer PSA en FCA gefuseerd zijn zou dit een mooie basis kunnen zijn voor een Lancia. De gestroomlijnde vorm van deze auto is met het oog op elektrisch rijden de toekomst. Een EV Beta of een EV Gamma die een vergelijkbare vorm hadden maar dan wat lager.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2020 om 08:23
    Permalink

    Ik vindt dat de nieuwe c4 er toppie uitziet, en de nieuwe peugeot 208 ook.

    Beantwoorden
  • 25 juni 2020 om 23:58
    Permalink

    Is dit wel een liefhebbersforum, of een forum voor gefrustreerden??? Die wss zelf in een duitser rond rijden. Shame on you!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.