Alfa Tonale naar Amerika als showroomvulling?
Weinig extra kosten.
Alfa Romeo schijnt wel echt van plan te zijn om de Alfa Romeo Tonale naar Amerika te brengen. Dat terwijl de VS nu ook de ‘Italiaanse’ Dodge Hornet krijgt. Het is Dodge nieuwe stijl, wat merkliefhebbers erg enthousiast maakt, al was het omdat het merk al jaren weinig input krijgt. De Hornet valt direct in de smaak want binnen een paar dagen zijn er al meer dan 14 duizend order ontvangen voor de SUV uit Pomigliano. Dat zijn cijfers die ondanks de vlotte start van de Tonale op Italiaanse bodem, niet bepaald te vergelijken zijn. Maar omdat de Tonale botsproeftechnisch gezien geschikt is voor de Amerikaanse markt (vanwege de Hornet) en er nu eenmaal al een boot vaart i.v.m. de Dodge, kiest Alfa Romeo er toch voor om ook de Tonale aan de andere kant van de plas naast de Giulia en Stelvio in de showroom te zetten.
Groter blok.
Voor de Giambattista Vico Plant in Pomigliano d’Arco is elke Alfa die meegaat mooi meegenomen uiteraard. Veel zullen het er echter niet gaan worden vrezen wij. De Hornet GT krijgt een sterke grote 4 cilinder 2.0 uit de Giulia met 265 pk. Daar komt de R/T PHEV nog bij met 285 pk. De Tonale met 1.5T Firefly is in de Amerikaanse benzine slurpende ogen dus een lichtgewicht. Alhoewel… als de Tonale als 1.5 hybride E-Q4 op de markt komt met 275 pk, is dat lagere gewicht eigenlijk nog een meer hoogwaardige sportieve eigenschap en praat niemand meer over die 10 pk minder. De Alfa is wel duurder, maar ook exotischer en luxer. Wellicht zijn hippe rijke Californiërs vatbaar voor een meer duurzaam en Italiaanser alternatief. Dat zullen er in ieder geval niet heel veel zijn, dus mag je het beschouwen als redelijk kosteloze showroomuitbreiding bij de Amerikaanse Alfa-dealer. Sommigen vind het Alfa-onwaardig zo’n Hornet 2.0 als alternatief, maar dat gaat in onze ogen te ver.
Dus dat wat wijlen SM te duur en niet rendabel vond met Lancia / Chrysler, wordt nu gedaan met Alfa Romeo / Dodge ?
Nee, zelfs nog meer : een rebadge Alfa Romeo + de Alfa Romeo zelf.
Andere boekhouders ?
Da’s een ander verhaal Koen. Dat ging om bestaande modellen die aangepast dienden te worden voor de markt. Dat is een stuk kostbaarder (overigens gold dat vooral voor EU naar USA ombouwen wat uiteindelijk ook niet is gebeurd. Van USA naar EU vond SM duur maar niet onhaalbaar getuige Freemont, Flavia, Thema, Voyager). De Tonale is van meet af aan juist ook ontwikkeld als Hornet voor USA. De enige kosten die men gaat maken om de Tonale overzees te vermarkten zijn commerciële kosten.
Ja, die zijn inderdaad van de USA naar Europa gekomen.
2 jaar ? 3 jaar ? En dan was het genoeg voor de ongedurige boekhouders en SM.
Van een samenwerking / samen ontwikkelen is niets in huis gekomen (wat nu dus wel is gebeurd met de Hornet / Tonale : hulde !).
Ja, de kosten om de Delta als Chrysler om te bouwen waren misschien te hoog.
Geen opvolging voor de Thema en Voyager bij Lancia. Geen Chrysler 200 die als Lancia Lybra (ofzo) had kunnen dienen. Geen Chrysler Pacifica die als Lancia Voyager had kunnen dienen.
Wel alles laten doodbloeden.
Ah ja : er was geen geld (wordt altijd gezegd).
Maar wel om de Agnellis te betalen (via Exor).
En zwarte cijfers te schrijven zodat FCA kom samengaan met PSA.
Bruidschat moest hoog genoeg zijn zodat enkelen van FCA ook in de raad van bestuur konden zetelen bij Stellantis. (dezelfde bijna-maffiosi die FCA hebben leeggezogen).
Het portfolio van FCA is mooi genoeg : Tavares laat de merken niet zomaar verdwijnen. Hij geeft ze nog een kans die enkele jaren mag duren.
In tegenstelling tot ongedurige SM en zijn boekhouders (in dienst van de Agnellis / Exor)….
De soap must go on! Elke dag / week weer broodje aap verhalen! Wie neemt die gasten in I nog serieus
Het is niet makkelijk nu ,alleen iets dat helemaal anders is gaat echt aanslaan.
Ik zie de tonale ook niet als baanbreker in europa ,t is meer van t zelfde alfa onwaardig .jammer genoeg . Ik heb wel wat ideeen die waarschijnlijk wel werken maar dan gaat elk merk van stellantis op de schop .
Tjah, de Seat Leon wordt ook naast de VW Golf verkocht, waarom niet? Maar goed, ik snap de kritiek wel. Alfa is speciaal en ligt meer in lijn met ‘exclusief’ dan Dodge. Alfa Romeo heeft ook de meest beroerde marketing-strategie van alle automerken. Honds zoals dit merk bedient wordt, eerst door Marchionne (ja, ook hij) en nu door Tavares. Kleuren (weinig), modelvariatie (1 per model), materialen, motoren of gadgets, het is om te gieren … van het huilen. Het merk bestaat nog omdat de Alfisti (ik met 916 busso en Ghibli, beste Lancia4ever plus tig Italianen verder) nog hopen op een wonder. Dat mooie verhalen (in overvloed) toch leiden tot echte wonderen in overvloed. Saluti!
Het mag niet wat kosten
Beide est geslaagde auto’s. Mooi dat de Dodge Hornet goed is ontvangen. Ik hoor weinig over verkoop Tonale. Lijkt ook alsof de levering pas recent op gang is gekomen. Ik begrijp weinig van de motorpolitiek van FCA/Stellantis. De Firefly lijkt uitstekend maar is laat en relatief beperkt gebruikt in EU en Noird-Amerika. Specifiek over de Tonale, bij ons komt de 1.3 als plug-in hybride. Wordt dat de voor de VS nu de 1.5?
De toekomst is aan EVs maar nog te duur en missende infrastructuur dus vooruitlopend daarom zeker de komende 6 jaar flinke markt ICEs. Daarom zou het mooi zijn als er opvolgers komen van Mito/Punto/Ypsilon die ook met Firefly motoren leverbaar zijn. Nu heeft FCA bijna niks in die klasse.Alleen de 500X maar niks in de niet-SUV range terwijl bv Renault Clio en dichterbij de 208 en Corsa prima verkopen. Daaronder blijft de 500 het goed doen, ook als EV, maar is de Panda aan een opvolger toe en daarboven de Tipo aan een flinke update. Als de opvolgers uitsluitend EVs worden, mis je een flink deel van de potentiële klanten.